Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syk/utmattet over lengre tid og finner ikke ut av det - Noen ideer? Kronisk utmattelsessyndrom? Virus?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Mann på 30 år her.

 

Har de siste årene vært plaget med utmattelse, kroppsverk, kvalme, konsentrasjonsproblemer, potensproblemer, lav sexlyst, kalde føtter/hender, osv.

 

Har selv sporet dette tilbake til en hendelse når jeg var 20 år hvor jeg ble totalt utbrent etter lang, lang tid med lite søvn, masse stress, masse kaffe og mye tungt arbeid/trening. Men det er mulig dette er en blindvei.

 

I en periode på ett år prøvde jeg testosteronbehandling, men dette var ikke på noen måte til hjelp. Hadde relativt lave testoteronnivå, så det var verdt et forsøk. Disse er nå naturlig høyere enn de har vært på lenge.

 

Oppdaget selv etter å ha mast på legene om å få teste binyrefunksjon at jeg har kortisolnivå i urin som er langt over normalen, men ettersom spyttprøver for kortisol er normale har fastlege i dialog med en endokrinolog sagt at det ikke er noe å bry seg om.

 

I dag føler jeg meg LANGT bedre enn jeg gjorde når jeg først ble bevisst på problemene mine. Sexlysten er rimelig bra. Potensen også. Jeg fungerer liksom. Men jeg kjenner at ting ikke er som det skal på det jevne. Har ofte bare energi til å gjøre akkurat det jeg må, noe jeg får til da jeg har en solid dose viljestyrke.

 

Forrige uke følte jeg meg meget bra og hadde en følelse av å være helt frisk, men denne uken er jeg tilbake til 'normalen' og går rundt med en følelse av å ha lett influensa. Lett kroppsverk og generelt guffen. Litt følsom for lys og lyder. Men har ikke feber.

 

Har lest om folk som har hatt kyssesyke og aldri helt blitt frisk i etterkant med lignende symptomer. Lurer på om det kan være noe der?

 

Har også tenkt tanken om jeg kan ha en eller annen latent kondisjon som blusser opp og går i dvale om hverandre, ettersom jeg faktisk har perioder hvor jeg føler meg helt frisk. Eventuelt et slags virus.

 

Noen som har peiling på dette?

 

Har bestilt ny legetime, men forventer ikke noe hjelp der, så håpte noen hadde noen innspill jeg kunne ta opp med legen min.

 

Tusen hjertelig takk på forhånd. :) :) :)



Anonymous poster hash: 22c31...d1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å ta en blodprøve som kan gi indikasjon på om du har hatt kyssesyken.

 

Forøvrig passer beskrivelsen din med noe som heter Gilbert's syndrom:

 

http://www.gilbertssyndrome.com/

 

Hei.

 

Takk for svar. Skal lese over den linken senere da jeg akkurat kom inn døren. :)

 

Ja, det stemmer vedrørende blodprøven. Det skal sies at jeg aldri har fått påvist kyssesyken.

 

Jeg nevnte dette med virus eller lignende sist jeg var hos fastlegen min og han sa at det eneste de kunne fastslå var om jeg hadde hatt virusene på et tidligere tidspunkt og da "var det ikke vits uansett".

 

Følte meg rimelig optimistisk den gang, så slo meg til ro med det.

 

De aller fleste blodprøver er relativt normale, men jeg har hatt unormale leverprøver og høy urinsyre, som kom tilbake normale gangen etter.

 

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Hvordan er det med kostholdet? Får du i deg nok vitaminer?

Jeg har samme problemet med utmattelse, og jeg har vitaminmangel (C, D, B6, B9 og B12).

 

Det som har hjulpet for meg er:

  • Å ikke drikke noe koffeinholdelige drikker seint på kvelden (kaffe, Red Bull etc, etter 18).
  • Jeg har også begynt å spise C-vitamintabletter
  • Jeg prøver å være så mye ute i sola som mulig
  • Jeg har begynt å spise fisk igjen, og jeg har alltid noen grønnsaker sammen med middagen (mest brokkoli, blomkål og gulerøtter).
  • Og jeg spiser bananer i ny og ne. Jeg har også fått Folsyretabletter.

 

Her er litt om folsyre (Vitamin B9):

 

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-b9

 

 

Viktigste naturlige kilder

  • Grønne grønnsaker som brokkoli, spinat, kinakål, bønner.

Hvem trenger folat?

  • Mangel på folat kan gi anemi med symptomer som tretthet, svimmelhet og nedsatt fysisk ytreevne.

 

Litt om ernæring og kosthold (Apotek 1): http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering

Lenke til kommentar

Hvordan er det med kostholdet? Får du i deg nok vitaminer?

Jeg har samme problemet med utmattelse, og jeg har vitaminmangel (C, D, B6, B9 og B12).

 

Det som har hjulpet for meg er:

  • Å ikke drikke noe koffeinholdelige drikker seint på kvelden (kaffe, Red Bull etc, etter 18).

 

Hei. Takk for svar. :)

 

Spiser rimelig sunt vil jeg tørre å påstå. Trener jevnt (ikke for tungt) og spiser sunt. Etter alt å dømme er jeg/ser ut som en frisk ung mann. Har tatt blodprøver flere ganger. Det eneste av mineraler/vitaminer som har kommet tilbake lavt er vitamin K. Supplerer denne nå.

 

Ellers har jeg hatt høye ferritinnivå og jernlager tidligere.

 

Vitamin B12 er konstant høy (over grensen).

 

Jeg var tidligere en coffee-addict og ble klar over at jeg faktisk drakk syke mengder til alle døgnets tider og at dette kunne bidra til mine problemer. Kunne lett koke en kanne kaffe kl 9-10 om kvelden. Kuttet det faktisk helt ut en periode, men har nå gått tilbake til 2-4 kopper per dag, men NULL etter kl 5.

 

 

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

 

jeg har hatt unormale leverprøver

Hvis det er bilirubin som har vært høy, så er det en indikasjon på GS.

 

 

Hva er GS? :)

 

Bilirubin kom faktisk tilbake litt lav på sist prøve.

 

Det var S-ALAT som var ganske høy, men den kom tilbake normal på neste.

 

Urinsyre har vært lett forhøyet og er det fortsatt, men ser at det kan være normalt ved proteinrik kost, noe jeg har.

 

 

Vitamin B12 er konstant høy (over grensen).

Merkelig, kanskje du mangler noe som er nødvendig for å forbruke B12? Du kan prøve magnesiumtabletter.

 

 

Det er mulig?

 

Når jeg først oppdaget at jeg var 'syk' og var skikkelig langt nede, hadde jeg ganske høye ferritinnivå, men relativt normale jernlager. Ferritin kom opp til 700 før jeg var hos spesialist. Ettersom de droppet ganske raskt etter en bloddonasjon, ble hemakromatose avvist.

 

Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at kombinasjonen høy B12, høy ferritin og høy ALAT kunne indikere leverproblem/nyreproblem.

 

Ferritin var høy sist jeg sjekket.

 

Men ettersom ALAT kom tilbake helt normal, så betyr det kanskje ikke noe.

 

Har også hørt at B12 kan bli høy om man spiser en del rødt kjøtt (noe jeg har gjort, men har forsøkt å redusere kraftig). :)

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Spis mer fisk. drikk mer vann. Unngå for mye mat med proteiner en periode. som feks rødt kjøtt nøtter bønner kikerter kornfrukt Melk. Men få i deg mer som innholder mer melkesyrebakter og mer bær samt mer bitter frukt. Og vær forsiktig med alkol event røyk. Spis mye løk. Du kan prøve mer lammekjøtt og kylling denne perioden. Vær også forsiktig med te og kakako...

 

Kroppen din tar opp for lite av de viktige vitaminene som magnesium sink og leveren din må antaglig renses litt. prøv purreløk også. Og drikk mye annanasjuice. Skal du lage te så prøv med løvetann eller nypeekstrakt. Ta omega 3 spis bananer og ta b vitaminer. Spis mye grønn salat, men ikke persille og spinat OG bruk dressing.Da vil du få opp k vitaminet, men unngå rabarbra også. Men brennesle kan du lage suppe av og det kan du gjøre med løk også. Og gå en tur minst engang om dagen.

 

:)

 

prøv en uke salat fisk kesam feks på bær kylling salater masse godt å lage så finn noen gode oppskrifter og sett i gang:) pass også på salt. fiinn middelhavssalt eller bruk soya istedet.

 

og se middelhavs oppskifter. lykke til. bra å begynne tidlidg. kan hende du kan utvikle nyrestein leddgikt om ikke.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Spiser rimelig sunt vil jeg tørre å påstå.

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

 

 

Å "spise sunt" kan jo bety alt fra å ha et balansert kosthold jfr. kostsirkelen, til å leve utelukkende på alger og gress avhengig av hvilke overbevisninger og vrangforestillinger en sitter med.

 

Kanskje viktigst av alt er hvorvidt du spiser nok. At man er vektstabil betyr ikke nødvendigvis at man får i seg nok mat; hvis man generelt er slapp og tiltaksløs uten at noe spesielt synes medisinsk sett er det grunn til å mistenke kostholdet. Enten at man får i seg for lite energi totalt sett, eller at man har en eller annen ubalanse i kostholdet.

Lenke til kommentar

Spis mer fisk. drikk mer vann. Unngå for mye mat med proteiner en periode. som feks rødt kjøtt nøtter bønner kikerter kornfrukt Melk. Men få i deg mer som innholder mer melkesyrebakter og mer bær samt mer bitter frukt. Og vær forsiktig med alkol event røyk. Spis mye løk. Du kan prøve mer lammekjøtt og kylling denne perioden. Vær også forsiktig med te og kakako...

 

Kroppen din tar opp for lite av de viktige vitaminene som magnesium sink og leveren din må antaglig renses litt. prøv purreløk også. Og drikk mye annanasjuice. Skal du lage te så prøv med løvetann eller nypeekstrakt. Ta omega 3 spis bananer og ta b vitaminer. Spis mye grønn salat, men ikke persille og spinat OG bruk dressing.Da vil du få opp k vitaminet, men unngå rabarbra også. Men brennesle kan du lage suppe av og det kan du gjøre med løk også. Og gå en tur minst engang om dagen.

 

:)

 

prøv en uke salat fisk kesam feks på bær kylling salater masse godt å lage så finn noen gode oppskrifter og sett i gang:) pass også på salt. fiinn middelhavssalt eller bruk soya istedet.

 

og se middelhavs oppskifter. lykke til. bra å begynne tidlidg. kan hende du kan utvikle nyrestein leddgikt om ikke.

 

Hei!

 

Takk for gode råd. :)

 

Noe spesielt som ligger bak disse rådene?

 

Spiser mye av det du sier fra før av. Tar tran. Har spist litt lite fisk den siste perioden av praktiske årsaker, men har hatt perioder jeg har spist MYE fisk uten at det har hatt noe å si.

 

Vedrørende magnesium og zink viser blodprøvene at jeg har fine verdier. Det er kun K som har vært i grenseland lav (men fortsatt innenfor referanserammene).

 

 

Spiser rimelig sunt vil jeg tørre å påstå.

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

 

 

Å "spise sunt" kan jo bety alt fra å ha et balansert kosthold jfr. kostsirkelen, til å leve utelukkende på alger og gress avhengig av hvilke overbevisninger og vrangforestillinger en sitter med.

 

Kanskje viktigst av alt er hvorvidt du spiser nok. At man er vektstabil betyr ikke nødvendigvis at man får i seg nok mat; hvis man generelt er slapp og tiltaksløs uten at noe spesielt synes medisinsk sett er det grunn til å mistenke kostholdet. Enten at man får i seg for lite energi totalt sett, eller at man har en eller annen ubalanse i kostholdet.

 

 

Ja, du vil nok vanskelig finne noen entydig definisjon på hva som faktisk er sunt.

 

Men det jeg legger i det er at jeg spiser nesten utelukkende uprossesert mat og lager alt fra bunnen av. Stort sett går det i havregryn, melk, nøtter, mandler, frukt, masse grønnsaker, fisk, karbonadedeig, kylling, egg, bacon, ris, cottage cheese, kesam, avocado, osv.

 

De første årene jeg var "syk" var jeg livredd å spise for lite, så begrenset meg lite da. Det var faktisk først i fjor at jeg turte å slanke meg en 5-6 kilo fordi jeg har vært redd for å belaste kroppen og har tenkt at den har trengt tid og mat til å bygge seg opp igjen.

 

Merket ikke noen forskjell fra å gå på diett og å spise normalt.

 

Om det er noe galt med kostholdet mitt, må det i så fall være at jeg er allergisk mot noe. Nekter å tro at jeg ikke spiser sunt nok til at jeg ikke skulle føle meg ganske pigg eller i det minste normal.

 

Det var en periode jeg spiste veldig mye karbonadedeig, så jeg ble obs på det og korrigerte det. Spiser det fortsatt, bare ikke like mye. :)

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Er rimelig bra trent også. Drar 160 kg * 5 i markløft og 100 kg * 7 i benkpress på 72 kg kroppsvekt med en rimelig lav fettprosent.

 

Noen vil kanskje tenke at jeg er overtrent, men jeg er veldig flink på å ta friuker og deload. I sommer var jeg skadet på grunn av en arbeidsulykke og trente ikke på 7 uker og følte meg ikke bedre da. Heller verre en periode.

 

Føler meg som regel best når jeg får trent jevnt, så lenge det ikke blir altfor tungt.



Anonymous poster hash: 22c31...d1e
Lenke til kommentar

Sånn du nå beskriver kostholdet og den fysiske formen tror jeg nok du har kontroll på kostholdet ja. :)

 

Kortisol er jo et stresshormon, og hvis du har gått på en smell og vært totalt utbrent tidligere kan det tenkes at det er senvirkninger du nå opplever. Ikke greit å si, og hvis legene heller ikke finner ut av det må jeg nok melde pass, dessverre.

Lenke til kommentar

 

Vedrørende magnesium og zink viser blodprøvene at jeg har fine verdier.

Magnesiumblodprøven er ment for akuttmedisin og slår ikke ut før du er døden nær. Den kan ikke si noe om du har mangel eller ikke.

 

 

Har du kilde på dette? Første gang jeg hører dette, så er nysgjerrig. :)

 

Jeg har nettopp begynt å bruke ZMA før leggetid. Denne inneholder 300 mg magnesium per dose.

 

Er det mulig å ta for mye magnesium eller mener du jeg skal prøve å supplere ekstra av dette? Er 300 mg per kveld nok?

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Fra NHI:

 

Autoimmune sykdommer kan være vanskelige å diagnostisere fordi symptomene ofte er vage og diffuse i starten, som følelse av slitenhet, muskelsmerter, leddsmerter, lett feber. Slike tilstander er også ofte preget av at symptomene kommer og går. Den ene dagen ille, neste dag mye bedre. Eller det kan være perioder der sykdommen gir mye besvær, andre perioder der symptomene er lite besværlige eller helt borte.

Som nevnt, så produseres det ved autoimmune sykdommer antistoffer som normalt ikke skal finnes i kroppen. Det betyr at det er mulig å påvise disse antistoffene i blodprøver, og det er mulig å måle mengden av dem. For de fleste autoimmune sykdommer finnes en slik diagnostisk test.

 

Følte dette passet ganske perfekt, særlig det med at man er preget av at symptomene kommer og går!

Har som sagt hatt en rimelig crappy uke nå, men uken før det følte jeg meg meget bra!

Regner med at jeg er fucked uansett, men det verste for min del er å ikke vite hva som mangler meg. Gjør det vanskelig sosialt også og hadde vært fint å hatt noe å fortelle folk når jeg ikke føler meg bra.



Anonymous poster hash: 22c31...d1e
Lenke til kommentar

Har du kilde på dette? Første gang jeg hører dette, så er nysgjerrig. :)

Ikke en superkilde, men prøven heter serum magnesium fordi den måler magnesium i serum. Serum er blodet der de har tatt ut cellene. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Serum_(blood) ). Det du ønsker å måle er magnesiumnivået i cellene.

 

300 til 600 mg magnesium er nok. ZMA inneholder også b6 som virker stimulerende fordi det øker produksjonen av nevrotransmittere ( http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B6#Neurotransmitter_synthesis ). Hvis du faktisk er syk (i motsetning til deprimert) vil det bare gjøre deg mer utmattet. Kalde hender kan f.eks. komme av høyt adrenalinnivå. Det er det ikke smart å ta b6 som er involvert i å produsere mer adrenalin. Bare fortsett med ZMA så du ser hvordan du reagerer, men hvis du får en negativ reaksjon så skyld på b6 og prøv bare magnesium.

 

For å teste for autoimmune sykdommer må du til legen. Men det at symptomene kommer og går er nok vanlig for mange sykdommer.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Har du kilde på dette? Første gang jeg hører dette, så er nysgjerrig. :)

Ikke en superkilde, men prøven heter serum magnesium fordi den måler magnesium i serum. Serum er blodet der de har tatt ut cellene. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Serum_(blood) ). Det du ønsker å måle er magnesiumnivået i cellene.

 

300 til 600 mg magnesium er nok. ZMA inneholder også b6 som virker stimulerende fordi det øker produksjonen av nevrotransmittere ( http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B6#Neurotransmitter_synthesis ). Hvis du faktisk er syk (i motsetning til deprimert) vil det bare gjøre deg mer utmattet. Kalde hender kan f.eks. komme av høyt adrenalinnivå. Det er det ikke smart å ta b6 som er involvert i å produsere mer adrenalin. Bare fortsett med ZMA så du ser hvordan du reagerer, men hvis du får en negativ reaksjon så skyld på b6 og prøv bare magnesium.

 

For å teste for autoimmune sykdommer må du til legen. Men det at symptomene kommer og går er nok vanlig for mange sykdommer.

 

 

Interessant det du sier om kalde hender. Tydelig kalde hender og føtter var et symptom jeg hadde lenge, noe som fikk meg til å mistenke problemer med stoffskifte, ettersom symptomene passer. Men stoffskiftet mitt ser bra ut.

 

Som nevnt i overskriften har jeg tydelig forhøyet urin i kortisol (godt over grensen), så vet ikke om det er en faktor i forhold til adrenalin.

 

De kalde hendene og føttene mine er stort sett vekk nå.

 

Har ikke noen negative reaksjoner på ZMA. Drømmer mer og sover dypere. Litt vanskeligere å komme seg opp og føler meg kanskje trøttere enn jeg egentlig er. :)

 

Anonymous poster hash: 22c31...d1e

Lenke til kommentar

Vel, jeg føler meg langt bedre denne uken enn forrige. Mindre kvalme og mindre sykdomsfølelse. Lettere å stå opp om morgenen. Merkelige greier.

 

Nå har jeg legetime torsdags morgen. Noen ideer til hva jeg kan ta opp hos legen?

 

I utgangspunktet har jeg jo testet for ganske mye fra før av, men tenker å få tatt de rutinemessige prøvene en gang til. Hormoner, jernpanel, vitaminer, osv.

 

Men jeg er mest interessert i andre ting som jeg enda ikke har testet. For eksempel testen for mononukleose (kyssesyke). Leste på Furst sine sider at det er fire stadier av kyssesyke, så svarene på den kan kanskje være av interesse.

 

Er det andre virus eller lignende man kan teste for? Borrelia? Jeg har jo hatt flåttbitt flere ganger, men merket det tidlig og fikk ikke noen utslag.



Anonymous poster hash: 22c31...d1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...