Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg er 20 år og i ferd med å få måne...


Gjest g20

Anbefalte innlegg

Jeg kan nesten ikke tro det... merket det for et år siden, at håret var litt tynnere akkurat i midten bakpå hodet (dr hvor det er vanlig å få måne), men måtte se ordentlig etter med speil for å se.

 

Nå har det begynt å bli såpass tynt der at huden er synlig. Det vokser fortsatt hår der, men det er mye tynnere. Kan heldigvis ikke ta på hodeskallen ennå, men kjenner at det er tynnere hår der. Alt det andre håret er som vanlig, er bare akkurat en flekk hvor huden er mer synlig. Det synes ikke når folk ser meg forfra eler bakover, men hvis jeg bøyer mg så legger nok folk merke til det...

 

Jeg blir gal av å tenke på at jeg skal begynne å bekymre meg for måne allerede når jeg er 20 år!! Kjenner INGEN på min alder som har samme problem...

 

Jeg ville ikke hatt noe problem med dette om jeg var 40-50 år, godt voksne menn med måne tenker jeg igrunn aldri over (så lenge de ikke har langt hår, da ser det litt dumt ut), men når man bare er 20 år legger man garantert merke til det... ihvertfall når resten av håret mitt er halvlangt og ser like bra ut som det alltid har gjort... kan ikke tenkte meg å klippe bort det allerede nå!

 

Er det noe jeg kan gjøre for å forsinke denne prossessen og holde fast på håret før jeg ser ut som en jævla munk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FlinkeFreddy: Ja, men aldri hørt om noen som begynte å miste hår i 20 års alderen... mulig faren min gjorde det men har aldri snakket med han om det, tror han fikk måne i 30 års alderen...

 

Håper det er en del år igjen til jeg får måne også, men ser likevel dumt ut med at håret er så tynt der at man ser huden... redd det skal bli mer og mer umulig å ikke legge merke til.

 

haswonit: spiser allerede sunt, kanksje du kan utdype?

 

Har hørt B-vitaminer hjelper for hårvekst, stemmer dette? Eks på mat med B-vitaminer?

Lenke til kommentar
FlinkeFreddy: Ja, men aldri hørt om noen som begynte å miste hår i 20 års alderen... mulig faren min gjorde det men har aldri snakket med han om det, tror han fikk måne i 30 års alderen...

 

Håper det er en del år igjen til jeg får måne også, men ser likevel dumt ut med at håret er så tynt der at man ser huden... redd det skal bli mer og mer umulig å ikke legge merke til.

 

haswonit: spiser allerede sunt, kanksje du kan utdype?

 

Har hørt B-vitaminer hjelper for hårvekst, stemmer dette? Eks på mat med B-vitaminer?

 

 

vet at havregryn inneholder b-vitaminer

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig. Jeg og flere av kompisene mine begynte å få kraftige viker i 19-20 års alderen. Nå har vi både måne, viker og det som verre er. Noen har styret på med dyre hårkurer og skjult hårtapet med å bruke lue og hatt støtt og stadig, men etterhvert så har de fleste innsett at det er best å bare la naturen gå sin gang. Det er bedre å ta sitt hårtap med fatning enn å bli helt hysterisk som ei lita jente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg begynte å miste håret da jeg var 13 år og hadde tydelig "måne" som 16-åring.

Det var ikke særlig hyggelig for meg og det var heller ikke akkurat oppbyggende for selvtilliten.

 

Min mor sendte meg rundt på "alt" av laserkurer, pillekurer, hodebunnsmassasje med "hårolje" og egentlig alt som fantes.

Hva vi fant ut?

De "mirakelkurene" som finnes tjener kun en eneste ting: De skor seg på andres ulykke. Mamma brukte kr 10-15.000,- for å "hjelpe" meg med å få tilbake håret. For 20 år siden var det jævlig mye penger.

 

I dag, som 40-åring har jeg ennå en "fallen glorie" hvis jeg lar "håret" vokse. Jeg har forstått at slaget er tapt og barberer hodet 100%.

 

Sannsynligvis ikke det du vil høre, men det er vel egentlig det som er (den harde) sannheten.

 

En av de der hår-kur-svindlerne sa ett eneste sant ord opp i all grådigheten (Håroljemassasjen kostet kr 350,- pr gang og "måtte" gjøres to ganger i uken. Laserbehandling kostet kr 250,- og "måtte" gjøres minst 3 ganger pr uke. Dette var fortsatt over 20 år siden).

Han sa: "De fleste som mister håret begynner å miste det før de er 20 år."

 

Beklager å si det, men jeg tror du må belage deg på å gå gjennom livet ditt som tynnhåret eller skallet.

Du må selvfølgelig prøve (rådyre) hår-kurer, men jeg vet at de kun hjelper bankkontoen til de som selger dette svindleriet. Dessverre.

Lenke til kommentar
Jeg begynte å miste håret da jeg var 13 år og hadde tydelig "måne" som 16-åring.

Det var ikke særlig hyggelig for meg og det var heller ikke akkurat oppbyggende for selvtilliten.

 

Min mor sendte meg rundt på "alt" av laserkurer, pillekurer, hodebunnsmassasje med "hårolje" og egentlig alt som fantes.

Hva vi fant ut?

De "mirakelkurene" som finnes tjener kun en eneste ting: De skor seg på andres ulykke. Mamma brukte kr 10-15.000,- for å "hjelpe" meg med å få tilbake håret. For 20 år siden var det jævlig mye penger.

 

I dag, som 40-åring har jeg ennå en "fallen glorie" hvis jeg lar "håret" vokse. Jeg har forstått at slaget er tapt og barberer hodet 100%.

 

Sannsynligvis ikke det du vil høre, men det er vel egentlig det som er (den harde) sannheten.

 

En av de der hår-kur-svindlerne sa ett eneste sant ord opp i all grådigheten (Håroljemassasjen kostet kr 350,- pr gang og "måtte" gjøres to ganger i uken. Laserbehandling kostet kr 250,- og "måtte" gjøres minst 3 ganger pr uke. Dette var fortsatt over 20 år siden).

Han sa: "De fleste som mister håret begynner å miste det før de er 20 år."

 

Beklager å si det, men jeg tror du må belage deg på å gå gjennom livet ditt som tynnhåret eller skallet.

Du må selvfølgelig prøve (rådyre) hår-kurer, men jeg vet at de kun hjelper bankkontoen til de som selger dette svindleriet. Dessverre.

Det finnes noen hårkurer som fungerer, men bare så lenge du bruker hårkuren. Slutter du så ramler håret av i et rasend tempo. Det vil altså bli grisedyrt, og det er sikkert begrenset hvor bra det faktisk fungerer i lengden. Det beste er nok å bare innfinne seg med sin skjebne.

Lenke til kommentar

Noen hårkurer fungerer, f.eks Arcon Tisane. Denne har jeg brukt selv og den fungerer uten noe problemer, men den tar sin tid før den fungerer.

 

Vi har arvelig håravfall i familien og min morfar var rimelig tynn i toppen. Det er vel fra morsiden arven kommer fra ettersom jeg har hørt, noe som resulterer i at min ellers så store løvemanke fra tidligere barnsalder nå er mer en slapp dusk med hårstrier. Har latt håret gro litt nå så i dag er det rimelig mye hår på toppen, men skal få klippet det snart og da blir det pinne kort.

 

Enkelte klarer å ta det med fatning, andre klarer det ikke. Man skal naturligvis føle seg vel og selvsikker og for enkelte kan hårtap gå på dette. Om det så er tilfelle anbefaler jeg den kuren jeg linket til som i alle fall et forsøk, kan ikke garantere at det fungerer. Det beste naturligvis er å innse at vi eldres og enkelte ting er bare naturlig.

 

Selv liker jeg ikke helt det som skjer og forsøker litt å stagnere det, men, må vel innse selv at jeg er fortapt :)

Lenke til kommentar
Jeg begynte å miste håret da jeg var 13 år og hadde tydelig "måne" som 16-åring.

Det var ikke særlig hyggelig for meg og det var heller ikke akkurat oppbyggende for selvtilliten.

 

Min mor sendte meg rundt på "alt" av laserkurer, pillekurer, hodebunnsmassasje med "hårolje" og egentlig alt som fantes.

Hva vi fant ut?

De "mirakelkurene" som finnes tjener kun en eneste ting: De skor seg på andres ulykke. Mamma brukte kr 10-15.000,- for å "hjelpe" meg med å få tilbake håret. For 20 år siden var det jævlig mye penger.

 

I dag, som 40-åring har jeg ennå en "fallen glorie" hvis jeg lar "håret" vokse. Jeg har forstått at slaget er tapt og barberer hodet 100%.

 

Sannsynligvis ikke det du vil høre, men det er vel egentlig det som er (den harde) sannheten.

 

En av de der hår-kur-svindlerne sa ett eneste sant ord opp i all grådigheten (Håroljemassasjen kostet kr 350,- pr gang og "måtte" gjøres to ganger i uken. Laserbehandling kostet kr 250,- og "måtte" gjøres minst 3 ganger pr uke. Dette var fortsatt over 20 år siden).

Han sa: "De fleste som mister håret begynner å miste det før de er 20 år."

 

Beklager å si det, men jeg tror du må belage deg på å gå gjennom livet ditt som tynnhåret eller skallet.

Du må selvfølgelig prøve (rådyre) hår-kurer, men jeg vet at de kun hjelper bankkontoen til de som selger dette svindleriet. Dessverre.

 

 

 

 

 

som du sier er det jo 20 år siden ;)

 

kan jo hende det har skjedd noe mer på den fronten nå...

Lenke til kommentar
som du sier er det jo 20 år siden ;)

 

kan jo hende det har skjedd noe mer på den fronten nå...

Nei.

 

@Bear^:

Har prøvd Arcon Tisane to-tre ganger.

Første gang for vel 20 år siden, og nå sist for 6-7 år siden. Kjørte kuren i 8 måneder. Resultat: 0.

 

Jeg fortsetter å stå på mitt. Hårkurer er og blir svindel. Det eneste som fungerer er parykk, men det er en "kur" jeg ikke vil gjøre.

Lenke til kommentar

De siste dagene har vært et levende helvete!... fikk plutselig helt noia i det jeg innså at jeg før eller siden vil ende opp helt blank på toppen av skallen. Det er nesten så jeg ikke vil leve mer... begynte faktisk å grine igår. Jeg elsker håret mitt, og jeg kunne aldri i livet se for meg selv som skallet. Jeg grøsser bare ved tanken. Jeg er jo bare en ungdom og ser fortsatt veldig ung ut, det må se helt latterlig ut! Jeg har ikke engang fått ordnetlig skjegg!

 

Har bestemt meg for å ta meg en tur til legen og få konstatert om det kan være noe alvorlig, eller om jeg f.eks bare spiser feil/lever usunt på andre måter, kan det være årsaken?

 

Ellers har jeg hørt at hårtap er genetisk og at man skal se på faren til moren sin... han har mistet en del hår, men jeg vet ikke hvor tidlig, men er ganske sikker på at han ikke gjorde det når han var 20. Ellers så har han veldig mørkt hår, så det ser ikke så ille ut på han...

 

Faren min derimot, fikk Costanza sveis allerede tidlig i 30-årene, så regner med at han begynte å miste hår allerede i 20-årene han og, men vet ikke når (hakke spurt).

Er det sannsynlig at jeg har det fra faren min? Er det noe "mønster" i å arve dette eller kan man få det uansett hvem i familien som har mistet hår? Ellers av onkler og sånn har nesten alle full frisyre selv en som er 90 år nå(!).

 

Jeg vil gjøre hva som helst for å beholde håret, jeg ser bare ikke for meg å bli skallet så tidlig...

 

Jeg vil gjerne prøve alt dere kan foreslå som dere har god erfaring med, men har tenkt å spørre legen først.

Hvilken lege skal jeg gå til, fastlegen? Hvordan finner man ut hvem som er fastlegen sin? Og hvor mye vil det koste?

 

Men er det sant at hvis man finner noe som funker og håret vokser tilbake, og man slutter med denne kuren, vil det forsvinne igjen veldig fort?

 

Vurderer også hårtransplantasjon, vet det er dyrt, men hvis det gir et bra resultat så er det verdt det nesten samme hva. Hvor mye koster det ca, og har jeg noen garanti for at jeg ikke vil miste hår igjen da? Bør jeg vente med å vurdere sånt til jeg har blitt helt skallet?

 

 

Hilsen gutt som har fått hele livet snudd opp-ned de siste dagene...

Lenke til kommentar

Hei igjen TS.

 

Jeg kan levende forestille meg hvordan du føler det. Jeg mistet tross alt selv håret veldig tidlig og vet alt om hvordan det er å gå gjennom et ungt liv uten hår. Siden jeg mistet håret på ungdomsskolen har jeg en hel haug mobbing med meg i "bagasjen". Heldigvis ble det aldri gjennomført selvmord for min del, men tanken var der..

 

Derfor prøver jeg (kanskje brutalt) ærlig å fortelle deg realitetene. Finner du en kur som hjelper, så er jeg veldig glad på dine vegne, men jeg vet dessverre at det pr dags dato ikke finnes.

 

Du nevner hårtransplantasjon. Stol på meg, "potetåker" er ikke veien å gå:

post-116083-1255906330_thumb.jpg

post-116083-1255906336_thumb.jpg

 

Fastlegen din koster kun egenandel. Kanskje denne anbefaler f.eks Arcon Tisane. Kuren er dyr, regn kr 500 - 1.000,- pr måned. Resultatet er med 99% sannsynlighet 0. *Om* du skulle være heldig å stoppe hårtapet, så må du likevel holde kuren resten av tiden du planlegger å ha hår på hodet.

 

Som jeg skrev tidligere, ikke hva du vil høre, men jeg er iallefall realistisk, og jeg har prøvd "det meste" opp igjennom tidene. Derfor, av egen erfaring, prøver jeg å spare pengene dine. Ikke gi dem til svindlerne som skor seg på andres (og din) ulykke.

Lenke til kommentar
Jeg kan nesten ikke tro det... merket det for et år siden, at håret var litt tynnere akkurat i midten bakpå hodet (dr hvor det er vanlig å få måne), men måtte se ordentlig etter med speil for å se.

 

Nå har det begynt å bli såpass tynt der at huden er synlig. Det vokser fortsatt hår der, men det er mye tynnere. Kan heldigvis ikke ta på hodeskallen ennå, men kjenner at det er tynnere hår der. Alt det andre håret er som vanlig, er bare akkurat en flekk hvor huden er mer synlig. Det synes ikke når folk ser meg forfra eler bakover, men hvis jeg bøyer mg så legger nok folk merke til det...

 

Jeg blir gal av å tenke på at jeg skal begynne å bekymre meg for måne allerede når jeg er 20 år!! Kjenner INGEN på min alder som har samme problem...

 

Jeg ville ikke hatt noe problem med dette om jeg var 40-50 år, godt voksne menn med måne tenker jeg igrunn aldri over (så lenge de ikke har langt hår, da ser det litt dumt ut), men når man bare er 20 år legger man garantert merke til det... ihvertfall når resten av håret mitt er halvlangt og ser like bra ut som det alltid har gjort... kan ikke tenkte meg å klippe bort det allerede nå!

 

Er det noe jeg kan gjøre for å forsinke denne prossessen og holde fast på håret før jeg ser ut som en jævla munk?

 

 

Jeg begynte et kraftig hårtap når jeg var 17 år. Selvtilliten sank som bare det, jeg kom over motgangen og etter det ble jeg en mer glad og utadvent person enn jeg noen gang var. Hårtapet mitt som den gang gikk fryktelig inn på meg har gjort meg til den personen jeg er idag, og det er jeg jævlig glad for.

Ting kan virke fryktelig hardt å venne seg til, men det er ikke noe annet man kan gjøre enn å få frem den virkelige skjønnheten som faktisk bare kan komme innenfra.

Jeg drar mer damer enn noen andre jeg kjenner, ¨hår har faen ingenting å si. Og ikke prøv deg på noen hårkur før du har lest og hørt grundig om at det er noe revolusjonerende. Det ender opp med at du blir skuffa atter en gang, og deretter havner ned på stien igjen.

Husk, skjønnhet kommer innenfra.

<3

Lenke til kommentar

Det må være NOE som funker, og jeg kommer ikke til å gi meg før jeg finner det... nekter å bli skallet og godta "jeg kan jo være fin på innsiden". Håret mitt er ca alt, kunne aldri sett for meg selv som skallet. Har hatt kort-kort hår før, og det kledde jeg så dårlig at jeg bare gikk i månedsvis og ventet på at det skulle vokse ut igjen.

 

Jeg er ikke skallet ennå, jeg har bare begynt å bli litt tynn i håret på toppen ved "virvelen". Er dette et 100% klart svar på at jeg kommer til å miste alt håret på hodet, eller kan det hende jeg f.eks bare får en måne eller blir tynn i håret? Jeg kan leve med alt botsett fra å bli helt blank på toppen...

Uansett, hvor fort pleier hårtapet å gå?

 

Men hva slags produkter lønner seg i mitt tilfelle? Håper det er noe jeg kan gjøre nå som jeg fortsatt har nesten alt håret og ikke har latt deg gå så langt som at jeg er delvis skallet eller noe. Jeg trenger jo ikke å vokse tilbake så mye hår som er tapt, bare å stoppe ytterlige hårtap.

Har hørt om noe som heter Toppik til å bruke på tynne områder, hva er det egentlig og funker det? Er det noe som har noe å si på veksten eller bare skjuler det tynne områder?

 

Hva bør jeg prøve?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...