Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en billig pc kun til surfing, se serier på, og kunne åpne/skrive worddokumenter. Noe serier fra ekstern harddisk, noe fra tv2sumo osv.

 

Har sett på to ulike pc'er begge fra asus.

Den ene har 32gb emmc, den andre har 32gb ssd.

 

Den med emmc har windows10 og ett år med officepakken inkludert. Den med ssd har windows 8 som jeg hater, og ikke officepakken.

 

Har mest lyst på den med windows10 og officepakka, selvom jeg har skjønt det går an å oppgradere til win10 fra 8. Men leser at ssd er litt bedre?

 

Tror dere jeg vil merke forskjell på ssd og emmc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor da heller ikke gå for:Samsung Pro+ SDHC 32GB

 

Lesehastighet 95 MB/s Skrivehastighet

90 MB/s

Da har man ca harddisk ytelse, men noe bedre responstid og langt mindre.

Det er vertfall mulig å oppgradere senere til:

 

SANDISK Ultra microSDXC UHS-I Card200GB, opptil 90MB/s

 

Da har man vertfall mulighet å bytte minnekort så man ikke er låst til standard som ikke kan oppgraderes.

Sistnevnte har kanskje litt for dårlig skrivehastighet og pris er for stiv.

 

Men du ser: http://www.notebookreview.com/news/sdhc-cards-vs-hard-drive-vs-ssd/

 

Her ser ut grunnen til SDHC muligens vil være ubrukelig som internlagring i windows 10.

Responstiden generielt i windows vil være for dårlig, man måtte vurdert å ha flere slike i raid, for å få bedre ytelse, tviler på SDXC teknogien gir åpning for dette:

 

http://www.zdnet.com/article/sdxc-cards-take-on-ssds/

 

 

NTFS is not designed for removable media, because it uses a lazy write scheme and is slower to write to a disk than FAT. In a lazy write system output operations are queued and might be delayed as I/O is overlapped. Disengaging the removable media before the writes have completed could leave the file system in an inconsistent state and could become corrupted.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe for trådstarter å vurdere:

 

SanDisk Extreme Pro SDXC UHS-II 64GB

 

Dette er vel de raskeste SDXC brikkene man får tak i,

Lesehastighet 280 MB/s UHS-grensesnitt UHS-II Skrivehastighet 250 MB/s

Men er usikker på om SD bussen er rask nok i oppstart, og problemet slike minnekort bruker Ex-fat og ikke NTFS.

Så tror det er vanskelig for produsentene med tanke på windows 10 bing å bruke slike som system lagringsdisk selv om de kan oppgraderes, tenk med ytelsen med slike om det hadde gitt mulighet for flere slike i raid?

Lenke til kommentar

Jeg antar dere ikke har særlig erfaring med hva dere uttaler dere om. Emmc er i dag vanlig lagring på en rekke rimeligere enheter, og selv de som oppgir SSD som lagringsenhet har gjerne eMMC. Selv har jeg en ASUS Transformer Book T100TAM med 64GB eMMC, og den fungerer utmerket til den bruken TS beskriver. 

 

Hvilke modeller er det du har sett på TS?

Lenke til kommentar

Jeg antar dere ikke har særlig erfaring med hva dere uttaler dere om. Emmc er i dag vanlig lagring på en rekke rimeligere enheter, og selv de som oppgir SSD som lagringsenhet har gjerne eMMC. Selv har jeg en ASUS Transformer Book T100TAM med 64GB eMMC, og den fungerer utmerket til den bruken TS beskriver.

 

Hvilke modeller er det du har sett på TS?

https://www.expert.no/data-og-tilbehor/datamaskiner-barbare/barbare-datamaskiner/asus-x205ta-fd0060ts-116-laptop-white/p-251457/

 

Så på denne. De hadde en annen der all annen hardware var helt identisk bortsett fra med 32 gb SSD istedet, men som sagt uten office i et år og med win8.1.

 

Har en HP Probook nå, en dyr maskin i forhold, til rundt 10k, dessverre har batteriet nå gått, det er en strek over skjermen som ikke går bort (noe galt på er eller annet kort har jeg lest meg frem til), og den er 15" mens jeg alltid har likt små minipc'er. Derfor jeg nå vil kjøpe en ny billig liten istedet. som sagt over er jeg ikke noen storbruker akkurat annet enn på akkurat mail og serier :)

Endret av Charming
Lenke til kommentar

 

Jeg antar dere ikke har særlig erfaring med hva dere uttaler dere om. Emmc er i dag vanlig lagring på en rekke rimeligere enheter, og selv de som oppgir SSD som lagringsenhet har gjerne eMMC. Selv har jeg en ASUS Transformer Book T100TAM med 64GB eMMC, og den fungerer utmerket til den bruken TS beskriver.

 

Hvilke modeller er det du har sett på TS?

https://www.expert.no/data-og-tilbehor/datamaskiner-barbare/barbare-datamaskiner/asus-x205ta-fd0060ts-116-laptop-white/p-251457/

 

Så på denne. De hadde en annen der all annen hardware var helt identisk bortsett fra med 32 gb SSD istedet, men som sagt uten office i et år og med win8.1.

 

Har en HP Probook nå, en dyr maskin i forhold, til rundt 10k, dessverre har batteriet nå gått, det er en strek over skjermen som ikke går bort (noe galt på er eller annet kort har jeg lest meg frem til), og den er 15" mens jeg alltid har likt små minipc'er. Derfor jeg nå vil kjøpe en ny billig liten istedet. som sagt over er jeg ikke noen storbruker akkurat annet enn på akkurat mail og serier :)

 

Hvis du har mulighet til å se PCen i det virkelige liv ville jeg gjort det. Mange rimelige bærbare har ganske håpløse skjermer, med dårlige farger og liten innsynsvinkel. Den du lenker har kun 1366x768 piksler oppløsning, så det vil muligens oppleves som "trangt" med skjermplass i Office.

 

Om du har en ekstern skjerm du pleier koble til er dette selvsagt mindre viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...