Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da skal jeg ha oppkjøring imorgen på Billingstad. Har hørt av læreren min at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å kjøre i byen, og det håper jeg, for jeg kommer helt sikkert til å stryke hvis jeg kjører i byen.

Skal prøve å huske å skrive en oppdatering imrgn :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestått!!!

 

Og i dag var det forferdelig føre, men jeg var heldig med hvilke veier jeg måtte kjøre!

Turen starta på Billingstad, så E18 retning Asker, så et stykke jeg ikke hadde kjørt før og ikke husker hva heter :p Til slutt kjørte vi til Nesbru, så tilbake igjen.

Digg å være ferdig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

 

Får lage litt liv i den tråden her igjen da! :new_woot:

Har oppkjøring om nøyaktig 1 måned og 11 daga, altså på bursdagen min den 17.12 klokken 09.30 og har vært så inni granskauen utålmodig siden jeg fikk vite oppkjøringsdatoen min for drøyt 1 måned siden.

Hvordan gikk det?

 

Besto ganske greit! Gikk veldig bra og fikk ingen negative kommentarer om kjøringen! Ble usikker sjøl et par ganger når jeg dimmet en bil som hadde vikeplikt for mæ, så dimmet jeg han for at han bare skulle kjøre. Også var ryggingen min litt sånn halvslapt på ryggeøvelsene, men ellers gikk det greit og sensoren sa ingenting om de nevnte hendelsene. Sensoren va en utrolig hyggelig mann. Når han sa at æ skulle få vite resultatet etter han hadde skrevet ferdig holdt æ på å daue, han brukte 2 min på å skrive ferdig resultatet på arket og æ bare satt der å vente me utrolig nervøsitet. Når han sa den var bestått, så ble æ mer letta enn glad. Men det var utrolig deilig og har hatt lappen i snart 2 måneder. Fikk en veldig greit rute på oppkjøringa åsså, og hadde øvelseskjørt der mange ganger, i tillegg var det i nærheten av der æ bodde. Så happy times!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har et godt tips. Visst du har bæsjet på leggen under oppkjøring, så gale at du er sikker på at du stryker, da klikker du mongo med bilen, spinner så faen, et par brekksladder ut i kryss, gir det bilen klarer og sist men ikke minst, når du har parkert, så spytter du på sensoren inv_biggrin.gif

 

LOL, nå vet jeg hvordan du kjører til vanlig.  :p 

Lenke til kommentar

Sheet, har også oppkjøring om 5 dager. Jeg får en ekstra kjøretime imorra, men ellers trur jeg ikke jeg får noe annet. Jeg sliter for det meste med feltskifte på motorvei. Føler det er så vanskelig å finne ut når banen er klar. -.- Så lett å havne i fella hvor du går 20 km/t mindre enn fartsgrensa. :p

 

I tillegg til det så syntes jeg det er sikkelig vanskelig å få grepet på parkering som er det siste man gjør på en oppkjøring. Det kan også være vanskelig å finne ut når banen er klar i en rundkjøring. Vanligvis venter jeg for mye (ifl kjørelæreren), men jeg vil jo ikke gjøre brudd på vikepliktsregelen som er en definitiv stryk. :D Hva syntes dere er best å gjøre i en sånn situasjon? Med så lite erfaring jeg har er det vanskelig å skjønne dette. 

 

Gruer meg så mye. Skal ha oppkjøring på Lillestrøm. Er det noen som har tatt oppkjøring der og bestått på første forsøk? :) Har kjørt litt rundt, men føler meg ikke så kjent på det området. Hvis noen har tidligere erfaring eller skal ha oppkjøring vil jeg gjerne lese dem. :) 

 

Og hva syntes dere er gode tips før oppkjøring. Jeg har dessverre ikke mulighet til å kjøre privat. Så jeg man bare nøye meg med hva jeg har lært på kjøreskolen. Jeg skal ta en rask teori skjekk og gå gjennom sikkertskontrollen. men er det noe annet jeg burde ta en titt på? :)

 

Takk for alle svar. :D

Lenke til kommentar

Viktig med god trafikkflyt , man skal med andre ord ikke stå unødvendig i en rundkjøring om bilistene bak deg bil sinket fordi du ikke selv greier å se når det er klart å kjøre inn i den , så her må du øve ekstra godt.

 

Øv litt ekstra på rundkjøring, husk vikeplikt når du skal inn i den og riktig bruk av blinklys , feltskifte i rundkjøring er også lurt å få med seg.

 

Når det gjelder feltskifte på motorvei skal man igjen tenke på trafikkflyt og ikke minst huske på at man skal igjen tilpasse fart etter forholdene , det betyr ikke at du skal sakke ned i venstre felt til 50km/t i 90 sonen for å komme deg inn i høyre felt , men se an situasjonen og skifte dit så fort det er mulig ved å gi klart signal til de som ligger i feltet der på at du ønsker å skifte felt og så gjøre det når det er klart. Hastigheten bør være relativt jevn og tilpasset feltet du skal over i akkurat like før du skifter felt for å unngå å hindre trafikk i ditt eget felt eller være til fare ( ved kraftig nedbremsing). 

Bruk speil flittig og følg med.

Lenke til kommentar

Jeg tok nylig oppkjøringa mi på Lillestrøm.

Sommerfugler i magen og nervøs som få.. Da jeg kom frem til stasjonen og tilogmed måtte vente på sensor som var SEN, var jeg sikker på at jeg kom til å stryke.. Det hadde jeg forresten være overbevist om fra det jeg fikk dato, at dette kom ikke til å gå greit, så jeg fortalte kun 3 personer om oppkjøringen, inkl han som skulle kjøre meg dit og sjefen min på jobben fordi jeg måtte ha fri den dagen..

Så jeg gjorde slik som dere gjør nå og googler alt jeg kan om trafikkstasjonen og sensorene på Lillestrøm, leste kun innlegg om "strykejernet" og "strykepia", urettferdige sensorer og at "man stryker nesten før man har satt seg i bilen"..

Det DUMMESTE jeg noen gang kunne ha gjort.

Dagen kommer og jeg skal kjøre opp..

Jeg fortalte dette til kjørelæreren min på vei dit, og hun spurte om vi bare skulle snu og kjøre tilbake til skolen igjen, men jeg bestemte meg for å gi det en liten sjanse, uansett hvor minimal den måtte være.

 

Så, sensor kommer (bittelitt sen),smiler og tar meg i hånda.

*var vel ikke helt slik jeg så for meg en grusom sensor*

Vi pjusker oss ut til bilen, han stiller meg et kontrollspørsmål (som jeg, klønete og ganske nervøst, stammet frem svaret på.

Så spurte han meg hvordan jeg ville ha det i bilen under oppkjøringen; om jeg ville ha radio på, om vi skulle tørrprate eller om det skulle være HELT stille. Jeg tok motet til meg og ba om litt "bakgrunnsstøy" i radioen og litt småprat.

Etter det husker jeg INGENTING av hvor jeg kjørte, hvilken fartsgrense eller type vei jeg kjørte på. Jeg var helt enkelt et nervevrak.

Han hadde fortalt meg på forhånd at han kom til å notere litt underveis, men det var kun for å huske alt etter timen, men DETTE hengte jeg meg opp i. "Hva skriver han nå? - Åh, nei! Nå gjorde jeg sikkert en feil, hva kan ha gått galt der? Huff, igjen?? Nå har jeg ihvertfall strøket.."

UTEN grunn!

 

Alt fordi jeg hadde lest disse nytteløse innleggene dagen før, som hvis du tenker på det, kun er skrevet at folk som IKKE består - og dermed blir negative. De som består pleier ikke å øse galle og danne følgegrupper på nettet..?

Uansett, det var den koseligste sensoren jeg kunne ha fått.

En ganske ung nordlending med typisk nordlandsk humor. (noe jeg setter pris på).

Og dette skriver jeg ikke bare fordi jeg har bestått, for mirakuløst nok bestod jeg den prøven, men fordi jeg vil si det ikke lønner seg å lese alle negative kritikkene til sensorene der du skal kjøre opp.

Det hjelper deg ingenting. Kjør slik du pleier, så er det du selv som stryker deg eller består, avhengig om du kan reglene eller ikke. Ikke noe annet.

 

Et annet tips: Gå på do før prøven, spis noe lite og drikk en energi drikk/kaffe eller lignende. DET funker! 

Og slapp av og PRAT med sensoren din. Det får deg selv også til å slappe mere av under prøven. Prøv ihvertfall.

 

Og så vil jeg selvfølgelig anbefale Lillestrøm Trafikkstasjon og dets sensorer til oppkjøring! Meget koselige mennesker!!

 

Og Lippert Hadeland trafikkskole før oppkjøring! En sikker vinner! :)

Hvordan gikk det med deg. Skal ha også ja oppkjøring på Lillestrøm om 2 dager. Kunne vært greit å ha fått noen råd og kanskje vite ruten du fikk og ting du mener man bør være obs på. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har oppkjøring i morgen, samtdig med en kompis! Jeg har greid kjøretentamen med kun en feil som var at jeg kunne se litt mer i speilene i et kryss jeg var i. Er egentlig litt redd for å gjøre en "nervøs-feil". Er også redd for å få en skummel sensor haha. Blir så jævlig kjipt hvis kompisen min består og ikke jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har oppkjøring på torsdag :O 

Merker jeg begynner å bli nervøs nå. Ifølge kjørelæreren min er jeg mer en god nok til å bestå. Men jeg har en liten ulempe ved at jeg er 1.98 høy og kjører en golf. Er egentlig litt stor for bilen noe som gjør at bakspeilet sperrer mye av utsikten så ser ikke skiltene på høyre side av veien hvis de er under 40-50 meter ifra bilen. Forrige kjøretime gikk egentlig alt perfekt bortsett fra at jeg overså ett 40 skilt og dundra inn i 40 sonen med 50km/t... Må bare være oppmerksom på skilt tidlig og så håpe at alt går bra. Men noen som vet om standard ruter fra billingstad trafikkstasjon?

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det JDM? :)

Beklager for så veeeeeldig sent svar, men er vell bedre enn ingenting? ;) Hadde først en kjøretime rett før, den gikk veldig bra og læreren sa at hvis jeg kjørte som jeg gjorde da ville jeg bestå. Så måtte jeg vente 5 min på at sensor skulle komme, begynte å merke nervene da, men med engang vi satte oss i bilen og snakket gikk alt over, han var en hyggelig litt eldre nordlenning. Kjørte ganske bra hele tiden og bestod. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...