Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Når jeg kjørte opp kl 08.00 fra risløkka så kjørte jeg ut til høyre fra trafikkstasjonen. Ut på motorveien tok av på den broa som det er maks anbefalt 30 km/t (sorry... er så dårlig på steder så jeg vet ikke hva det heter der) Fra der er det svart en liten stund før jeg havna på motorvei mot lillestrøm forbi alnabru. Tok av mot lørenskog tror jeg... vimsa litt rundt der og havna utenfor triaden senteret hvor jeg mener det var noen godt kamuflerte fartsdumper hehe. Etter det husker jeg ikke noe mer hehe :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Herlig, en oppkjøringstips-tråd! Tror jeg følger litt med her jeg...

 

Jeg skal kjøre opp rett etter nyttår (forhåpentligvis, fyller 18 01/01), lurer på hvordan det vil gå... Bor i Bergen, så jeg tar selvfølgelig oppkjøring her. Har fått masse positive kommentarer fra kjørelæreren min i hvert fall (har bare kjørt 2 dobbelttimer foreløpig, men har kjørt 1 1/2 år privat), så jeg har i hvert fall en god følelse!

 

Men det er noe i det med å ta det rolig inn mot kryss ja, det er vel noe av det eneste jeg har fått kommentarer på...

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Skal ha før deg jeg da :p Men om jeg har lappen etter den oppkjøringstimen er en annen sak. Selvom jeg ligge enormt godt ann sier nå kjører læreren min. Men men, vi får se, lykke til, til deg iallefall! :thumbup:

 

Øh, skal du ha oppkjøring tilbake i tid? :tease:

 

(Sorry, men måtte bare! ;) )

Endret av Wasters
Lenke til kommentar

Herlig, en oppkjøringstips-tråd! Tror jeg følger litt med her jeg...

 

Jeg skal kjøre opp rett etter nyttår (forhåpentligvis, fyller 18 01/01).

 

 

 

Det årstallet der, var det jeg mente. År 01 liksom.......... :roll:

 

Eller var det ikke ett årstall det skulle være? Jaja, men jeg forstod poenget ditt! det er det viktigeste....... :thumbup:

Endret av Wasters
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg fikk lappen 05/06 i år å må bare si det er herlig

 

du må ha lykke til på oppkjøring

 

Jeg har noen ting å tilføye her:

 

Der jeg har oppkjøring (Stavanger området, altså rundkjøringens by :p) sier sensoren (vist du kommer fra den ene siden) at du skal svinge inn en vei inn til biltilsynet, denne veien er det et innkjøring forbudt skilt på, der er noen som har strøket på dette selv om det er rett før oppkjøringstimen er ferdig (de skal bare inn og parkere).... dette gjør sensoren bevisst...

Så pass på å lese skilt godt

 

Tips:

 

- Som sagt; få en god tone med sensoren, jeg fikk en kjempe god tone og det hjalp godt på nervøsiteten min.

 

- SLAPP AV, prøv så godt du kan å slappe av under oppkjøring (vet det er lett å si :p)

 

- Ha en liten kjøretime rett før din egen oppkjøring

 

- Terp de der tekniske spørsmålene du får først, de får du før du kjører opp, ganske greit å kunne utdype seg her mer enn de felste ville ha gjort, da får sensor troen på at du kan dette med en gang :)

 

- Når du kjører; TA DET MED RO, er du usikker brems litt ned (vist du ikke har en villmann oppi rumpa på bilen) og tenk deg om.

 

- Planlegg langt fremover, beveg blikket ditt mye og få med deg alt som skjer, altså les trafikken.

 

- Ikke bytt felt mitt i rundkjøring (hørt om noen som har gjort det):

Eks. På vei inn mot rundkjøring: venstre felt viser en pil rett frem eller til venstre, høyre felt viser en pil rettfrem..... Letteste og mest logiske er å ligge i høyre felt da, men da du er på vei igjennom rundkjøringen og ser at foran deg har det høyre feltet du ligger i blitt til kun svinging inn til høyre og du blir skremt (du skal rett frem) og bytter fil mitt i rundkjøringa når det er biler overalt... ikke bra :/ ...PLANLEGG... eller bytt felt etter rundkjøringen :)

 

- Etter oppkjøringa:

Sensor nevner alltid noen små feil; si at du vet hva du gjorde feil der og hvorfor, da vet sensor du fikk denne feilen med deg og at du viste hva du gjorde.

Det er veldig bra og nevne feilene før han sier dem, han har helt sikkert fått dem med seg ;)

 

- Det er lett å få 1'er feiler, feks. jeg fikk 1'er feil pga. jeg brukte vindusvisker for mye :p (lokalt rein)

 

Vist det er noe mer du lurer på må du bare spørre... jeg vet hvordan du har det og det er ikke noe kjekk magefølelse Husker selv hvor lite jeg sov kvelden før :p

 

Kjør mye før oppkjøring, pass på at du får prøvd mye nytt slik at du gjør litt feil rett før, dette hjelper til med å gjøre mindre feil under oppkjøring, da du har disse feilene i bakhodet og kjører kanskje mer passivt og bedre

 

 

Ble endel dette men dette er noe jeg bryr meg om, vet selv hvor utrolig redd jeg var for å stryke

 

 

LYKKE TIL  :thumbup:

 

Edit: Oversatt litt dialekt til bokmål

4855563[/snapback]

Hvor kjørte du da? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Skal ha oppkjøring i Oslo (Risløkka Trafikkstasjon) om ikke lenge, og har fått høre fra kjørelæreren min at jeg pga. oppkjøringstidspunktet skal kjøre ut av byen (antageligvis mot Lillestrøm/Lørenskog/Strømmen e.l.). Noen spesielle tips fra folk som har kjørt de rutene?

Lenke til kommentar
Hadde nettopp oppkjøring i Bergen. Er bare en ting jeg vil legge til alle de andre bra tipsene her, og det er å begrunne dine valg hele tiden!

5033263[/snapback]

 

 

Kunne du utdypet litt mer hva rute du kjørte, lurer fælt på det. skal selv ha oppkjøring i Bergen 11/11, og gruer meg egentlig en del.

Lenke til kommentar

Å kjøre for seint kan ofte være farlegare enn å kjøre for fort dersom 5-6 bilar bak deg vil forbi.

 

Ein bil viser ofte meir enn det den går i, så om du skal vike frå å halde nåla dønn på 80, 60, 50..osv...så hald den heller litt over.

 

- Om du kommenterer eventuelle feil du måtte gjere så viser det at du iallefall var klar over det. Å gjere feil utan å vite det er farleg.

 

- Dersom du gruer deg til enkelte delar av oppkjøringa (bykjøring) så er det luraste du kan gjere å ta med deg mor eller far (eller andre som du kan lærekjøre med) og kjøre rundt til du er sikker på deg sjølv. Å kjøre i tjukkaste rushtida er faktisk ganske lurt, du kan jo risikere å måtte kjøre der under oppkjøringa, så du vil være mest mogleg forberedt. Å ta ørten timar med sensor er dyrt, å lærekjøre med ein erfaren person er gratis.

 

- Ikkje kjør for aggresivt, men heller ikkje for sakte. Om du kjører i ein tett by med 30-sone må du ta deg den tida du treng til å observere og få oversikt. Du skal halde styr på bilar frå 4-5 retningar, like mange fotgjengarfelt, trafikklys og anna som måtte rote seg ut i veien.

 

- Hugs at ingen er født dyktige sjåførar, det kjem med erfaring, erfaring som du får ved å kjøre mest mogleg med veiledning frå ein person som kan reglane.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Ka het sensoren din?

5036566[/snapback]

 

Huker ikke...., Arild noe...

 

Kunne du utdypet litt mer hva rute du kjørte, lurer fælt på det. skal selv ha oppkjøring i Bergen 11/11, og gruer meg egentlig en del.

5039953[/snapback]

 

Kjørte fra biltilsynet rundt Laksevåg. Parkert på Laksevåg senter. Vider in over mot strum over puddefj. broen gjennom nygårdstunellen. Kjørte rundt bystasjonen og videre opp mot danmarksplass. Fulgte fjøsangerveien mot stavenger, tok av til søreide. kjørte rundt søreide og tilbake til fyllingsdalen. Det var turen, sånn i grove trekk!

 

Hadde ikke fortalt NOEN at jeg hadde oppkjøring den dagen, ikke mine foreldre en gang, så var veldig gla for at jeg sto!

 

Det som betyr mest er at du gir deg selv god tid! Om du lager kø,<må du ikke ofre det en tanke. Du skal først og fremst bevise at du ikke utgjør noen trussel i trafikken. Trafikkflyt kommer med årene!

 

LYKKE TIL!!

Endret av Werable
Lenke til kommentar
Kanskje ikke, men det koster deg vel rundt 2000 kr!

5048832[/snapback]

*regne*

 

Førerprøve, skolen: 1970,-

+ Førerprøve, Staten: 835

= 2805,-

 

:cry:

5049178[/snapback]

Blir det ikke dyrere for hver gang man stryker også? Og jeg tror du må vente en måned eller to før du kan ta ny oppkjøring...

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...