Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har min SSD dødd eller :dribble:

logger på pcen så surrer nettet 30 sek før den får kontakt og da spretter alle andre oppstartsprogram opp.

Kjøprte en AS SSD og er jo nesten HHD-resultater :eek:

 

Samsung 840PRO 256.

post-64596-0-93629800-1399036336_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Er vel neppe HDD resultater, men hvilken kontroller kjører du denne på?

 

Edit: skjekket litt rundt, og du kjører SSD'en på en ASmedia 6gb port... Uten TRIM og svak kontrollerytelse så ber du om trøbbel. Denne SSD'en hører hjemme på Intel 6gb eller AMD 6gb native porter.

 

Fysj war, skam deg.. :tease:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har 10 SSDer så bruker alle portene.

Ser ut som jeg må koble litt om ^^

 

Med så mange samsunger i pcen må det ha skjedd noe mystisk i tilkoblingsrekkefølgen^^

Planen var å ha wow og andre ikke-SSD-belastende ssder på de 4 jallaportene i pcen.

Lenke til kommentar

Har bestilt meg en 840 Evo på 500GB. :thumbs:

Har bestilt Laptop Kit-versjonen. Har også bestilt en CM Hyper 212 Evo, som ikke kommer på lager hos Komplett før den 7. mai, og alt kommer i en forsendelse.

 

Akuratt nå sitter jeg på en laptop med en eller annen samsung msata-ssd i en msata/sata-adapterbrakett.

Lenke til kommentar

Ahhh! Digg!

 

Raid 0 med samsung 840 Pro :love: .

Herlig å se både utpakking av filer og installasjon av spill og annet ligger å kose seg på rundt 1 GB/s. :woot:Og at prosessoren faktisk får kjørt seg litt er jo godt å se. Hva skal man ellers med seks formel-1 kjerner klare for arbeid?
10 GB utpakking og deretter installasjon på under 1 minutt. Det kan jeg leve med. ^^

 

Nei dette var toppers. Får den nye jobb-PCen til å kjennes ut som en dritt-PC (ja, den er egentlig det :p)

 

Edit: Synd det ikke blir noen Rapid... Samsung programvaren kjente ikke igjen SSDene en gang...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ahhh! Digg!

 

Raid 0 med samsung 840 Pro :love: .

Herlig å se både utpakking av filer og installasjon av spill og annet ligger å kose seg på rundt 1 GB/s. :woot:Og at prosessoren faktisk får kjørt seg litt er jo godt å se. Hva skal man ellers med seks formel-1 kjerner klare for arbeid?

10 GB utpakking og deretter installasjon på under 1 minutt. Det kan jeg leve med. ^^

 

Nei dette var toppers. Får den nye jobb-PCen til å kjennes ut som en dritt-PC (ja, den er egentlig det :p)

 

Edit: Synd det ikke blir noen Rapid... Samsung programvaren kjente ikke igjen SSDene en gang...

 

Vil du ha litt "rapid" til 840pro`ene så ;

 

Areca 1883ix 8GB ddr3 1833mhz :green:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ahhh! Digg!

 

Raid 0 med samsung 840 Pro :love: .

Herlig å se både utpakking av filer og installasjon av spill og annet ligger å kose seg på rundt 1 GB/s. :woot:Og at prosessoren faktisk får kjørt seg litt er jo godt å se. Hva skal man ellers med seks formel-1 kjerner klare for arbeid?

10 GB utpakking og deretter installasjon på under 1 minutt. Det kan jeg leve med. ^^

 

Nei dette var toppers. Får den nye jobb-PCen til å kjennes ut som en dritt-PC (ja, den er egentlig det :p)

 

Edit: Synd det ikke blir noen Rapid... Samsung programvaren kjente ikke igjen SSDene en gang...

 

Vil du ha litt "rapid" til 840pro`ene så ;

 

Areca 1883ix 8GB ddr3 1833mhz :green:

 

Jeg vil ha det, men jeg vil også ha det gratis. :p

:wee:

Lenke til kommentar

Bruker dere Samsung RAPID? Etter hva jeg har lest nå så virker det som det er tilnærmet bortkastet? Fordi Windows cacher tilsvarende uansett, og selv om benchmarks viser høyere ytelse så er det bare fordi benchmarkprogrammene med vilje unngår å bruke windows caching. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar

Naturligvis, men det koster også penger i motsetning til RAPID. ^^

Skulle gjerne sett mer hissig caching fra windows sin side, så syntes RAPID var helt knall med litt ekstra.

 

Et lite problem er at alle programmer starter så raskt ved oppstart at de tror at maskinen ikke er tilkoblet nettet, og får bare opp at tilkoblingen ikke kunne opprettes osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, men såvidt jeg har skjønt så gjør windows cache det samme (selv om Samsung har noen andre parametere for caching). Benchmark programmer bruker ikke windows cache mens alle andre programmer gjør det. Dermed blir det feil å bruke dem for å måle effekten av RAPID. Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Rapid gir absolutt en ekstra dytt til 840 Pro og 840 Evo, En liten benchmark med Rapid på 840 Pro.

 

attachicon.gifas-ssd-bench Samsung SSD 840.png

Dytt i benchmarks, men i reallife; neppe.

 

Mener det finnes en test av 840evo med rapid on og off. Mener også på at rapid gjorde det dårligere i mange tester. Ved normal bruk, og selv ekstrem hjemmebruk skal det godt gjøres å komme høyt opp i kø (QD) ved f.eks skriving. Over QD=4 er lite sansynlig selv med les.

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt på.

Å gå fra HDD til SSD er en verden av forskell.

Å gå fra SSD til "raskere" SSD vil ikke gi samme løft av hastighet/respons som overgangen fra HDD

 

Hvilke forbedringer er det man strever etter på en SSD nå man har SSD fra før av. Hvis man skal oppgradere, hvilke egenskaper er det som i real life vil gi forbedringer. 4K lesing?

 

Nå snakker jeg ikke om benchmarks, men faktisk opplevelse av å bruke maskinen. Oppstart av OS, programmer, spill, generell systemrespons.

 

Håkki

Lenke til kommentar

Utpakking av filer (spesielt på store filer), installasjoner, nedlastinger og en del annet snacks som har medført at jeg kopierer mengder av data frem og tilbake. De siste dagene så var det pga jeg måtte kjøre backup av 20 GB spillmappe, montere og kopiere inn 60 mods til skyrim, og så var det å kopiere backupen tilbake, fordi ting gikk til helvette.

 

Det var i hvert fall her det var tydeligst med SSD VS rask SSD. For det jeg gjerne bruker noe timer på, kunne nå unnagjøres på vesentlig raskere tid. Spesielt i de store kopieringene så gikk det med rundt 1 GB/s (2stykk raid 0), mens med tregere SSD så var det snakk om nærmere 150 MB/s pga lav sktivehastighet og Sata 300.

 

Og så måtte ting slettes og komprimeres før jeg sendte det hele til lagring på en plate-disk. Ble fort en times tid spart gitt. Med de små greiene her og der, så blir det nok en grei forskjell etter hvert. Foreløpig etter kun noen få dager så er eg kjempefornøyd i alle fall.

 

Synes også at office og en del andre programmer som vanligvis er litt trege, går raskere nå, selv om det er mulig jeg bare innbiller meg det. :)

 

Hvorvidt en kraftig CPU med noe lynraskt minne hjelper på saken er jeg noe usikker på. Men at det tar opp en del ressurser når SSDene belastes på fullt er dog tydelig (software raid).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...