Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Strøk 3 ganger før jeg bestod min oppkjøring. Vil bare si at man aldri må gi opp lappen på noen som helst måte. Det er surt og styrke, men man kan alltid prøve på nytt.

 

På min 4 oppkjøring var det eneste jeg tenkte "oppretthold trafikkflyten og ikke skap noen farlige situasjoner"... slipp gassen litt hvis man ser en buss kjøre inn på en bussholdeplass, husk høyreregel, ta det med ro i rundkjøringer (men man trenger ikke alltid å gire ned til 2!!), ikke kjør fort mot gangfelt og ha et samhold i trafikken med tanke på biler og myke trafikanter.

Lenke til kommentar

Hei!

Skal kjøre opp i Kongsvinger, og jeg lurer på:

 

1. Har noen kjørt opp der?

 

2. Er det vanskelige oppkjøringsruter der, og hvilken fikk du?

 

3. Noen steder der man må være ops?

 

Jeg kjørte opp der. Fikk for det meste bykjøring. Kjørte først på veien mot Austmarka, før vi snudde tilbake til byen. Der ble vi så å si hele oppkjøringen. Det eneste stedet du må være litt obs på er at du må huske høyreregel når trafikklyset blinker gult. Den har blinket gult ved gamle brua i et par uker nå, og det er ufattelig mange som bryter høyreregelen der. Husk også at du har høyreregel for biler som kommer ut fra stasjonen, har oppstått en del vikeplikt-brudd der også. :)

 

Jeg strøk et par ganger, og den ene gangen pga. at jeg ikke stoppet tidlig nok for en buss som kom ut fra stasjonen (noe som gjorde at bussen fikk lite plass). Så husk å stopp tidlig hvis du ser en buss er på vei til å kjøre ut fra stasjonen. :) Dette var selvfølgelig ikke den eneste grunnen til at jeg strøk, men det var helheten jeg strøk på. Nervøsiteten tok overhånd for meg, dessverre. Men ikke la nervøsiteten knekke deg, se på det som en vanlig kjøretime (lettere sagt enn gjort men)... :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ganske nervøs siden jeg skal kjøre opp snart! Har brukt ganske kort tid til å forberede meg. Kjempe mange steder der høyreregelen dominerer!

 

Hei!

Skal kjøre opp i Kongsvinger, og jeg lurer på:

1. Har noen kjørt opp der?

2. Er det vanskelige oppkjøringsruter der, og hvilken fikk du?

3. Noen steder der man må være ops?

 

 

Jeg kjørte opp der. Fikk for det meste bykjøring. Kjørte først på veien mot Austmarka, før vi snudde tilbake til byen. Der ble vi så å si hele oppkjøringen. Det eneste stedet du må være litt obs på er at du må huske høyreregel når trafikklyset blinker gult. Den har blinket gult ved gamle brua i et par uker nå, og det er ufattelig mange som bryter høyreregelen der. Husk også at du har høyreregel for biler som kommer ut fra stasjonen, har oppstått en del vikeplikt-brudd der også. :)

 

Jeg strøk et par ganger, og den ene gangen pga. at jeg ikke stoppet tidlig nok for en buss som kom ut fra stasjonen (noe som gjorde at bussen fikk lite plass). Så husk å stopp tidlig hvis du ser en buss er på vei til å kjøre ut fra stasjonen. :) Dette var selvfølgelig ikke den eneste grunnen til at jeg strøk, men det var helheten jeg strøk på. Nervøsiteten tok overhånd for meg, dessverre. Men ikke la nervøsiteten knekke deg, se på det som en vanlig kjøretime (lettere sagt enn gjort men)... :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan reglene?

Ta bør du klare å ikke stryke også! 

Bare kjør rolig, ha overblikk og slapp av så går det lett. 

Hadde nok ikke kjørt opp om jeg ikke kunne reglene, hehe. Men er bare nervøs for at nervøsiteten skal ødelegge :( Har du kjørt opp?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Wohoo, bestått idag.

 

Er mitt tredje forsøk.

 

Første gangen - Reise til Stavanger for å ta den fortest mulig, kjøreskole glemte å sende inn trinn 4. Sensor kunne ikke kjøre.

Kjøreskolen spanderte da oppkjøring i Oslo.

 

Strøyk i Oslo pga. for høy fart og vikepliktsbrudd.

 

Kjørte idag som en gamling, og besto med glans.

 

Fikk 5 (1) anmerkninger under kjøring, men det nevnte ikke sensor etter at vi avsluttet oppkjøringen.

 

Tok det på Risløkka kl 08:10, fikk ruten mot Stovner, Ahus, Strømmen, litt i Strømmen sentrum, måtte parkere på idrettsbanen i Strømmen, ta av på Furuset, kjøre til Kalbakken også tilbake.

 

Endelig, og lykke til til alle som er ute etter lappen :) 

Lenke til kommentar

Skal ha oppkjøring på Billingstad om en uke. Strøk på Risløkka fordi jeg ikke utnyttet luker i de ørten rundkjøringene jeg måtte gjennom midt i rushen.. :-( Var også ekstremt nervøs, som gjorde at jeg kjørte helt annerledes enn til vanlig. Har kjørt en god del i løpet av disse trege ukene til min 2. oppkjøring, men lurer på om noen har noen tips til oppkjøring uti Billingstad-område? Noen erfaringer? Noen ruter jeg kan øve mye på? 

 

TAKKER! :-D

 

Hilsen en smånervøs jente...

Lenke til kommentar

Hvilket klokkeslett har du fått (rutene varierer en del med klokkeslett)?

Jeg har ikke noen flere tips til ruter enn det jeg nevnte i den forrige tråden du skrev i, men kom på en ting som kan være lurt å tenke på: Det er enormt med syklister rundt billingstad, og det vil nok fortsatt være like mange om en uke. Det er lurt å passe ekstra på i blindsonen når du skal inn i rundkjøringene der, ettersom det kan være lett å overse en syklist som kommer opp på høyre side av deg i sykkelfeltet som også skal gjennom rundkjøringen.

 

Det er også alltid lurt å øve på å kjøre av og på E18. Både avkjøringen mot Sandvika og avkjøringen mot Billingstad når du kommer fra E18 er ganske brå med korte felt for fartsreduksjon. Det kan også være greit å øve litt ved Holmensenteret og rundkjøringene der samt rundkjøringen og påkjøringen til E18 i Nesøyveien. De gjør i hvert fall meg forvirret av og til.

Ellers er det Sandvika og Asker sentrum som gjelder,slik jeg nevnte i den andre tråden. :-)

Lenke til kommentar

Kommer ikke på noe mer enn det jeg nevnte i den andre tråden (tuneller under sandvika, lyskrysset ved kolsås og asker sentrum). Det spørs litt på hva du selv synes er vanskelig. For meg var rundkjøring inni tuneller den store skrekken så jeg øvde en del under sandvika storsenter, men det kommer selvsagt an på hva du sliter med selv. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...