Gå til innhold

Svindyr fortollingsavgift?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg et aldri så lite sjokk når jeg skulle hente ut noe våtfôr til hund og katt som jeg vanligvis importerer fra Tyskland, dette er altså varer jeg har importert tidligere men denne gangen ble det et litt større kvanta da vi også har fått oss en hund så det ble import av våtfôr til denne i tillegg til katten.

 

Velger å importere av to grunner, 1: Maten er av bedre kvalitet, mindre bistoffer og dritt og møkk. 2: Selv med fortolling og MVA så er det ikke noe dyrere enn å skaffe tilsvarende i Norge.

 

 

Denne gangen derimot så ble budsjettet sprengt så til de grader da det å hente ut maten kostet like mye som summen av all maten til sammen, mer eller mindre. Tidligere så har det alltid vært et fortollingsgebyr (gjerne ca 100 lappen) + MVA som da er 25% av summen + frakt. Dette har vært praksisen når jeg har importert tidligere og er vel normal praksis for så og si alt som importeres til Norge.

 

Nå derimot så har jeg fått riktig MVA på 762kr, men en fortollingsavgift på smått absurde 2037kr (!). Det foreligger null og niks informasjon vedlagt eller fra tollvesenet om hva denne vanvittige høye avgiften kommer av, ei heller har jeg hørt noe annet fra dem enn at jeg måtte sende over kopi av kjøpskvittering per epost da Terra Felis som jeg bestiller ifra ikke hadde lagt ved dette så de måtte ha det for å kunne avgjøre riktig MVA.

 

 

 

Vet av erfaring at det å importere mat kan være vanskelig, brant meg engang når jeg forsøkt å importere fra USA av merket Willness som er anerkjent til tusen og anbefalt på det varmeste verden over men import av mat fra USA som ikke er i mattilsynet sitt register var det bare å glemme så fremt til jeg ikke ville igjennom en helvetes prosess med mattilsynet for å få maten godkjent osv.. Det var slik jeg havnet på Terra Felis fra Tyskland, for ettersom denne er innenfor EU så er det visstnok ikke noe problem med import av matvarer og jeg har jo ikke hatt problemer tidligere, og det var jo ikke noe direkte problem med å få det importert nå heller annet enn en helt absurd høy fortolling.

 

 

Noen som har erfaring eller kunnskap om teamet som aner hvorfor i all verden fortollingen kan være så absurd høy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket firma har fortollet varene? Høres ut som du før har fått gjennom posten, utifra størrelsen på fortollingsgebyret, mens nå i større kvanta kanskje via DHL eller noe slikt? De står fritt til å ta hva de vil i gebyr, mange tråder som handler om det samme rundt på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har gått via Postens Godssenter og Posten Norge / Bring. Har kontaktet Posten som sier det er riktig og at jeg ved tidligere tidspunkter har vært "heldig" som har sluppet rimelig unna. I følge Toll.no og Tollvesenet så er det 25% moms på dyremat, og vanlig fortollingsgebyr så det ser ut som Posten har vært kreative og dobbeldippet litt her med å kjøre 25% moms og samtidig fortollet som vanlig matvarer som har et kilopris tillegg på prisen, noe som ikke gjelder ved dyremat og fortolles noe som matvarer så er det uansett ikke 25% moms så her var det jo mye rart.

 

Det stopper jo ikke der, for det første jeg finner på eskene er jo lomme med fult dokumentert kjøpsbevis så hele prosessen som tok en haug med ekstra dager med fortolling var jo aldri nødvendig om de faktisk hadde sett uten på esken etter kvittering...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...