Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

induksjonstopp - må man ha 25A sikring


Anbefalte innlegg

så det er derfor "det er lov".

men, hva hvis det skulle bli en el-kontroll, og kontroløren ser at det sitter en 20A støpsel på gummikabelen til ovnen, tror du han vil reagere på det?

(sannsynligheten for at han ser det, er vel liten, men uansett)

Nei de sjekker ikke manualen for elektrisk utstyr, der er det nemlig FEU som gjelder og det har de ikke så mye med annet en det helt åpenbare som skader på kabler eller lampe tilkoblet komfyrstikk.

Det finnes nemlig også frittstående steikovner beregnet for 25A sikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

drister meg frempå og spørr et spørsmål til. Det er 4 kvadrat kabel på den eksisterende 20 Amp kursen til komfyren. Denne kommer opp fra gulvet i feil skap med det nye kjøkkenet, det jeg kunne tenke meg å få gjort er å få denne opp i riktig skap. Er det da mulig å skjøte denne (i taket på kjelleren der den ligger) eller må det trekkes ny kabel helt fra sikringsskap (en skikkelig labirynt, blir sikkert dyrt). Kan vanlige koblingsbokser brukes til dette eller finnes det spesielle til dette formålet?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg henger meg på denne gamle tråden.

 

Har akkurat kjøpt meg induksjonskomfyr og har jo selvfølgelig 16A komfyrpluggen.

 

Jeg tenkte igrunn ikke noe over det helt til jeg skulle aktivere den tredje platen. Da "lyna" det litt under lokka og sikringen i sikringsskapet slo seg av.

 

Jeg skrudde på igjen og da var de 2 platene til høyre ute av funksjon :/

Litt kjedelig. Må på service dagen etter at jeg fikk den.

 

Men det betyr vel at jeg må betale for servicen selv, siden jeg plugga den inn på en for lav kurs ?

 

Jeg trodde igrunn bare at sikringen i huset slo seg av hvis det ble for mye ikke, ikke at det skulle gå en sikring i selve ovnen også. Regner iallefall med at det var en sikring som gikk. Smalt litt og så blått lysglimt..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bare for å henge meg på. Vi skal flytte nå og da er renovasjon av kjøkken førstepri. Må nok legge opp 16A til ovnen, men så vidt jeg kan huske er det 20A B til komfyr. Siden vi ikke har hatt problemer der vi bor, fortsetter jeg nok å benytte denne. Elektrikere er dyrt!

 

Vi har innbyggingsovn der vi bor nå og der kjøpte vi alt nytt, og sa i fra til elektrikerfirma om at det vil komme induksjon. De satte opp 20A B + 16A B (jeg tenkte ikke over denne problematikken den gangen). Riktignok har vi aldri hatt noen problemer, selv om jeg ser at toppen tar inntil 7,2kW. Hvis en skal koke vann på alle fire sonene samtidig, går det nok dårlig, men vi har benyttet alle platene samtidig uten problemer (hvor ofte kjører man egentlig 4 plater på full guffe?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...