Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montering av garasjeport/industriport


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg har postet denne på rett plass, men la gå!

 

Jeg oppretter denne posten som en god guide på hvordan man monterer garasjeport/industriport. Husk, montering kan være forskjellig fra type til type!

 

Jobber selv som portmontør og har en del erfaring. Håper denne posten kan være til hjelp til dere som skal montere selv i garasje eller kanskje lager.

 

Håper på tilbakemelding hvis denne posten er nyttig!

 

STEG 1 - OPPMÅLING OG KLARGJØRING

 

Det første du er nødt å gjøre er å sjekke lysåpningen, er alle mål rett. Her skal du ta hensyn til høyde og bredde først og fremst. Sjekk at porten er like bred og høy som lysåpningen. Sett innenifra må du også ta hensyn til overhøyde og sideplass.

Alt dette er også avhengig av hvilken type port det er, lavtløfter, høytløfter, standard osv. Bare å spørre meg hvis du er i tvil. Forskjellen er egentlig hvor fjærene er plassert og andre små forskjeller. Grunnen til at oppmålingen er viktig er fordi at det ikke bare er porten som skal ha plass, fjærene og føringskinnene og eventuelt motor skal ha plass.

Gode huskeregler: 10 cm med sideplass er bra, overhøyde bør være såpass at du får plass til fjærene oppfor porten, skal som regel festes til veggen. Merk: Mange garasjeporter har ikke torsjonsfjærer, er små strekkfjærer ved siden. Fjærer på industriporter er som regel 3" eller 6" i størrelse, lengde kommer ant på størrelse av port (jo tyngere porten er jo større og lengere er fjærene).

 

STEG 2 - OVERSIKT OG BAKKEMONTERING

 

Det første som er vanlig å starte med er å åpne pakken, sortere deler, og ha god orden på ting! Verktøy og Deler bør du plassere utenfor arbeidsområde så du ikke blir heftet med dårlig plass. Det viktigste er skrumaskiner, fastnøkler, grease, smøremiddel (HHS2000), og festematerialle (treskruer, selvborrende, ekspansjon) alt etter hva omrammingen er bygd av. Mest vanlig er tre eller stål.

 

STEG 3 - FESTE VEGGSKINNER OG TAKSKINNER

 

Først begynner du med å sette veggskinnene på venstre og høyre side av lysåpningen (ikke skru fast), bruk tvinger til å holde dem på plass, dette for å kan justere. Deretter plasser du første seksjon i lysåpningen, gå på hver side og se hvor god plass du har mellom pakningen og seksjonen, 3-4 mm er nok. Når dette er gjor kan du skru inn en skru i hver skinne nederst. Deretter bruker du vater på begge skinnene, bør være 100% i vater for best resultat.

Når du har vatret begge skinnene kan du skru dem helt fast, deretter fjerne tvingene. Nå er du klar for takskinnene!

Fest takskinnene øverst til veggskinnene, i bak kant kan du bruke tau for å holde skinnen oppe inntil videre. Akkurat på dette punktet skal du ikke gjøre mer en det. Resten kommer senere!

 

STEG 4 - STABLE IGJENN PORTEN

 

Nå er det klart for å få montert alle seksjonene, da er det altså bare å begynne med seksjon nr 1 og stable igjenn etterhvert som du får montert trinsene og mellomleddene. Trinser er de hjulene som er på hver side og går inn i føringskinnen.

 

STEG 5 - MONTERE FJÆRENE

 

Når er alt klart for å montere fjærene, merk at jeg ikke kan skrive alt av hvordan du skal feste branketter til fjærer osv, bare å skrive til meg så skal jeg svare. Iallefall, nå er det viktig at du monterer fjærene riktig på akslingen som skal bære fjærene. Når du har fått tredd fjærene på akslingen(e) er det klart for å feste dem til veggen. På høyre og venstre side monterer du brankettene som skal være sidestøtte for akslingen(e).

Mellom disse brankettene strekker du en tråd, mitdt i mellom disse brankettene setter du en strek. Mål ut 10 cm fra midten. 10 cm til høyre og 10 cm til venstre, dette målet kan variere. Dette er fordi du skal få plass til en midtkobling som holder akslingene sammen. Så er det bare å feste fjærene til brankettene!

 

STEG 6 - OPPSTRAMMING AV FJÆRER

 

På dette steget er det viktig med forsiktighet, er ekstremt mye trykk på enkelte fjærer. Fare for stor personskade! Helst ikke gjør denne delen alene!

Nå skal du strekke wire ifra nederste seksjon både høyre og venstre side og opp til trommlene som står på høyre og venstre side på akslingen oppe. Når wire er trekt opp og du har fått wire nogenlunde stramm, kan du bruke sveisetang og feste rundt akslingen og mot veggen slik at trykket ikke forsvinner. Dette er kun til fjærene er strammet opp.

Når du nå skal stramme fjærene trenger du egentlig såkalte fjærspaker, disse passer i sporet på fjærene. Du trenger 2 stk. Har du ikke fjærspaker tilgjengelig som de fleste ikke har, skal det som regel følge med utstyr for dette. Hvis ikke kan du improvisere, bare pass på at disse spakene tåler en del trykk. Har vært borti privatpersoner som har brukt armeringsjern, og det funker, men er ikke noe jeg anbefaler!

Nå kan du spraye en rett strek på hver fjær med farget spray.

Etterhvert som du strammer opp fjærene vil denne streken gjøres om til "runder" slik at du kan telle opp hvor stramm fjærene trenger å være. Dette står som regel i papirene som følger med porten! Mange ganger må man prøve seg litt fram for å finne ut hvor stramm fjærene trenger å være. Fjærene er perfekt oppstrammet når du løfter porten opp til midtstilling og den holder seg der. Da skal den ikke sige nedover eller oppover.

 

STEG 7 - AVSLUTTNING

 

Nå som porten så og si er ferdig kan du løfte porten opp til midtstilling slik at du letter kan justere takskinnene, trinsehjulene må ikke være i fare for å ramle ut av takskinnene. Når du har funnet riktig posisjon lager du til takfester, som regen en trekant. Og til slutt men ikke minst, fest buffertstoppere, dette er den stopperen på slutten av takskinnene som forhindrer at porten går videre bak og ut av takskinnene.

 

Motor og annen elektronisk styring er så inidivuelt at det må du nesten bare spørre meg om så skal jeg forklare etter beste evne!

 

For spørsmål, ikke nøl, bare spørre i vei :)

Endret av Hårek
Flyttet denne fra "Teknologi og Vitenskap" til "Hus, hage og oppussing"
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Hei Robin,

fin guide du laget.

 

Jeg har et problem: Har en fin gammel vippeport av edeltre som jeg ønsker beholde. Dessverre er opphengene dårlige og må skiftes ut. Har prøvet å finne nye oppheng, men finner kun komplette porter. Vet du om det går å få tak på nye oppheng som kan monteres på den gamle porten og karmene?

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

Trenger sårt et tips.. Har nylig montert en port fra Krafer. Har vært veldig nøye med å følge instruksjoner på hvor skinner skal monteres. Alt er på plass og motor er montert. Porten går både opp og ned, men synes den går veldig tregt. Virker som om motoren sliter litt.

 

Noen ide om hva som evt kan justeres slik at porten går lettere?

 

Mvh. Espen:)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...