Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Jeg turde ikke å ta sjansen på skrive en pararellhistorie, så jeg skrev bare en vanlig fortelling, om en ungdom/voksen som kjører på en gutt i 16-alderen. Ble ganske fornøyd, men tror ikke jeg får høyere en 4+ ellrno :p dt jeg pleier å få i norsk elles

Endret av Albakid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg registrerte meg faktisk her på diskusjon kun for å delta i denne tråden :-)

Ble sjeleglad da jeg kom opp i norsk, ettersom jeg ligger mellom 5 og 6 i faget. Gikk helt OK, men kunne såklart ha blitt litt bedre.. Jeg valgte oppgave 4, og jeg skrev om en familie der faren forlot dem. Skrev på en måte fra datteren sin synspunkt, så det ble et vendepunkt i hennes liv. Ble litt kort da, 3 sider. I tillegg syntes jeg at slutten min ble litt brå, men nå er ihvertfall bokmålseksamen overstått!

 

Hva er lurt å ha på minnepinnen i morgen?

(Så også at noen hadde litt forskjellige regler angående minnepenn. Jeg gikk bort til læreren vår og spurte om jeg trengte å levere den inn for sjekk, men neida!:)

Lenke til kommentar

Jeg registrerte meg faktisk her på diskusjon kun for å delta i denne tråden :-)

Ble sjeleglad da jeg kom opp i norsk, ettersom jeg ligger mellom 5 og 6 i faget. Gikk helt OK, men kunne såklart ha blitt litt bedre.. Jeg valgte oppgave 4, og jeg skrev om en familie der faren forlot dem. Skrev på en måte fra datteren sin synspunkt, så det ble et vendepunkt i hennes liv. Ble litt kort da, 3 sider. I tillegg syntes jeg at slutten min ble litt brå, men nå er ihvertfall bokmålseksamen overstått!

 

Hva er lurt å ha på minnepinnen i morgen?

(Så også at noen hadde litt forskjellige regler angående minnepenn. Jeg gikk bort til læreren vår og spurte om jeg trengte å levere den inn for sjekk, men neida!:)

 

 

Samma her! Det er genialt da:D hjelper veldig mye; man får inspirasjon osv :)

Lenke til kommentar

Shit, jeg skrev bare 2 sider! Virker veldig lite i forhold.

 

Men dere, nå må vi vel begynne med forberedelse til i morgen. Noen som har noe nynorskhjelp eller artikkelforslag (hjelp til å skrive artikkel).

 

Også et spørsmål til: Finnes det noen elektroniske Bokmål-Nynorske ordbøker? Gjerne så du kan kjøre dem fra USB

Lenke til kommentar

Tror kanskje det kan komme en oppgave om hvor mye tid man f.eks bruker på å sove, gå på do, spise osv av livet ditt. og hva som er bra og dårlig med dette. jeg personlig har litt lyst til å skrive en artikkel om å sove ;p masse spennende om det der :p

Lenke til kommentar

Tok oppgave 4 i dag jeg :) Var liten tvil egentlig, med tanke på at oppgaven var så fri! Blei knapt over 4 sider, og jeg tok sjansen på en paralellhistorie, og synes den ble ganske grei :p Kunne sikkert vært en del bedre, men relativt fornøyd. Håper bare på å bevare 5'eren min :)

Lenke til kommentar

Faktisk moro på eksamen i dag ! ikke stressa ellernoe ;p gikk veldig bra med å bruke parallellhistorie på oppgave 4. skrev 4 sider og hadde sitater om livet etter noen avsnitt. Sitatene brukte jeg pga at det passa så til det jeg hadde skrevet. Tror sensor vil digge det og ville råde folk til å bruke sitater om livet på sakteksten i morgen for inspirasjon. Det hjelper veldig !

 

Angående i morgen så er jeg veldig usikker på hvilke oppgaver som dukker opp i morgen. Noen tips ?

 

Legge ut noen av sitatene du brukte ? :)

Lenke til kommentar

Dagens eksamen var ikke på bokmål for alle da. Blant annet meg, som har nynorsk som hovedmål. Digg å være ferdig med nynorsk. Kjenner jeg ofte mot slutten av teksten automatisk går over til bokmål, men fikk rettet opp i det, så tror det gikk bra.

Lenke til kommentar

Dagens eksamen var ikke på bokmål for alle da. Blant annet meg, som har nynorsk som hovedmål. Digg å være ferdig med nynorsk. Kjenner jeg ofte mot slutten av teksten automatisk går over til bokmål, men fikk rettet opp i det, så tror det gikk bra.

 

 

dere hadde skjønnlitterær elr? :p

Lenke til kommentar

Faktisk moro på eksamen i dag ! ikke stressa ellernoe ;p gikk veldig bra med å bruke parallellhistorie på oppgave 4. skrev 4 sider og hadde sitater om livet etter noen avsnitt. Sitatene brukte jeg pga at det passa så til det jeg hadde skrevet. Tror sensor vil digge det og ville råde folk til å bruke sitater om livet på sakteksten i morgen for inspirasjon. Det hjelper veldig !

 

Angående i morgen så er jeg veldig usikker på hvilke oppgaver som dukker opp i morgen. Noen tips ?

 

Legge ut noen av sitatene du brukte ? :)

 

de jeg husker i farta er i alle fall ;

 

"Å si ja til livet er å si ja til seg selv"

 

"Alle de dagene som kom og gikk, ikke viste jeg at det var livet"

 

"man kan ikke rive en enkelt side ut av livet, men man kan kaste hele boka på bålet"

 

Det er sånn nogenlunde sitatene og ordtakene er, ellers så finner du mange gode på ordtak.no :) nå er ikke de sitatene jeg brukte i den skjønnliterære teksten kanskje så aktuell i sakteksten, men let på ordtak.no så finner du masse du kan bruke ! :)

Lenke til kommentar

Dagens eksamen var ikke på bokmål for alle da. Blant annet meg, som har nynorsk som hovedmål. Digg å være ferdig med nynorsk. Kjenner jeg ofte mot slutten av teksten automatisk går over til bokmål, men fikk rettet opp i det, så tror det gikk bra.

 

 

dere hadde skjønnlitterær elr? :p

 

Ja, vi hadde samme oppgavene og alt det der. Alle hadde hovedmål i dag og skal ha sidemål i morgen. Så jeg har ikke oppgavene for sakpreget viss det bar det du var ute etter. :p

Lenke til kommentar

Faktisk moro på eksamen i dag ! ikke stressa ellernoe ;p gikk veldig bra med å bruke parallellhistorie på oppgave 4. skrev 4 sider og hadde sitater om livet etter noen avsnitt. Sitatene brukte jeg pga at det passa så til det jeg hadde skrevet. Tror sensor vil digge det og ville råde folk til å bruke sitater om livet på sakteksten i morgen for inspirasjon. Det hjelper veldig !

 

Angående i morgen så er jeg veldig usikker på hvilke oppgaver som dukker opp i morgen. Noen tips ?

 

Legge ut noen av sitatene du brukte ? :)

 

de jeg husker i farta er i alle fall ;

 

"Å si ja til livet er å si ja til seg selv"

 

"Alle de dagene som kom og gikk, ikke viste jeg at det var livet"

 

"man kan ikke rive en enkelt side ut av livet, men man kan kaste hele boka på bålet"

 

Det er sånn nogenlunde sitatene og ordtakene er, ellers så finner du mange gode på ordtak.no :) nå er ikke de sitatene jeg brukte i den skjønnliterære teksten kanskje så aktuell i sakteksten, men let på ordtak.no så finner du masse du kan bruke ! :)

 

Ah, tusentakk for tips :D

Lenke til kommentar

Dagens eksamen var ikke på bokmål for alle da. Blant annet meg, som har nynorsk som hovedmål. Digg å være ferdig med nynorsk. Kjenner jeg ofte mot slutten av teksten automatisk går over til bokmål, men fikk rettet opp i det, så tror det gikk bra.

 

 

dere hadde skjønnlitterær elr? :p

 

Ja, vi hadde samme oppgavene og alt det der. Alle hadde hovedmål i dag og skal ha sidemål i morgen. Så jeg har ikke oppgavene for sakpreget viss det bar det du var ute etter. :p

 

 

Bare lurte xD Det hadde vært fail hvis noen hadde hatt sakprega i dag vettu ^^

Lenke til kommentar

Da var man hjemme, leverte sånn ca kl 14.11.. Snek med meg teksten min hjem på minnepinne, om jeg printer den ut, scanner og legger den ut her skal det vel en del til om den blir tatt i plagiatkontroll? Vet ikke om jeg gidder uansett, men jeg skal vurdere det.

 

Ellers håper jeg veldig på en 6er, men jeg synes teksten min gikk ned noen nivåer, og kanskje ble litt vel merkelig på slutten.

Lenke til kommentar

Da var man hjemme, leverte sånn ca kl 14.11.. Snek med meg teksten min hjem på minnepinne, om jeg printer den ut, scanner og legger den ut her skal det vel en del til om den blir tatt i plagiatkontroll? Vet ikke om jeg gidder uansett, men jeg skal vurdere det.

 

Ellers håper jeg veldig på en 6er, men jeg synes teksten min gikk ned noen nivåer, og kanskje ble litt vel merkelig på slutten.

 

Hva skrev du om? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...