Gå til innhold

Forsvarets opptak og seleksjon (FOS) - Informasjon & spørsmål


Natrich

Anbefalte innlegg

Andre som ikke har fått innkallelse enda? Flere venner har fått innkallelse, men når jeg ringer forsvaret å hører hvor min er blitt av, sier de at status på søknaden enda er "under behandling".

 

Kan det være at de venter til svarfristen for de andre er besvart, så ser de om det blir andre ledige plasser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre som ikke har fått innkallelse enda? Flere venner har fått innkallelse, men når jeg ringer forsvaret å hører hvor min er blitt av, sier de at status på søknaden enda er "under behandling".

 

Kan det være at de venter til svarfristen for de andre er besvart, så ser de om det blir andre ledige plasser?

Har fått samme beskjeden. Ingen av mine bekjente fra nærområdet har fått svar enda. FIkk høre av forsvaret at de siste svarene "var i ferd med å bli sendt ut, og at jeg får vente på at brevet mitt kommer i posten". Høres ut som at alle som har søkt får et brev uansett, selv om man ikke er med videre til FOS. Bare å være tolmodig, selv om det hadde vært fint å kunne planlegge sommeren snart... :wee:

Lenke til kommentar

Heisann, har et spm ang opptak til befalsskolen nå til sommeren. Har svarfrist på om jeg skal møte eller ikke tirsdag 03/06 så hadde vært fint med et kjapt svar hehe :p

 

Søkte befalsskole teknisk på Sessvoll, og tenkte å gå den toårige MP-befal linja der, men fikk brev om at jeg kom inn opå andrevalget, som var operativ linje på Rena (mistenker at det er fordi det ikke sto helt bra til med karakterene fra første termin på skolen :new_woot: )

Da jeg var på sesjon fikk jeg tildelt førsteganstjeneste som Militærpoliti.

 

Spørsmålet blir altså om skolen jeg har fått tildelt (Rena) er endelig, eller om dette kan endres på etter at vi får tildelt vitnemål med nye karaterer fra skolen (og om jeg derfor burde møte på opptak på Kjevik eller ikke).

 

Hvis ikke vturderer jeg heller å ta MP som førsteganstjeneste nå, og heller søke FOS på nytt neste år.

 

Noen tanker om hva jeg burde gjøre?

Endret av JaxSpacy
Lenke til kommentar

Heisann, har et spm ang opptak til befalsskolen nå til sommeren. Har svarfrist på om jeg skal møte eller ikke tirsdag 03/06 så hadde vært fint med et kjapt svar hehe :p

 

Søkte befalsskole teknisk på Sessvoll, og tenkte å gå den toårige MP-befal linja der, men fikk brev om at jeg kom inn opå andrevalget, som var operativ linje på Rena (mistenker at det er fordi det ikke sto helt bra til med karakterene fra første termin på skolen :new_woot: )

Da jeg var på sesjon fikk jeg tildelt førsteganstjeneste som Militærpoliti.

 

Spørsmålet blir altså om skolen jeg har fått tildelt (Rena) er endelig, eller om dette kan endres på etter at vi får tildelt vitnemål med nye karaterer fra skolen (og om jeg derfor burde møte på opptak på Kjevik eller ikke).

 

Hvis ikke vturderer jeg heller å ta MP som førsteganstjeneste nå, og heller søke FOS på nytt neste år.

 

Noen tanker om hva jeg burde gjøre?

 

FOS har frivlig oppmøte hvis jeg ikke tar helt feil. De som ikke kommer inn på FOS blir sendt enten tilbake til FGT eller hjem i avente på FGT.

Endret av Nordmo
Lenke til kommentar

 

Heisann, har et spm ang opptak til befalsskolen nå til sommeren. Har svarfrist på om jeg skal møte eller ikke tirsdag 03/06 så hadde vært fint med et kjapt svar hehe :p

 

Søkte befalsskole teknisk på Sessvoll, og tenkte å gå den toårige MP-befal linja der, men fikk brev om at jeg kom inn opå andrevalget, som var operativ linje på Rena (mistenker at det er fordi det ikke sto helt bra til med karakterene fra første termin på skolen :new_woot: )

Da jeg var på sesjon fikk jeg tildelt førsteganstjeneste som Militærpoliti.

 

Spørsmålet blir altså om skolen jeg har fått tildelt (Rena) er endelig, eller om dette kan endres på etter at vi får tildelt vitnemål med nye karaterer fra skolen (og om jeg derfor burde møte på opptak på Kjevik eller ikke).

 

Hvis ikke vturderer jeg heller å ta MP som førsteganstjeneste nå, og heller søke FOS på nytt neste år.

 

Noen tanker om hva jeg burde gjøre?

 

FOS har frivlig oppmøte hvis jeg ikke tar helt feil. De som ikke kommer inn på FOS blir sendt enten tilbake til FGT eller hjem i avente på FGT.

 

Ja det er frivillig, på svarslippen måtte jeg svare om jeg kom til å møte eller ikke. Spørsmålet var om det var endelig bestemt at det ble operativ linje på Rena jeg kom til å komme inn på, eller om dette ble reevaluert etter innsending av nye karakterer etter siste semesteret i vg3 :)

Lenke til kommentar
Hei.

Skal inn på FOS nå i juni, skal gå BKMA, er ansatt i sjøforsvaret. Det begynner å bli noen år siden jeg satt å regnet mattematikk osv. Jeg har ikke gjennomført testene på sesjon, grunnet at jeg var lærling i forsvaret, å "sklidde" derfor forbi denne delen på sesjon, ikke spør hvorfor.

Er det slik at testene består av figurlikhet,ordlikhet og tallrekker? Eller inneholder den mer avansert matte?

Har fått hørt litt forskjellig, at på sesjon er det mer matteoppgaver, mens på FOS er det kun tallrekker? Med andre ord, er prøvene forskjellig?

Skjønner at det ikke skal være hensikt å sitte å "pugge" til testene, men er sikkert lurt å forberede hode litt på hva som kommer smile.png


Mvh
Thomassmile.png

clear.gif Svar med sitat

Lenke til kommentar

Er det slik at testene består av figurlikhet,ordlikhet og tallrekker? Eller inneholder den mer avansert matte?

Har fått hørt litt forskjellig, at på sesjon er det mer matteoppgaver, mens på FOS er det kun tallrekker? Med andre ord, er prøvene forskjellig?

Har ikke vært på FOS, så kan ikke si hvorvidt sesjonstestene er like det som skjer der. Jeg kan imidlertid si det jeg husker om sesjonstestene.

 

På sesjon var testen, som du sier, tredelt. Figurer, ord og matte.

 

På figuroppgavene skulle man finne den neste figuren i rekken, eller den figuren som passet inn i mønsteret. Du kunne f.eks. fått oppgitt tre trekanter med henholdsvis 1, 2 og 3 prikker under. Et riktig svar ville da ha vært en trekant med 4 prikker under. Noen av mønstrene mot slutten av delen var utrolig vanskelige og det blir ikke forventet at du klarer alle.

 

Mattedelen begynte enkelt, 2 epler + 3 epler = 5 epler, og ble gradvis vanskeligere (som alle delene). Såvidt jeg husker omhandlet de vanskeligere oppgavene hvor mange enheter en fabrikk produsert i et gitt tidsrom. Om du har god kontroll på basic matte, pluss, minus, gange,dele, og har en god forståelse og logisk sans bør du komme deg greit gjennom. Som du sier, er det ikke noe å pugge. Du vil ikke måtte løse ligninger, for å si det sånn.

 

I orddelen handlet det om å finne synonymer, slik som sokk og strømpe. Også her ble det gradvis vanskeligere, og noen av de siste ordene har jeg aldri hørt før, og de eksisterer sikkert bare langt inne i byråkratijungelen.

 

Jeg har, som sagt, ikke vært på FOS, så det kan godt hende at dette er fullstendig irrelevant for det som møter deg der.

Lenke til kommentar

Dere kommer til å høre om en linje som heter Krigsskolen Gjennomgående for dere som søker HBS. Det er en linje som lar sivile gå "direkte" inn på Krigsskolen. Studieløpet består av 4 år skole og 4 år pliktår, altså 8 år. Mitt tips er å være åpen for dette og lytte til det som sies og anbefales av tidligere kadetter. Dette er en utrolig bra utdanningslinje som jeg på det varmeste kan anbefale til dere som er dedikerte og tror Forsvaret kan være stedet for dere.

 

Hilsen kadett fra KS GJG 13/14.

Vi KOMMER til å sees på FOS! :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Svært skuffet og ikke minst overasket fikk jeg for ett par uker siden vite at mine skoleresultater fra VGS (4,0 i snitt) og sesjonsresultater (som var i mine øyne gode) ikke holdt til og en gang kalles inn til årets FOS. Dermed går turen til Finnmark og GSV allerede 22. Juli. Det jeg lurer på er om mine sjanser for å få møte på opptak neste år vil øke med tanke på fullført førstegangstjeneste. Eventuelt hvordan sjansene vil være for å søke krigsskole.

Endret av Julibj
Lenke til kommentar

Svært skuffet og ikke minst overasket fikk jeg for ett par uker siden vite at mine skoleresultater fra VGS (4,0 i snitt) og sesjonsresultater (som var i mine øyne gode) ikke holdt til og en gang kalles inn til årets FOS. Dermed går turen til Finnmark og GSV allerede 22. Juli. Det jeg lurer på er om mine sjanser for å få møte på opptak neste år vil øke med tanke på fullført førstegangstjeneste. Eventuelt hvordan sjansene vil være for å søke krigsskole.

Sånn jeg har forstått det så gir det deg et pluss. Du kan jo også ta opp noen fag under fgtj ^__^ jeg har planer om det, jeg hadde 3.9 i snitt og kom heller ikke inn på fos. Det jeg tror jeg kommer til å gjøre er å søke grenader til neste år også gå befalskurs mens jeg er grenader. Også tar jeg krigsskolen en gang i tia (så langt gidder jeg ikke planlegge :wee: )

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Søkte FOS sommer og kom ikke inn pga karakterer. Forbedre de nu og alternativet er å søke vinter FOS. Men problemet er at jeg har lyst å gå HBS. (Sommer FOS)

Og samtidig så er jeg ikke utrolig motivert å gå UB etter jeg så hvor ubrukelig UB korpene var i fgtj. Noen inspill? Gjerne fra noen som har gått UB. Er redd for å ikke komme inn på sommer FOS 2015.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hey, jeg lurer på hvor mye perm man får og varigheten av dem når man går UB? Om man er langt oppe i Nord, type Kirkenes, får man gratis flyturer til Gardemoen selv i helgepermene? Eller gjelder dette kun ferier? Når man er ett år i praksis, hvor er det vanlig at man blir forflyttet?

Lenke til kommentar

Hey, jeg lurer på hvor mye perm man får og varigheten av dem når man går UB? Om man er langt oppe i Nord, type Kirkenes, får man gratis flyturer til Gardemoen selv i helgepermene? Eller gjelder dette kun ferier? Når man er ett år i praksis, hvor er det vanlig at man blir forflyttet?

 

Du får som regel helgeperm hver helg. Ca 3 gratis hjemreiser som varer fra 1 uke til litt over 10 dager. Går du Heimevernets befalsskole i finnmark så vil du få flytur til Gardermoen ved gratis hjemreise, IKKE i helgepermene, da må du betale av egen lomme.

Du er 6mnd i praksis, ikke 1 år. Praksissted er avhengig av hvilken gren du tar befalsskolen i... Velger du UB i heimevernet så vil du ha mest muligheter mtp tjenestested da de sender folk til både hæren og heimevernet.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...