Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal etter hvert flytte. Dermed lar jeg dekoderen stå igjen til ny eier. Der jeg flytter er det Canal Digital kabel-tv. Da det ikke er mulig å bruke dekoder fra parabol, har jeg bestilt ny, også denne med harddiskopptaker.

 

Er det noen som vet om det er mulig å føre over opptakene jeg har på min gamle dekoder til den nye for kabel-tv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke merket om det har vært noen oppdatering de siste dagene.

Men nå skifter dekoderen kanal når et forhåndsprogrammert program starter. Ser jeg på et opptak så går den også over til kanalen som har forhåndsprogrammert opptak. Husker det var slik i begynnelsen på den forrige softwaren og det var greneløst irriterende, spesielt når man mistet det man hadde sett av opptaker og derfor måtte spole frem.

Andre som også opplever dette?

5-6 ganger til dagen klikker dekoderen (skjerm med masse streker), henger rett og slett, må dra ut kontakten. Heldigvis er dobbeltstarten og muten borte.

Som andre nevner tar den opp det den selv vil, har sitt eget liv der. Men har merket at på de siste tre episodene av gullungen har den konstant bare tatt opp siste halvtimen, selv om jeg ikke har andre programmer på det tidspunktet.

 

Jeg kan ikke annet enn å le og grine av frustasjon, sammen med dere alle sammen....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

AK47: For å få med opptakene må du overføre dem via scart.

Plugg til en dvdbrenner med harddisk, og ta opp med brenneren mens dekoderen spiller av.

 

Mislykket:

 

Men nå skifter dekoderen kanal når et forhåndsprogrammert program starter.

-Dette skal kun skje hvis to opptak er satt på samtidig. Da må du se på en av kanalene som tar opp siden dekoderen kun har to tunere innebygget og begge brukes til opptaket.

Skjer det utenom, kjør en tilbakestilling eller få ny dekoder fra canal digital.

 

5-6 ganger til dagen klikker dekoderen (skjerm med masse streker), henger rett og slett, må dra ut kontakten. Heldigvis er dobbeltstarten og muten borte.

-Må du dra ut kontakten så har du sikkert ikke fått den nye strømforyningen (med bryter).

Mange av problemene skyldes en dårlig strømforsyning, og den ble derfor byttet ut med en bedre.

Hvis du fortsatt har den gamle sender canal digital sikkert ut de nye om du kontakter dem.

 

Som andre nevner tar den opp det den selv vil, har sitt eget liv der. Men har merket at på de siste tre episodene av gullungen har den konstant bare tatt opp siste halvtimen, selv om jeg ikke har andre programmer på det tidspunktet.

-Dette skyldes visstnok feil i programdataene som dekoderen får.

Såvidt jeg kjenner til så sender kanalleverandørene ut programlister som canal digital sender til dekoderen.

Disse er ikke de samme som vi får se på EPG, og selv om det er rett i den vi får se så kan det være feil i den dekoderen bruker.

Opplevde det samme med tv2 hjelper deg etter at de byttet sendetid, samme med bl.a mtv og endel andre kanaler.

Gi beskejd til canal digital når dere opplever dette, så kan de klage til leverandøren av kanalen om å legge inn riktige data.

 

Igjen, når dekoderen feiler så ta en fabrikkgjenoppretting (gjenom menyen).

Pin koden er 1234.

Mister ikke opptak, og den pleier å bli bra etterpå.

Lenke til kommentar

"Men nå skifter dekoderen kanal når et forhåndsprogrammert program starter."

-Dette skal kun skje hvis to opptak er satt på samtidig. Da må du se på en av kanalene som tar opp siden dekoderen kun har to tunere innebygget og begge brukes til opptaket.

Skjer det utenom, kjør en tilbakestilling eller få ny dekoder fra canal digital.

 

Jeg er klar over det første du skriver, det var jo slik på forrige software, det ble en av fordelene med denne nye softwaren (jaggu ikke mange fordeler da). Men at det plutselig skal skje nå skjønner jeg lite av. Har aldri skjedd før, kun nå i det siste. Klart om man ser på en kanal og har to opptak programmert så skifter den. Men jeg snakker altså om når man ser på et opptak, eller ser på en kanal, og har programmert ETT opptak, så hopper den til kanalen. Veldig irriterende når jeg ser på en film jeg har tatt opp, og må da starte filmen igjen og spole 1 time fremover, og denne softwaren har elendig spoling, man ser ikke bildet engang...

Få ny dekoder? Hehe, det har jeg allerede fått 3 ganger, og det hjelper like lite hver gang. Hadde det ikke vært for at andre leverandører sine dekodere er like dårlige/problematiske hadde jeg avsluttet mitt Canal Digital abonnement for lenge siden.. sukk :(

 

Tok en fabrikkgjenoppretting, takk for tipset, får se om det hjelper.

Endret av Mislykket
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Med tre dekodere så har du sikekrt fått den nye strømforsyningen også regner jeg med.

 

Men jeg snakker altså om når man ser på et opptak, eller ser på en kanal, og har programmert ETT opptak, så hopper den til kanalen. Veldig irriterende når jeg ser på en film jeg har tatt opp, og må da starte filmen igjen og spole 1 time fremover, og denne softwaren har elendig spoling, man ser ikke bildet engang...

 

--Hmmm, rart! Skjer ikke hos meg. Hadde mye av det før, og irriterte meg over at ikke man kunne fortsette å se videre etterpå i det minste, men måtte spole frem til der man var.

Håper det hjelper med resettingen, ellers er det bare å bestille den 4.

Er oppe i min 5. eller 6. selv..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dekoderen henger seg opp ganske ofte synes jeg.

Merker det med at når jeg skal slå den av går den rett av, og når den skal slås på igjen går den rett på uten initialisering osv.

Tar da fabrikkgjenoppretting, i praksis gjøres dette flere ganger i uka.

Pleier ta to slike etterhverandre for virkelig å være sikker på at den er nullstillt.

 

Merker også at selv om den tilsynelatende er raskere til å starte opp, virker ikke mange funksjoner (epg, tekst tv, meny osv) før den har vært på minst like lenge som den gamle oppstartstiden.

Virker derfor som om det jukses litt når den tilsynelatende starter opp raskere.

 

Merker også at den har et stort etterslep på endel ting.

Prøv f.eks å hold knappen man blar i kanalene med inne og la den bla 20-30 kanaler fremover.

Når den slippes, fortsetter den å bla ofte 20 kanaler videre før den stopper.

Samme med f.eks å spole i opptak (over f.eks reklame).

Når den starter normalt så går det mange sekunder før lyd og bilde er brukbart.

 

Spoling med bilde er knotete. Hakker frem og tilbake og vanskelig å treffe når man skal se noe i reprise.

 

Synes generelt at det er rart at man ikke klarer å lage noe som fungerer.

RiksTV, viasat, canal digital osv har sluppet masse dekodere som stort sett er bare søppel.

Det er ganske enkelt for dårlig.

 

Savner også funksjonalitet.

Få på plass en DVD eller bluraybrenner, gi støtte for å spille av musikk, film og bilder fra minnepinner, gjør det mulig å plugge til mp3 spillere, gi dem flere hdmi kontakter slik at man kan bruke dem når man slipper opp på tvens hdmi kontakter, gi den telleverk som en dvd og blurayspiller har, gi dem støtte for trådløse nettverk slik at man surfe på nett, gi dem en feillogg slik at feil sendes til leverandøren med info om hva som skjedde slik at ny firmware kan lages for å rette det, gi den redigeringsmuligheter slik at man kan spare på filmer uten reklamepauser og lignende, la kundene stappe inn de harddisker de vil (gjerne flere) slik at de som vil kan stappe inn en lydløs SSD disk mens andre kan stappe inn 2-3-4 Tb disker for å kunne ta opp alt de ønsker og litt til, gi den spill (angry birds?) og apps. Gjør den stabil.

Man er i 2011, ikke 1980.....

Lenke til kommentar

Nei har ikke den nye strømforsyninger, om du tenker på av og på knapp bak? Har ikke det.

Men får ny dekoder antageligvis i morgen. Dette blir min fjerde, om det blir noen forbedring aner jeg ikke. Men pgr strømforsyningen håper jeg den ikke henger seg opp så ofte. Det verste akkurat nå er nettopp det. Det hakker veldig i bildet og så henger den (kommer rosa/grønn/svart stripete skjerm) seg. Og såååå treg den er..

Lenke til kommentar

Med tre dekodere så har du sikekrt fått den nye strømforsyningen også regner jeg med.

 

Fikk ny dekoder idag (min 4 totalt), kan ikke se noen forskjell på utseendet. Det er heller ingen av på knapp bak som du snakka om? Kan det være de har sendt meg en "gammel ny"?

Skal bli artig å se om det er like mye feil med denne. Tenker da mest på dette med hakkinga, og at den henger seg. At den er treg kan jeg leve med, blir jo en vane.

Endret av Mislykket
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den nye strømforsyningen har en bryter på kabelen mellom strømforsyningen og dekoderen, rett før dekoderen.

Hvis du ikke har fått den typen, kontakt canal digital og be dem sende deg den.

Lenke til kommentar

Jeg var litt kjapp, for selvfølgelig har den bryter på ledningen.

Etter ei stund med denne er det absolutt ingen forbedring, ikke at jeg venta det heller, hehe.

Like treg, henger seg like ofte opp. Eneste jeg kan si positivt er at den så langt har tatt opp alt jeg har bedt den om.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Opplevde igår igjen problemet med at alle kanaler unntatt den som ble tatt opp falt ut.

Dette skulle vel vært fikset i en av de siste oppdateringene?

Henger ofte, ja, tilbakestiller min flere ganger i uka.

Lenke til kommentar

Min dekoder viser bare Pb03 i displayet, og live-supporten til Canal Digital brukte bare noen sekunder på å si at de kan sende meg en ny. Jeg takket høflig nei. Jeg vil heller vente til den nye dekoderen kommer. Dette er et møkkaprodukt helt uten sidestykke.

 

Nå venter jeg spent på 2x Sagem HD PVR 101-ST selv så har nullerfaring med denne enda, men ser at flere rapporterer at oppdateringen som ble rullet ut nå sendt i mai visstnok skal ha forbedret endel.

 

Denne har dog ikke poppet opp som automatisk oppdatering her i Norge så for å oppdatere må du holde inn power-knappen på dekoderen i 5sekunder. Deretter når det står 8888 på dekoderen trykker du OK og rett etter på trykker du MENY så skal dekoderen begynne å laste ned og installere siste programvaren noe som fort kan ta en 10min.

 

 

Det jeg er mest spent på er hva som skjer når disse nye ADB dekodere kommer til høsten om Canal Digital vil tilby noen god bytteordning for de av oss som har Sagem HD PVR fra før av. Gratis blir det neppe men burde være mulig å sende inn sin eksisterende HD PVR og få den nye til en pen pris. Personlig vil jeg la det gå noen måneder før jeg hopper på den nye, programvare trenger nok tid for å modnes en smule samtidig som prisen helt i starten sikkert er nokså høy.

 

 

 

Over til noe helt annet! Jeg ser at i manualen til både Sagem HD-Zapper (Canal Digital HD Dekoder) og Sagem HD PVR 101-ST (Canal Digital HD-PVR) så står det at for å få Dolby Digital lyd fra sendinger som støtter dette så må du koble dekoderen via digital coaxial kabel (S/PDIF) til AV-receiver / forsterker.

 

Det står absolutt ingenting om hvorvidt dette støttes over HDMI eller ikke. Er det noen som har erfaringer med dette og som har testet ut som du faktisk kan få Dolby Digital lydspor fra Canal+ Film sendinger osv ved å kjøre HDMI til AV-receiver eller må du faktisk kjøre en egen digital coaxial kabel itillegg til HDMI for å få Dolby Digital lydspor?

 

 

Tatt i betraktning at HD-PVR dekoderen er produsert i 2007 så er det faktisk en reel mulighet at det er en maskinvare begrensing som gjør at du ikke får Dolby Digital over HDMI og derfor er låst til å bruke S/PDIF itillegg for å oppnå digitale lydspor men det står såpass dårlig spesifisert og detaljert i manualen, jeg finner ingenting på Sagem sine egne sider, finner ingenting via Google og Canal Digital er veldig usikre selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Desverre blir denne nye her bare verre og verre, jeg gir opp. Tregere, skipper opptak, henger seg 10-12 ganger pr. dag osv. Nå tar den heller ikke opp serieopptak. Må gå inn hver dag og trykke på seriene jeg følger med på. To serier går daglig. Selv om de ligger i opptakslisten tar ikke tuneren opp. Jeg trykker på nytt serieopptak og det legger seg oppforbi det andre. Jeg gjør dette hver dag nå. Det kan f.eks. ligge 10+ serieopptak av samme serie i listen (men jeg sletter dem etterhvert). Dette er fryktelig irriterende! Kan aldri stole på at den tar opp når den skal.. Eneste muligheten er manuelle opptak, de fungerer sånn 7 av 10 ganger nå.

Lenke til kommentar

Nå har jeg opplevd første krasj av denne HD PVR-en og det skjedde under avspilling av HD-opptak av Hotel Cæsar. Etter ca 10min ble bildet rødt og det gikk ikke an å gjøre noe annet enn å nappe ut strømmen.

 

Dette i seg selv var ikke noe stort problem for min del, det som dog irriterer er at når jeg skal spille av dagens Hotel Cæsar episode som skulle vært tatt opp (serieopptak) så finner jeg ut at HD PVR-en til Canal Digital glemmer alt jeg har satt opp til serieopptak om du tar strømmen på den, noe som betyr at krasjer boksen så betyr ikke det bare at eventuelle daværende opptak går i dass, det betyr heller ikke bare det at jeg er nødt til å restarte hele enheten men jeg må faktisk gå igjennom å sette opp alle serieopptakene mine på nytt etterpå noe jeg finner svært tungvindt og smått idiotisk.

 

 

EDIT:

Hva som verre er er at min HD PVR har begynt å oppføre seg skikkelig teit når det kommer til serieopptak nå. Før den krasjet så hadde jeg disse i serieopptak:

- Nye CSI episoder (TVNorge HD)

- Nye CSI:NY episoder (TVNorge HD)

- Nye Hotel Cæsar episoder (TV2 HD)

- Nye Big Bang Theroy episoder (TVNorge HD)

- Nye Two and a half men episoder (TV3)

- Komikere i arbeid (TV2 HD)

- Vinn på minuttet (TV2 HD)

- Nye Simpsons episoder (TV3)

- Mythbusters (Discovery HD)

- Cats 101 (Animal Planet HD)

Greia er at jeg hadde satt opp opptak av de nye episodene av hver serie, altså ikke opptak av reprise sendinger osv.. Og dette fungerte helt fint før den krasjet nå derimot så begynner den å ta opptak av samtlige sendinger med samme navn, ergo tar den opp både nye og reprise episoder av CSI, CSI:NY, Hotel Cæsar osv.. Og ikke bare de jeg faktisk har satt til serieopptak (altså ikke reprisesendinger).

Går jeg inn på EPG så står det absolutt ingenting om at blant annet Hotel Cæsar reprisene 18:00 skal bli tatt opp, men tatt opp blir de likevel noe som fører til kaos i opptaksamlingen og at harddisken nærmer seg smekkfull på null-komma-null.

Utrolig merkelig hvordan den klarte å gjøre dette riktig for tre dager siden men nå plutselig ikke klarer det?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

RamGuy: Hvorfor kjøper dere canal digital?

 

Er det ikke mye greiere med Popcorn mediatank? Nå kan ikke den ta opp eller noe spessiel.

 

Men for pc byggere er den virkelig gull, man kan velge harddisken selv, USB på fremsiden, i de dyreste modellene så kan man sette inn blueray stasjon.

 

Så hvorfor canal digital? Det forstår jeg ikke?

 

Kanalpakker = Greit nok?

Maskinvare = Beklager men jeg fortrekker popcorn mediatank her.

 

Kan noen si hvilken årsmodeller dere har?

Vis det er 2010/2011 så styrer jeg unna.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå har jeg opplevd første krasj av denne HD PVR-en og det skjedde under avspilling av HD-opptak av Hotel Cæsar. Etter ca 10min ble bildet rødt og det gikk ikke an å gjøre noe annet enn å nappe ut strømmen.

 

*tekst* så finner jeg ut at HD PVR-en til Canal Digital glemmer alt jeg har satt opp til serieopptak om du tar strømmen på den

*tekst* men jeg må faktisk gå igjennom å sette opp alle serieopptakene mine på nytt etterpå noe jeg finner svært tungvindt og smått idiotisk.

 

Akkurat dette er desverre ikke noe nytt, rart det tok så lang tid før du opplevde dette. Har hatt dette daglig i gud vet hvor mange måneder nå, på tross av at jeg "hele tiden" får nye tunere, som om mulig er bare enda verre. Boksen fryser hos meg 5-10 ganger daglig. Så jeg gidder ikke legge inn nye serieopptak før senere på kvelden, da den sletter alt hver gang den fryser. Dette eksisterte ikke på den første tuneren jeg hadde (som ble levert inn av andre grunner).

Med den forrige softwaren fungerte alt så og si perfekt. Det er etter siste software jeg fikk store problemer, som blir verre og verre.

Vurderte en periode og kutte ut Canal Digital. Men etter å ha lest tester og brukeres historier, samt mine venners frustrasjoner over bokser fra Viasat, GET, AltiBox osv. så virker det jaggu meg som ikke gresset er grønnere på andre siden.

Og siden jeg får canal digital neste gratis så beholder jeg det. Om den nye tuneren som kommer til høsten er like ille så får jeg heller ta en ny vurdering.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på.

 

Vil dere påstå jeg er en løgner hvis jeg tror IPTV er så mye bedre en (Coaks) baserte HD bokser fra alle levrandører?

 

Skulle jeg tippe så ville jeg tro:

 

MMX 1 HD 1080p IP Set Top Box er opp til 4 ganger bedre bildekvalitet og lydkvalitet en de fleste HD bokser er på markedet?

 

Spørsmålet er hvorfor disse ikke finnes i norge?

 

Vertfall lite markedsført, tror man må til kanskje tyskland eller USA å finne noe slik.

Da tror jeg HDbox kan kalles for (Blueray kvalitet) isteden for creap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...