Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstremt sulten selv om jeg akkurat har spist, MYE.


TheSleepwalker

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har jeg følt meg "tom" og sulten i magen, som om jeg ikke har spist på lenge, selv om jeg akkurat har spist middag og EGENTLIG er mett. Fysisk kjenner jeg at jeg er mett fordi magen er stram, men innvendig har jeg nesten vondt av sult.

Kan noen prøve å gi en fornuftig forklaring? Har alltid spist mye og vært generelt sulten, men dette er jo bare galskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I den siste tiden har jeg følt meg "tom" og sulten i magen, som om jeg ikke har spist på lenge, selv om jeg akkurat har spist middag og EGENTLIG er mett. Fysisk kjenner jeg at jeg er mett fordi magen er stram, men innvendig har jeg nesten vondt av sult.

Kan noen prøve å gi en fornuftig forklaring? Har alltid spist mye og vært generelt sulten, men dette er jo bare galskap.

Tror det ligger noe i at du mulig spiser alt for fort og ikke tygger skikkelig.

 

Du blir så fort mett at ikke kroppen henger helt med....

Lenke til kommentar

Har hverken hevelse i halsen eller måltid bestående av fet mat. Spiser forholdsvis sunt, variert og greit, har merket at det ikke skjer så ofte etter jeg spiser mye frukt istedenfor mat. Skal se om det fortsetter, så har jeg løsningen på problemet. Anbefaler TS å prøve å spise mye frukt hvis du blir sulten.

Lenke til kommentar

Er 18 nå. Hadde en periode i fjord høst hvor hvor jeg plutselig var mett lenger enn 30 min. etter ett måltid. Er utvokst btw. Og lever veldig mye av salat.

-Brødskiver med skinke og salat

-maiskolber

-salat med salat, skinke, agurk, pinjekjerner, mais, olje, knekkebrød.

osv.

 

edit: Det blei faktisk bedre i dag, når jeg prøvde å spise MINDRE. 2 egg til frokost. Droppa skolematen(kort dag. 4 timer.) og spise bare 4 maiskolber når jeg kom hjem.

Endret av kristianfredrik
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

I den siste tiden har jeg følt meg "tom" og sulten i magen, som om jeg ikke har spist på lenge, selv om jeg akkurat har spist middag og EGENTLIG er mett. Fysisk kjenner jeg at jeg er mett fordi magen er stram, men innvendig har jeg nesten vondt av sult.

Kan noen prøve å gi en fornuftig forklaring? Har alltid spist mye og vært generelt sulten, men dette er jo bare galskap.

Fant du ut hva det var? Ser jo at dette var en stund siden, så mulig du har funnet ut av det.

 

Her i gården henger ikke sultfølelsen og matinntak sammen heller..

Lenke til kommentar

Hvis du har problemer med bukspyttkjertelen så mangler ofte lipase som hjelper på å spalte ned fett. I værste fall bli avføringen hvit etter et fettrikt måltid. Protein og karbohydrater klarer man å spille ned på annet vis selv om det ikke blir optimalt. Amylase-enzymet har du f.eks i spyttet, og det hjelper på å bryte ned karbohydrater om du er flink til å tygge godt og blande spytt inn i maten.

 

Hva du spiser kan også ha en god del å si på hvor sulten man blir. Det er viktig å få i seg alle næringsstoffene man trenger. Det selges mye dårlig komfortmat som ernærnigsmessig er temmelig ubrukelig, men mange lever mer eller mindre på slik mat. Prøv å sikt etter å ha alt i måltidet. Gode og fullverdige kulder til protein, fett og karbohydrater og prøv å ro ned på raske karbohydrater og se om det har effekt på spisefrekvensen. Ta også tilskudd i form av multivitamin/mineral og omega-3. Dette er så veldokumentert og nødvendig at de som ikke gjør det og har normalt stress som er i dagens samfunn ber i praksis om trøbbel.

 

Om du har høyt stoffskifte så kan du forsøke å regulere det ned med kalk. Finn et god tilskudd som inneholder kalk, magnesium og D-vitamin og få i deg 3 gram kalk om morgen og kveld over en periode og se om det har effekt. Dette er en enkel teste man kan gjøre selv, men det kan være greit å få sjekket følgende thyroidea-parametre via blodprøve hos lege; TSH, FT3, FT4 og Anti-TPO. En del fagmiljøer stiller seg skeptisk til å bare behandle stoffskifte uten å også samtidig være bevisst på hva som skjer med binyrene som produserer rundt 50 hormoner inkl. forløpere, men hvor hovedfokus ofte er på kortisol og aldosteron. Spesielt utøvere av funksjonell medisin er veldig opptatt av dette. Mange leger stille seg fremdeles skeptisk til denne koblingen, men den har klinisk betyding siden tilfriskningen ofte er betydelig når man velger å hensynta dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiser du mye og føler deg ikke mett? Da spiser du trolig feilbalanserte måltider. Kutt ned på sukker, få i deg mer kjøtt eller annet proteinrikt/fettrikt. Magesekken blir full av karbohydrater, men kroppen blir ikke mett og sultfølelsen kommer fort tilbake. Fett og protein holder derimot kroppen i sjakk lenge.

 

Kan også være verdt å prøve og spise til faste tider. Mye uregelmessig spising gjør kroppen forvirret. Kan for eksempel prøve periodisk faste (google it)

 

Postet av anonym: 946b91b8ef6333f03874ab56129beed7

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...