Gå til innhold

Hva kan jeg skrive av på skatten med enkeltmannsforetak?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et enkeltmannsforetak som DJ på si, holder inntektene under 50k i året.

 

Skal nå ta øyelaser som koster 40k, forstår det slik at ikke hele beløpet kan skrives av samme år. Hvordan deles det opp og hvordan gjøres det hvis jeg skulle få bok ettersyn?

 

På forhånd takK! :)

 

 

EDIT: Endret overskrift til å passe resten av diskusjonen.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og dersom øyelaser er fullt ut nødvendig for å vedlikeholde (ikke forbedre) synet ditt slik at du kan utføre arbeidet vil det være en fradragsberettiget utgift, men for de aller aller fleste vil det være en privat utgift, se om den tilsvarende vurderingen for arbeidstakere i Finansdepartementets brev 15. oktober 1990, inntatt i Utv. 1990 s. 1092.

Lenke til kommentar

Da får du håpe på at du ikke får kontroll med det første - klær/sko NEI (verneklær OK), TV skal veldig gode argumenter til når du er DJ. Vet ikke om se på MTV holder. Når dette er det du ramser opp, så regner jeg med at du har en del mindre poster som sikkert også er tvilsome.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidstøy vil være fradragsberettiget i visse tilfeller, nemlig der de 1) hovedsakelig er til bruk i yrket, og 2) er lite egnet til privat bruk. Det er ikke tilstrekkelig at du bare bruker akkurat de klærne i yrkessammenheng. Se Lignings-ABC 2013/2014, Arbeidstøy mv., punkt 1.2.1. Vernetøy og arbeidsuniform er to eksempler på klestyper som tilfredsstiller kriteriene.

 

Mobil og internett fradragsføres i utgangspunktet fullt ut, men fradraget skal reduseres etter sjablonregelen for å ta hensyn til den private fordelen, se Lignings-ABC Elektronisk kommunikasjon punkt 2.1 og 1.8.1. TV vil jeg si er en privatkostnad som ikke er fradragsberettiget med mindre TVen holdes "hovedsakelig for å dekke yrkesinteresser", se til sammenligning reglene om fri avis i Lignings-ABC Avis mv. punkt 3.1.

 

Hva gjelder bilkostnader, jeg antar at dette er en privatbil og ikke en yrkesbil (for å være yrkesbil må én av følgende være oppfylt: Yrkeskjøring utgjør minst 6000 km per bil per år over minst tre år; yrkesbruk er mer enn halvparten av den totale bilbruken; bilen er uegnet til privat bruk og brukes heller ikke privat).

 

Dette betyr at du ikke får fradrag for faktiske kostnader, du får bare fradrag etter en standardsats på 4,05 kr/km. Parkering, bompenger, fergekostnader kommer i tillegg. Du må føre kjørebok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidstøy vil være fradragsberettiget i visse tilfeller, nemlig der de 1) hovedsakelig er til bruk i yrket, og 2) er lite egnet til privat bruk. Det er ikke tilstrekkelig at du bare bruker akkurat de klærne i yrkessammenheng. Se Lignings-ABC 2013/2014, Arbeidstøy mv., punkt 1.2.1. Vernetøy og arbeidsuniform er to eksempler på klestyper som tilfredsstiller kriteriene.

 

Mobil og internett fradragsføres i utgangspunktet fullt ut, men fradraget skal reduseres etter sjablonregelen for å ta hensyn til den private fordelen, se Lignings-ABC Elektronisk kommunikasjon punkt 2.1 og 1.8.1. TV vil jeg si er en privatkostnad som ikke er fradragsberettiget med mindre TVen holdes "hovedsakelig for å dekke yrkesinteresser", se til sammenligning reglene om fri avis i Lignings-ABC Avis mv. punkt 3.1.

 

Hva gjelder bilkostnader, jeg antar at dette er en privatbil og ikke en yrkesbil (for å være yrkesbil må én av følgende være oppfylt: Yrkeskjøring utgjør minst 6000 km per bil per år over minst tre år; yrkesbruk er mer enn halvparten av den totale bilbruken; bilen er uegnet til privat bruk og brukes heller ikke privat).

 

Dette betyr at du ikke får fradrag for faktiske kostnader, du får bare fradrag etter en standardsats på 4,05 kr/km. Parkering, bompenger, fergekostnader kommer i tillegg. Du må føre kjørebok.

 

 

 

Da får du håpe på at du ikke får kontroll med det første - klær/sko NEI (verneklær OK), TV skal veldig gode argumenter til når du er DJ. Vet ikke om se på MTV holder. Når dette er det du ramser opp, så regner jeg med at du har en del mindre poster som sikkert også er tvilsome.

 

 

Det jeg har brukt som avdrag er på bakgrunn av en kompis som driver med dette i en mye større skala. Å være DJ går mye på promotering og image, derfor skal litt klær være mulig å skrive av, selvsagt ikke hele garderoben ei heller noe ekstremt store summer.

 

TV/Internett kan fint skrives av da alt dette brukes til det som tar lengst tid, å finne ny musikk.

 

Mobil trengs da jeg må være tilgjengelig.

 

I fjor hadde jeg beskjedne inntekter, så behovet for å dra kaniner ut av ræva var ikke så stort. Men da jeg allerede har hatt et større oppdrag pluss noen mindre, så ønsker jeg å undersøke muligheten for å finne flere poster.

 

I forhold til bilutgifter, er det ikke mulighet å skrive av prosentvis av disse tilsvarende bruken? Hvis jeg har en kjøredagbok som tilsier at jeg har brukt bilen 10% av den totale lengden, kan jeg ikke skrive av 10% av mine utgifter for å holde bilen på veien?

 

 

- På samme måte som at jeg kan skrives av samme prosent som størrelsen av studioet vs total kvm av leiligheten fra boutgiftene mine.

Lenke til kommentar

Nei, du får ikke skrive av klær med mindre klærne er uegnet til privat bruk. Dette er ikke noe jeg finner på. Les Lignings-ABC, den er en bedre kilde enn "en kompis som driver med dette" -- hvordan vet du at kompisen din vet hva han gjør?

 

Hvis TV, mobil, og internett utelukkende brukes til yrkesinteressen og aldri til fritidsinteresser (fnis) kan det skrives av i sin helhet uten sjablonfradrag i fradraget. Lykke til med å overbevise Skatteetaten om det, dog, siden alle tre er såpass vanlige i privat bruk.

 

Nei, du får ikke skrive av 10 % av dine utgifter. Du får fradrag etter fast sats per kilometer. Du får fullt fradrag for eventuelle skader/vedlikehold som direkte kan føres tilbake til yrkeskjøring (tilsvarende får du null fradrag for skader som kan føres tilbake til privatkjøring, selv om utgiften er nødvendig for at du skal ha bil).

 

Det er for øvrig ikke nødvendigvis fornuftig å skrive av studiodelen av leiligheten forholdsmessig. Du får nemlig ikke skattefritak for denne delen når du eventuelt selger leiligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om han vet hva han gjør eller ikke, har jeg lite begrunnelse for. Men han har holdt på i 10+ år og driver på mer en hobbybasis. Så stoler litt på hva han sier.

 

For gå over til kjøredagbok og skrive avdrag på det da :)

 

Det med studio får jeg ta hvis det skulle bli et problem når det kommer, er noen år til jeg skal flytte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du får fullt fradrag for eventuelle skader/vedlikehold som direkte kan føres tilbake til yrkeskjøring (tilsvarende får du null fradrag for skader som kan føres tilbake til privatkjøring, selv om utgiften er nødvendig for at du skal ha bil).

 

Betyr det at hvis jeg krasjer privatbilen mens jeg utfører et oppdrag for mitt ENK, så kan reparasjonen trekkes fra i regnskapet?

Eller gjelder det kun hvis man har egen firmabil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...