Gå til innhold

Enkeltpersonforetak - Betale lønn til samarbeidspartner uten ansettelseforhold?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et spørsmål her som jeg håper noen kan være så vennlig og hjelpe meg med å finne svar på.

 

Jeg og en kamerat har en idé som kort fortalt bygger på lokalt kjøp og videresalg av spesifikke varer. Planen er at vi skal drive med dette på fritiden da vi begge har 100% stilling fra før.

 

Slik situasjonen er i dag så har jeg allerede et enkeltpersonforetak som er registrert i foretaksregisteret da jeg fra før driver litt med kjøp og videresalg av varer. Vi tenkte derfor at vi skal føre dette gjennom mitt allerede eksisterende foretak.

 

Men saken er jo at min kamerat må jo få sin del av kaken han også, og det på lovlig vis selvfølgelig. Jeg vet at det å ansette noen vil medføre en hel god del ekstra arbeid, kostnader og forpliktelser. Ettersom jeg driver ved siden av en annen fulltidsstilling så er det uaktuelt.

 

For å gjøre det så enkelt som mulig, kan han jeg planlegger å gjennomføre dette sammen med opprette sitt eget enkeltpersonforetak (uten å registrere seg i foretaksregisteret) og leie seg selv ut til meg for en liten periode i gangen, eventuelt fakturere meg for "oppdrag", uten at dette medfører ekstra arbeid og forpliktelser som ved et ansettelsesforhold?

 

F.eks: Vi kjøper inn og selger et parti med varer. Vi sitter igjen med kr. 10.000 i fortjeneste på handelen, og pengene er nå på konto i mitt foretak. Kan han da enkelt og greit fakturere meg kr. 5.000 for et "oppdrag"?

 

Er dette en måte vi kan gjøre det på?

 

Håper forklaringen ikke ble for rotete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du presenterer det er virksomheten deres et ansvarlig selskap, jfr. selskapsloven § 1-1 nr. 1, uavhengig av hva som er registrert, forutsatt at han også er ansvarlig for tap. Dette får betydning for rettighetene og pliktene dere imellom.

 

Den enkleste innsigelsen her er skattemessig: Du kan ikke ha en "partner" i et enkeltpersonforetak (unntatt ektefellepartner hvis man lignes felles, se postene 0401-0403 F-G i næringsoppgaven, RF-1175B) med virkning for det skattepliktige årsresultatet, slik at hvis dere har 10k i brutto fortjeneste vil du først bli skattlagt for 10k fordi det er overskudd i ditt selskap, og deretter vil han bli skattlagt for 5k fordi det er inntekt på hans hånd.

Lenke til kommentar

Takk for svar krikkert.

 

Mulig det er jeg som har misforstått her, men om han utfører arbeid for meg, og fakturer fra sitt enkeltpersonforetak til mitt, er det ikke da en utgift jeg får fratrekk for i og med at i enkeltpersonforetak så betaler jeg kun skatt av overskuddet?

Endret av Novice1
Lenke til kommentar

Du får fradrag for kostnader, og du kan ikke selv definere hva som er kostnader etter eget forgodtbefinnende. Hvis det var så enkelt, tror du ikke alle Norges virksomheter ville definert utbytte som kostnad for slik å unngå all skatt på overskudd? Kostnader er, kort sagt, forbruk du har for å skaffe deg inntekter. Lønn er en kostnad. Fakturaen fra en regnskapsfører er en kostnad.

 

Men slik du beskriver det vil ikke han arbeide for deg - arbeider han for deg, i din tjeneste, skal godtgjørelsen hans skattemessig klassifiseres som lønn for arbeid, og da skal du betale arbeidsgiveravgift, og trekke skatt etter skattekort. Lønnsutgifter får du selvsagt fradrag for.

 

Hvis han skal fakturere deg slik at du slipper å behandle utbetalingen som lønn, og får skattemessig fradrag må han yte deg selvstendige tjenester. Det er det ingen indikasjoner på at han gjør, blant annet fordi du definerer honoraret hans ut fra virksomhetens overskudd (og fordi han forutsetningsvis vil ha plikt til å bidra for å dekke tap), og fordi jeg antar at oppgavene hans vil være en integrert del av virksomheten din.

 

Den tredje måten å klassifisere det på er som utbytte fra enkeltpersonforetaket. Det er den løsningen som jeg beskriver i mitt tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar, krikkert.

 

La meg prøve å klargjøre et par ting som ikke kom så godt frem i min første post, kanskje det endrer noe.

 

1 - Det vil ikke være delt ansvar mellom oss to. Det er jeg som står ansvarlig for alt det økonomiske i foretaket. Han kommer ikke til å ha en rolle som hverken ansatt eller partner da han ikke har noe med den daglige driften i mitt foretak å gjøre. Han vil heller ikke ha noen plikt til å dekke tap. Jeg vil altså fortsette med "min egen ting" som hovedaktivitet i foretaket akkuratt slik som jeg gjør pr. i dag.

 

2 - Jeg vil bruke ham til spesifikke ting når det kommer til kjøp og videresalg innenfor en bestemt varegruppe. Han skal innhente priser og leveringsinformasjon fra leverandør, samt hente forsendelser, pakke om varer og levere de til sluttbruker.

*Vil ikke dette punktet gjelde som at han yter meg selvstendige tjenester, eller er det mer komplisert?

 

3 - Eksempelet hvor honoraret hans var overskudd delt på to var ikke overskuddet i foretaket, men overskuddet etter ett spesifikt salg. Det var gjort med tanke på at vi bidrar hver med cirka 50% av arbeidet som må til for å gjennomføre det spesifikke salget.

 

Håper det er litt bedre forklart nå.

Lenke til kommentar

Ad punkt 2 - hvis han gjør det med alle varer i virksomheten din (altså, det er ingen spesifikk type varer som er utskilt for denne spesifikke håndteringen ut fra kriterier som varesort, kundeadresse, mv - det er en integrert del av virksomheten), uten noen form for egen regning og risiko, vil jeg ikke si det er en selvstendig tjeneste i skattemessig forstand.

Lenke til kommentar

Det er ikke ment for alle varer i virksomheten, men for en spesifikk varegruppe.

 

Jeg fikk en forklaring via pm fra et annet medlem her på forumet, og jeg skjønner nå bedre hvorfor det er ugunstig/muligens umulig å gjøre det på denne måten. Der var en god del regler som jeg ikke var klar over som spiller en stor rolle med tanke på dette.

 

Det ser ut til at vi nok kommer til å opprette et ANS. Men er det da slik at jeg kan fortsette med mitt enkeltpersonforetak samtidig som jeg er med i et annet ANS?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Er det i avtalen jeg og min partner inngår oss i mellom under oppstart av et ANS vi kan skrive oss bort fra dette?

 

Om vi oppretter et ANS er uansett tanken at jeg fortsetter mitt enkeltpersonforetak som jeg gjør pr. i dag med kjøp og salg av IKT utstyr. Og om vi da selger jernvarer og industrimateriell i ANS'et regnes det vel ikke som konkurrerende?

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en annen ting. Vi er begge i fast jobb med 100% stilling fra før. Vil dette på noen måte påvirke vårt valg av foretaksform? Vi vil på ingen måte være konkurrent med firmaene vi allerede er i fast jobb hos, og ANS foretaket blir noe vi holder på med ved siden av fast jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...