Gå til innhold

Hjelp til korrekt bokføring, oppsett av kontoplan etc.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er i oppstartsfasen av et enkeltpersonforetak og trenger litt hjelp til å komme i gang med korrekt bokføring, oppsett av kontoplan etc.

 

Jeg kommer til å benytte meg av et faktura og bokføringsprogram som Visma eAccounting. Ettersom jeg skal gjøre mye handle via PayPal og i utenlandsk valuta (USD primært), er det litt mindre rett fram.

 

Jeg er veldig usikker på hvordan man skal bokføre PayPal, skal det settes opp som en vanlig bankkonto, eller på annen måte? Og hva med gebyrer som følger i de fleste tilfeller, både for omregning av valuta og for bruk av tjenesten?

 

Dette er bare noen av de spørsmålene som jeg har, og det dukker sikkert opp flere etterhvert. Er det noe sted hvor jeg kan finne ut av slikt på nett, eller er det best om jeg rådfører meg med en regnskapsfører? Det er iallefall det jeg tenker nå etter å ha lett en stund.

 

Siden penger ikke er det man har overflod av i begynnelsen lurer jeg på om noen har tips til hvor jeg kan rådføre meg uten at dette koster skjorta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar.

 

Jeg har opprettet tre kontoer for mitt foretak:

- Generell brukskonto

- Konto for å sette av penger til skatt og etterhvert mva

- PayPal konto. (Det er PayPal kontoen som vil være mest aktivitet på. Denne vil også bli ført i USD, ikke i NOK)

 

Konto 1920 Bankinnskudd, skal jeg benytte denne felles for alle mine tre kontoer, eller skal jeg opprette f.eks. 1921 PayPal og 1922 Skatt og MVA?

 

Bruk av PayPal konto medfører et gebyr for hver transaksjon, og ut i fra det jeg har lest meg frem til skal disse gebyrene føres på konto 7770 Bank- og kortgebyr. Si at jeg har 50-100 transaksjoner pr. måned via PayPal, må jeg da føre gebyret for hver transaksjon individuelt, eller holder det at jeg i slutten av måneden summerer det jeg har betalt i gebyrer og fører hele beløpet på én gang?

 

Om jeg skulle selge noe via f.eks eBay, så tar de betalt for annonsen pluss 10% av salgssummen. Hvilken konto må en slik utgift føres mot? Må jeg også her føre gebyret for hvert salg individuelt, eller kan jeg gjøre en summering hver måned og føre et større beløp?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bokføre i USD ... Du må regne om til NOK (du bruker dagskurs fra Visa, Tollvesenet, DNB ..)

 

Du må føre hver transaksjon som et salg, du kan ikke bare føre innebtalinger. Når transaksjonen er gjennomført, og varen er levert, så er salget "ditt".

 

F.eks. driver du med affiliatesalg, så vil hvert eneste salg føre til en transaksjon.

 

F.eks:

 

Transaksjon 1 1$: 6.1 kr K: 3300 D:1500

Transaksjon 2 1$: 6.13 kr K: 3300 D:1500

 

Transaksjon n x$: omregnet til kr K: 3300 D:1500

.............

 

 

Så får du pengene innbetalt, for transaksjon 1 til n

 

K: 1500 Kundefordringer transaksjon1

K: 1500 Kundefordringer transaksjon2

K: 1500 Kundefordringer transaksjon n

 

D: 1920 Bankinnskudd

K/D 8000-og-noe agiotap/-gevinst

 

 

Agiotap (valutatap) eller agiogevinst (valutagevinst) kommer inn i bildet fordi valutakursen svinger ... Du tjener 200$ en dag, når dollaren er verdt 6.01, så tjener du 500$ en annen dag når dollaren er verdt 5.95 ... Når du får oppgjøret (penger på konto), så er dollaren i 6.13. Da har du "tjent" penger på at valutaen gikk opp.

 

Får du betalt for hvert salg på PayPal, så blir det noe slik:

 

K 3300 Salg 1000 NOK

D 1500 Kundefordringer 1000 NOK

 

K 1500 kundefordringer 1000 NOK

D 1901 Paypal 1000 NOK

 

K 1901 Paypal 20

D 7700 Gebyr 20

 

Det siste er hvis gebyrene regnes som på en vanlig bankkonto. Får jeg betalt inn 10 000€ til min konto, så trekker banken kanskje 20 kroner, men det er to billag (fordi jeg mottok 10000€, og deretter ble trukket 20 kr).

Endret av Garden snake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Da må jeg finne ut om bokføringsprogrammet mitt omregner automatisk ved fakturering og betaling i USD.

 

Gebyret på PayPal trekkes før jeg får betalt, det samme gjelder om jeg bruker eBay. Da vil eBay og PayPal ta sitt før jeg får mitt. Er usikker på om det er mulig å få gebyrene lagt inn i fakturaen jeg skriver i bokføringsprogrammet slik at de blir ført automatisk, eller om jeg må føre gebyrene manuelt ved siden av. Hvis jeg har 100 salg via eBay så blir det jo 300 bilag, ett for salget til min kunde, ett for gebyret til eBay og ett for gebyret til PayPal.

 

Hvordan gjør jeg det om jeg skal "sette inn" penger i foretaket? Om jeg setter inn 10 000,- ekstra på firmakontoen fra min private konto så må vel dette bokføres på noen måte? Eller skilles det ikke mellom de forskjellige private kontoene jeg eier, går alle utgifter under én post i regnskapet uavhengig om det kommer fra min private lønningskonto, kontoen jeg har satt opp kun for bruk til foretaket eller PayPal kontoen?

 

Beklager om det blir dumme spørsmål, men jeg vil være sikker på dette.

 

Setter veldig stor pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar

Foretakskontoen og PayPal-kontoen må opprettes som balansekonti i regnskapet, slik at alle bokførte inn- og utbetalinger (og dermed også saldo) på denne stemmer med kontoutskriften. Som en følge av det, så må også uttak til privat bruk / innskudd i firma av private penger bokføres i regnskapet. Dette føres vanligvis mot 2060 privatkonto. (man kan bruke 2059 for innskudd, og 2061 for uttak, men tror det er mindre vanlig..)

Lenke til kommentar

Tusen takk Inge!

 

Så om jeg da tar ut eller setter inn penger på foretakskontoen, så fører jeg dette opp med kredit/debit mot konto 2060 Privatkonto - Forstått! ;)

 

Finnes der en mer komplett oversikt over hvilke kontoer som skal brukes enn den linket til i andre post her? Mulig det bare er meg, men ut i fra det jeg får som svar her og leser andre steder så virker den litt manglefull. Blant annet så står jo konto 2060 som FRI på den oversikten. Eller er det kanskje slik at jeg må sette opp de andre kontoene selv, eller få en regnskapsfører til å gjøre det?

Lenke til kommentar

I et enk. er din økonomi=firmaets økonomi. F.eks. tar du ikke ut lønn, eller utbytte, som i et AS (en kostnad), men du skal føre hva du "tar ut", for at det du har på konto stemmer med det du har bokført -- da kan du enkelt sjekke at balansen i regnskapet = hva du har på konti.

 

Uttak til privatkonto bokfører du slik:

K: 1900 D: 2060, 40 000, Privatuttak

 

Legger du ut for noe, så fører du:

D: 5xxx, K: 2060

D: 2060, K 1920

 

Bruker du firmakortet på byen, så fører du motsatt ....

 

PayPal bare lager du som konto 1901 f.eks. eConomic regner i hvert fall om valuta automatisk. Har jeg 400 salg til 25$ en måned, som er x kroner summert i sine respektive dagskurser, og får 10000$ dollar i innebtaling som igjen er y kroner ved sin bokføringsdato, så vil den regne om slik at jeg kan føre resten på agiotap/-gevinst for å lukke posten.

 

Dersom PayPal tar gebyr, så gjør du slik (hvor dollarbeløp er regnet om til dagskurs):

 

K.....3300.....D.....1500.....10$.....Salg (ett bilag)

K.....3300.....D.....1500.....10$.....Salg 2 (ett bilag)

K.....3300.....D.....1500.....10$.....Salg 3 (ett bilag)

K.....3300.....D.....1500.....10$.....Salg n (ett bilag)

 

K 1500 D 7-8xxx 5$ Gebyr, paypal

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg 1

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg 2

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg 3

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg n

K/D Agiotap/-gevinst

 

Alt dette i bolken over er ett billag (ett pengeoppgjør)

 

Jeg er ikke regnskapsfører ... jeg er oljeingeniør ... så mulig andre kan gi deg mer teoretisk ...

Endret av Garden snake
Lenke til kommentar

Tusen takk - denne typen svar er gull verdt for meg!

 

Jeg må spørre om noe så jeg ikke ender opp med å misforstå fullstending. Angående konto 3300, ut i fra hva jeg klarer å finne på nett heter den "Spesielle off. avg. tilv./solgte varer avgiftspl.", og jeg forstår ikke helt sammenhengen med denne kontoen. Derimot ser at en konto som heter 3100 Salgsinntekt, avgiftsfritt, er det denne som skal benyttes eller er jeg helt på jordet nå?

 

Her er oversikten jeg ser for meg så langt:

1900 Kasse

1901 PayPal

1920 Bankinnskudd

1500 Kundefordringer

2060 Privatkonto

3100 Salgsinntekt, avgiftsfritt (?)

3300 ??

8060 Agiogevinst

8160 Agiotap

 

De to siste kontoene, 8060 og 8160, her skal det kun føres kredit eller debit i forbindelse med valutatap eller gevinst for at regnskapet skal gå i 0, korrekt?

 

 

 

K 1500 D 7-8xxx 5$ Gebyr, paypal

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg 1

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg 2

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg 3

D 1901 K 1500 10$ Innbetaling, salg n

K/D Agiotap/-gevinst

 

Bare så jeg er sikker, er det dette du referer til som er ett bilag (ett pengeoppgjør)? Jeg går ut i fra at salgene er individuelle bilag.

 

Igjen, jeg setter veldig stor pris på hjelpen jeg får her, tusen takk!

Lenke til kommentar

Trodde 3300 var salg utenfor avgiftspliktig område, dvs. utenfor Norge og at 3100 var for varer som ikke er momspliktige (i.e. bøker) ... Det er bare å sjekke i Norsk Standard Kontoplan, har den ikke her nå.

 

Agiotap og -gevinst er fordi salget er ditt når det er levert, uavhengig av når det ble betalt. Pengene er dine (de står som en eiendel på konto 1500, eller en kundereskontro som er en underkonto av 1500).

 

(I noen land kan små bedrifter gjøre "cash accounting", dvs. bare føre inn- og utbetalinger).

 

Valutaen svinger, så når du har ført salg for 1000$ dollar i februar, som ved sine respektive dagskurser er summert til 6100 nok, og du får betalt 1000$ i mars, som da bare er 6000, så mangler du en hundrelapp for at det skal gå opp.

 

Dette er en finanskostnad, det er penger du har tapt-- du ble "short changed" av valutamarkedene ... Den tapte hundrelappen må forklares, på samme måte som et transaksjonsgebyr. Du kan ikke lukke posten før du fører opp den hundringsen, siden det må balansere.

 

K....#1500....6100......Innbetaling fra Hansen AS

D....#1920....salg 1....Oppgjør salg 1

D....#1920....salg 2...Oppgjøre salg 2

D....#1920....salg n...Oppgjør salg n

D....#8160...100.......Agiotap salg 1-n

+ evt gebyr etc.

 

 

Beløp på debit og beløp på kredit går opp, og ting balanserer.

 

Hvert salg er ett billag ja, så lenge du ikke kan dokumentere at de er sluttlevert til samme kunde. Dvs. ett billag for salg 1, ett for salg 2, ett for salg n ...

 

Når pengeoppgjøret kommer, blir dette pengeoppgjøret for salg 1-n ett billag. Da krediterer du hver post på kundereskontro, som jeg har vist over i posten du quotet, debiterer bankkonti, fører opp gebyr og agio.

 

Det letteste, dersom du har en del salg, er å få en CSV-fil fra leverandør, så henter du en annen csv med valutakurser, bruker vlookup i Evcel og regner om hver transaksjon til NOK med dagskurs, fører på en serie med billagsnummer, kontonummer, billagstekst (nesten lik på alle), så mater du den til regnskapsprogrammet.

Endret av Garden snake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for enda et meget godt utfyllende svar!

 

Sjekket opp ang. de kontoene, fant konto "3200 Salgsinntekt untenfor avgiftsomr.". Da er det vel denne som skal stå i stedet for 3300?

 

Og da skal alt jeg selger til utlandet, som ikke skal beregnes moms på, føres på konto 3200 går jeg ut i fra.

 

Så da ender oversikten vel slik:

1900 Kasse

1901 PayPal

1920 Bankinnskudd

1500 Kundefordringer

2060 Privatkonto

3000 Salgsinntekter avgiftspliktig

3200 Salgsinntekt utenfor avgifsomr.

7770 Bank- og kortgebyr (PayPal gebyr)

8060 Agiogevinst

8160 Agiotap

Takk for tipset angående CSV-filen. Blir det mange salg så skal jeg definitivt undersøke muligheten for å få dette.

-

Angående eBay, for å legge en annonse på eBay må man betale en liten sum avhengig av annonse og type. Når man gjennomfører et salg på eBay så tar de 10% provisjon på hele salgssummen. Jeg har sett igjennom kontoplanen men er fremdeles usikker på hva som skal brukes. Kan dette også føres på konto 7700 Andre kostnader, eller blir det feil?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående valg av kontoer: Det er sånn sett ikke essensielt at det velges nøyaktig den kontoen som NARF mener man skal bruke. Du kan for eksempel gi egne navn til kontoer og opprette ny kontoer. Bruk de kontoene som gir deg best oversikt over regnskapet. Så lenge du har korrekt avgiftsbehandling og liknede er det ingen som bryr seg om du bruker 3000 eller 3100. Har man vesentlige kostnader som ikke passer rett inn i kontoplanen så er jeg veldig fan av å gi en konto navnet på denne kostnaden og føre alt der. Dette for å se hvor mye denne kostnaden faktisk utgjør.

 

Husker jeg lagde en konto som het "Farris" for å vise til en kunde hvor mye penger han brukte på Farris. Han vurderte hvorvidt han skulle gå til anskaffelse av et rensesystem til vann og da fant han fort ut hvor mye penger han faktisk brukte på dette og hvorvidt det ville lønne seg.

Lenke til kommentar

Jeg har så langt lest meg frem til at konto 7770 Bank- og kortgebyrer kan brukes for PayPal gebyrer Blir det da riktig om jeg oppretter 7771 PayPal gebyrer?

 

Der er en konto som heter 7320 Reklame/annonser, da burde vel annonsekostnader på eBay kunne føres under denne posten, eventuelt så lager jeg 7321 eBay annonsekostnader?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...