Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Faren min hater min mørkhudede "date", hva skal jeg gjøre?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

Her om dagen hadde jeg vært ute med en fyr, en mørkhuda gutt. I det jeg kom hjem å gikk ut av bilen gikk også han ut for å gi meg en klem. Dette hadde så klart pappa sett i vinduet. Når jeg kom inn hvar det fullt avhør, hvem dette hvar og om vi var sammen. Jeg forklarte at vi hadde gått ut et par ganger og at jeg likte han ganske godt. Da klikket det totalt for pappa, jeg skulle ikke blande meg borti en sånn muslim nei! ble en stor krangel avsluttet med "hvis jeg ser han her igjen så får ikke du sette din fot på min gårdsplass igjen!" Når jeg sa at han ikke hadde noe med hva jeg gjorde og hvem jeg var med svarte han at så lenge jeg bodde hos han, skullle jeg rette meg etter hans regler....

 

Er det mulig å bli så rasist?! han var aldri sånn med exen min.... det var helt i orden...

 

Ikke har jeg lyst til å flytte hjemmefra, jeg er "bare" 18. Samtidig er jeg utorlig forelsket i han "mørke".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at raser ble "skapt" ja, fordi rimelig like mennesker splittet seg opp og reiste ut fra midtøstenområdet og utover og så ble relativt isolert fra hverandre. Og det er ikke noe galt i å blandes atter en gang, vi er tross alt resultat av blanding.

 

Blod er kanskje tykkere enn vann (men ærlig talt, er det fortsatt bare individer), man burde heller bryte ned slike fordommer og du burde få lov til å gjøre egne valg. Hadde det ikke vært en fordel å prøve å få disse til å møtes? Prøve å få frem individet som er kjæresten din fremfor hvordan faren din oppfatter gruppen "muslimer"?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal du ikke høre på faren din her. Hadde du ikke likt han burde du fortsatt vært sammen med han bare på pur faen og fortelle den inngrodde nissen av en far hvor skapet skal stå.

Han har som du sier ingenting med hvem du dater eller ikke og når det attpåtil er rase/religion som er begrunnelsen så fortjener han virkelig ikke å bli hørt i denne saken.

Og kan noen fortelle meg hvorfor *88* skulle bli hørt i en slik diskusjon? Velkommen til min ignore-liste.

Endret av Mith
Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*
Trådstarter, hva sier moren din til dette?

Ikke så mye egentlig. Prøvde bare å roe ned pappa litt. Pappa er sjefen her i huset. Men jeg hvet at mamma ikke har noe i mot daten min. Spurte henne jo etterpå, hun sa jeg fikk gjøre som jeg ville, men burde høre litt på pappa. For sånne gutter kunne være noen luringer...

Lenke til kommentar

for det første så skjønner jeg så utrolig godt reaksjon til farn din, du er det kjæreste han har i livet vil jeg tro og da er det fort gjort og miste besinnelsen. for det andre tror jeg jammen du skal være forsiktig, det er ikke alle som har samme normer og verdier som vi har her i norge og vi mannfolk sier jammen MYE rart for og få oss litt og deretter er det en fot i ræva og det gjelder nok for alle i hele verden. såe gå nå bare forsiktig fram, en ungdomsforelskelse er uansett ikke verdt og lage helvete hjemme for, verken fra din eller andre sin side, konsentrer deg heller om andre ting, skole, fritidsaktiviter o.l. selvsagt lov og ha guttevenner, la det bare ikke dette bli hovedfokusen din i denna tida av livet..my 2cents..

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*
for det første så skjønner jeg så utrolig godt reaksjon til farn din, du er det kjæreste han har i livet vil jeg tro og da er det fort gjort og miste besinnelsen. for det andre tror jeg jammen du skal være forsiktig, det er ikke alle som har samme normer og verdier som vi har her i norge og vi mannfolk sier jammen MYE rart for og få oss litt og deretter er det en fot i ræva og det gjelder nok for alle i hele verden. såe gå nå bare forsiktig fram, en ungdomsforelskelse er uansett ikke verdt og lage helvete hjemme for, verken fra din eller andre sin side, konsentrer deg heller om andre ting, skole, fritidsaktiviter o.l. selvsagt lov og ha guttevenner, la det bare ikke dette bli hovedfokusen din i denna tida av livet..my 2cents..

 

Hmm... Han hadde ingen ting imot han jeg var sammen med i 2 år som jeg ganske nylig har slått opp med. Han sa aldri ett ord negativt om han, han innviterte han tilogmed på midager, turer og greier.... den eneste grunnen til at han ikke liker daten min nå er fordi han er muslim.

Lenke til kommentar

Det lureste du kan gjøre er å få snakket med faren din, og vennen din og få de til å møtes. Forklar vennen din at faren din er rasist, men at han har blitt lurt mye som du sier og er veldig skeptisk og uopplyst rundt dette, om du har rett i det du sier om at faren din ikke er en drittsekk så burde han legge fordommene sine bak seg så fort han blir kjent med vennen din. Faren din forteller du hvilket inntrykk du har av vennen din, forklar hva det er du liker med ham og andre possitive ting som han selv kommer til å oppdage når de møtes. Finn ut noe de har tilfelles (fotball?) og få de til å møtes over dette, du er selvfølgelig med om du vil det.

 

Det her trenger hverken å bli noen prinsippsak eller familiesplitter. Kanskje ender du bare opp med å åpne sinnet til faren din for andre mennesker. Det beste våpenet man har mot fordommer er kunnskap. Gi ham det.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Å, eg blir nesten provosert av å lese trådstarters historie. Fyfaen at faren din kan si noko sånt.... Klart han ikkje har noko med forholdene dine å gjere, noko anna ville vert latterlig.

 

Det om at raser ikkje burde blandes er tull. Grunnen til at vi har raser er at vi har levd avskilt i kvar av våre geografiske områder. Det har ingenting med at vi ikkje er meint for å blanda oss.

 

Edit: Mirzá_Rezá_Kirmán er veldig fornuftig :)

Endret av Bjørnar!
Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*
Det lureste du kan gjøre er å få snakket med faren din, og vennen din og få de til å møtes. Forklar vennen din at faren din er rasist, men at han har blitt lurt mye som du sier og er veldig skeptisk og uopplyst rundt dette, om du har rett i det du sier om at faren din ikke er en drittsekk så burde han legge fordommene sine bak seg så fort han blir kjent med vennen din. Faren din forteller du hvilket inntrykk du har av vennen din, forklar hva det er du liker med ham og andre possitive ting som han selv kommer til å oppdage når de møtes. Finn ut noe de har tilfelles (fotball?) og få de til å møtes over dette, du er selvfølgelig med om du vil det.

 

Det her trenger hverken å bli noen prinsippsak eller familiesplitter. Kanskje ender du bare opp med å åpne sinnet til faren din for andre mennesker. Det beste våpenet man har mot fordommer er kunnskap. Gi ham det.

skulle ønske det var så enkelt, men pappa har enormt store meninger. En er flink om man klarer å vende på dem. Han har alltid lært opp meg, jeg har omtrent de samme meningene i livet som han. somsagt også om muslimere, helt til jeg traff han her da....

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*
Hvorfor kan du ikke bare spørre faren din om hva grunnen er? Kanskje den er meget god?

 

:)

Det hvet jeg da.

Terrorister, snyltere, tyveri, vold. + jeg husker ikke helt tallet, men er vel sånn ca 50% av de som sitter i fengsel som er innvandrere.

 

Dette har jeg fått inn med teskje.

Lenke til kommentar

Nettopp, helt til du traff han her. Om han er en hyggelig fyr som du sier, så burde faren din få opp øynene for det. Gå til faren din og si at du skal respektere hans meninger, om han gir vennen din en sjanse til å bli kjent med han. Om han ikke går med på dette, eller møter han og bare er kvalm og ekkel uten å gi han en sjanse, vell da er - og du må unnskylde språket - faren din en trangsynt drittsekk som du fint klarer deg uten.

 

@Torrevieja og hva om han ikke er en av disse "90%"? Skal han da ikke få en sjanse?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Fordommene regjerer tydelig på dette forumet også, det jeg finner positivt i dette er ihvertfall at du har brutt ned dine forestillinger og fordommer ved å møte denne personen. Jeg vil igjen anbefale at du prøver å forklare for din far og at de møtes. Kanskje det kan lede til litt mindre aggressive syn?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...