Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min bror blir mobbet, hva skal jeg gjøre?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker ikke som noen har bragt opp på bane å hjelpe offeret med en holdningsendring? Hadde lillebroren/lillesøstra mi blitt mobbet hadde jeg først prøvd å få vedkommende til å forstå at det faktisk er noe hun/han rett og slett bare skal gi faen i. Mobberne er én faktor. Men det blir ingen brann uten oksygen! Synes dette er det første man skal tenke på: Å lære offeret "formelen" som jeg selv fant ut for å komme gjennom ungdomsskolen.

 

Det funker sannsynligvis fjell.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bror_*

Hei, takker for alle svar! :)

Jeg har ikke gjort noe enda, men har spurt min bror om han har blitt mobbet den siste uka, og det hadde han ikke.

Sånn som det ser ut nå, har situasjonen roet seg ned veldig, så kommer til å se det an.

Mor har opplyst læreren om dette, så tror dette kommer til å gå bra:)

Lenke til kommentar

I din situvasjon hadde jeg nok tatt med en av de mer skumle vennene mine og dratt å snakke med foreldrene og sagt at hvis det ikke blir slutt på. Kommer jeg til å knuse fjeset til både drittungen og foreldrene i 50000 små biter. vis det ikke hjelper hadde jeg nok gjort alvor av det. Kan godt hjelpe deg med dette vis du ikke bor for langt unna.

Mobbere gjør meg ganske enkelt matlei...

Lenke til kommentar

Å opplyse skole/lærere funker. I to dager. Jeg snakker fra erfaring nå. Mobberne gir seg helvete i hva lærerene sier. De sier de skal slutte, så slutter de i rundt to dager før det er tilbake til der de slapp. Å kontakte foreldre er mye mer effektivt, men foreldrene må gjøre noe. Inndra noe, et eller annet. Å si "slutt med det!" fungerer rett og slett ikke.

 

Jeg selv ville nok dradd til jævelen til han besvimte, men det er ikke noe jeg anbefaler :p

Lenke til kommentar

Altså, hvis det er en ordentlig hardcore mobber det er snakk om her, så vil det ikke fungere å ta det opp med skolen eller foreldrene. Det er ikke noe å diskutere en gang -- det er et ræva forslag. Det som i beste fall skjer er at broren din mister respekt fordi han "sladra" og at mobbingen blir mer skjult.

 

Oppsøk mobberen enten i skoletiden eller på skoleveien og ta ting derifra. Det er viktig å oppsøke "hovedmobberen", altså han som "bestemmer". Ikke bruk vold eller direkte trusler; det kan det fort bli problemer ut av. Det mest effektive er å gjøre mobberen drit jævla redd.

 

Vær iskald og dropp ting som "hvordan tror du broren min har det" og "hva har han gjort deg". Ikke bruk fornuft. Si ting som at ethvert angrep på broren din er et direkte angrep på deg ellernoe, og at du ikke tolererer det, etc. Fremstill deg som en farlig type uten hemmninger, og få mobberen til å føle seg redd, underlegen og flau.

 

Gjør det klart at du hører alt som skjer med broren din. Hvis mobberen tar attitude, hadde jeg holdt han hardt i armen (ellernoe) og hatt en mer truende oppførsel. Altså, vis at du ikke er til å kødde med.

 

Høres kanskje litt latterlig ut når jeg skriver det på denne måten, men dette ville ihvertfall jeg prøvd. Redsel og indirekte trusler sier mer enn tusen ord.

Endret av Dead_Rabbit
Lenke til kommentar

Nei, dette blir for dumt

 

Når du driver å flirter med folk over msn, så begynner de selfølgelig å kødde tilbake mens de sitter å flirer framfor datamaskinen og i dette tilfellet "hahaha, skal drepe deg xD"

 

Du gjør for mye ut av det, akuratt som alle damene gjør for mye ut av når jeg ser på dem (de blir praktisk talt kjempe forelsket).

Lenke til kommentar

Som regelinnen mobbing er det vel en eller noen få som står for det.

Disse har som regel ett eller annet problem.

Men det som er verst med mobbing er at det er ingen som bryter inn og sier fra.

Det er som regel mange som ser og vet om det og di aller fleste syns det er forferdelig dumt men tørr ikke si noe i frykt for å bli mobbet selv.

Ofte så hjelper det at en begynner å si fra så kommer flere etter.

 

Og får en person beskjed om at denslags adfærd ikke faller i smak av andre elever blir det mest sansynlig en flau og ekkel affære.

 

Prat med broren din, vennene hans, andre som står utenfor og ser på som kansje tør si fra om di får en liten puff i ryggen.

 

Har ikke broren din venner er nok problemet større en som så.. Har han venner så gjør han lurt i å bare overse mobberen og heller bruke tiden på vennene.

 

Få tak i utskrift av mobbingen, evt slå på samtalelagring.

Gi dette til skolens rådmann og evt foreldrene til gutten.

Ta med deg din bror til rådmannen.

Kan være lettere for han om du gjør det istedenfor foreldrene.

 

Men som sagt, snakk med din bror og bli enig med han hva dere skal gjøre.

 

Men som en annen sa, om mobberen ikke får en reaksjon fra offeret slutter dem som regel å mobbe av seg selv.

 

Jeg ble forsøkt mobbet på barneskolen, men brydde meg katten i det. Oppførte meg som vanlig og hengte sammen med kompisene heller.

Mobbingen kom dermed ikke helt igang.

Lenke til kommentar
Ja, så fikk jeg høre at min bror blir mobbet på skolen.. dette har holdt på lenge, og jeg tok igår over en msn-samtale for han, og samtalen utviklet seg til at mobberen sa at min bror var av homofil legning.

Jeg spilte med, og tulleflørtet med han, og fikk som svar at jeg skulle bli drept om jeg fortsatte med dette.

Jeg fortsatte, og blandt kommentarer om hvor stygg min bror var, kom drapstrusselen på ny, før han sa at alle hatet han på skolen, og at han var feit og når han gikk i dusjen etter gymmen snudde alle medelevene seg i avsky.

 

Etter msn-samtalen fikk jeg snakket litt med min bror, som bekreftet min mistanke om at dette skjer omtrent hver dag, fra flere hold.

Han går nå i 8.klasse.

 

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen. Det første forslaget som lyste opp i hodet mitt, var å politianmelde forholdet, siden drapstrusler kan få svært alvorlige følger.

Jeg er ikke sikker på om det er automatisk lagring av MSN-chatlogger på pc'en hans, så jeg tror jeg skal ta meg en telefonsamtale med denne gutten og si jeg kan politianmelde det snarest, og be om en slutt på dette.

Mitt spørsmål er: Kan dette forværre min brors situasjon? Synspunkter? Forslag?

 

 

Jeg mener den aller beste måten å bli kvitt mobbing på er å ta et oppgjør med det selv, særlig når man kommer opp på ungdomsskolen; enten det er å prate med sosiallærer / miljøarbeider selv, eller ta kontakt direkte med foreldre, eller mobbere.

 

Jeg har blitt "plaget" (altså små anløp til mobbing) to-tre ganger i min oppvekst - første gang på barneskolen, da var det min mor som ryddet opp med foreldrene til disse to andre. De er idag to av mine beste venner.

 

På ungdomsskolen var det to tilfeller; et som ligner litt på det du nevner. Jeg ble "beskyldt" for å være homofil på nettet, og dette ble fulgt litt opp på skolen. De to som gjorde dette var to år eldre enn meg, så jeg ba sosiallæreren kalle dem inn til et møte med meg, hvor jeg hadde ordet og sosiallæreren ikke skulle spille noen stor rolle; dette er en type "mobbing" som i utgangspunktet er helt tullete (altså totalt ubegrunnet, og kun for å ha det "gøy), og etter at jeg hadde forklart dem at jeg oppfattet dette som lite hyggelig, og at jeg aktet å gå videre med det dersom de ikke stoppet med det, innså de hvor teite de hadde vært, og beklaget. Det viste seg at de to egentlig trodde jeg var helt med på "spøken", så i ettertid hadde vi en hel del morro med dette, og var gode venner.

 

 

Det siste tilfellet var noe værre. Med værre mener jeg at det var fysisk plaging inne i bildet, dessuten var denne gutten yngre enn meg, og hadde en liten guttegjeng i ryggen som syntes dette var veldig morro å se på (men som jeg allerede kjente, og som alene var veldig ålreite). Da dette gjentok seg to ganger, gikk jeg til klasserommet til denne eleven, og ba læreren om å få snakke litt med ham alene. Jeg forklarte ham at det var lite hyggelig å bli dyttet rundt for morro, og at jeg ville ta en telefon til hans foreldre dersom det gjentok seg. To mulige utfall; han fnyser, og forværrer dette, eller han blir from som et lam. Han ble heldigvis ganske så from.

 

 

Det var altså mine opplevelser, og jeg mener at denne typen reaksjoner fungerer. Her har det imidertid gått så langt at jeg anbefaler din mor å ta direkte kontakt med mobberenes foreldre dersom dette fortsetter. Gi dem en sjangse før dere går videre med dette (rektor eller i ytterste konsekvens politianmeldelse).En ting er sikkert; dette bør opphøre umiddelbart!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-87354

Eg vil ikkje legge meg for mye oppi ka du burde gjøre, da eg sikkert bare ville gitt deg dårlig råd.

 

Men eg veit ka eg hadde gjort i og med at eg har ett sykt temperamang (skremmer gubben av og til :p). Hadde noen mobba min søster eller bror og komt med drapstrussler skulle de faen fått. Eg er normalt sett ei som skyr konfrontasjoner og liker ikkje krangling, men når det gjelder familien min er det noe heilt anna.

Eg tippe eg hadde komt på døra deres og først snakka rolig-ish med personen(e) det gjalt. Hadde det ikkje hjulpet hadde eg sagt i fra til foreldrene deres, og hadde ikkje det hjelpt heller så hadde eg enten anmeldt de eller banka dritten ut av de. Spørs seff på alderen da, hadde ikkje banka ein unge heller. Men om de var yngre hadde eg nok forklart alt VELDIG nøye for foreldrene. Evt, om det ikkje hadde stoppa ville eg sikkert lært bror/søster noen fine triks de kunne brukt for å få bukt med problemene.

 

Eg har sjøl blitt delvis mobba pga etternavnet mitt gjennom heile skolen, fra barneskole til videregående 1.klasse. Men eg brydde meg egentlig ikkje særlig etter ei stund (var plagsomt og sårende i begynnelsen), for eg gir faen i ka andre syns eller tror om meg. Men om det hadde plagd mine søsken hadde eg tatt det opp fordi eg ikkje vil de skal ha det vondt eller føle ubehag fra folk de komme til å møte hver dag i fleire år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest en som har vært på begge sider

Uansett hva du gjør, vær en bror for han. Han kommer til å sette pris på å være med deg, selv om han ikke gir uttrykk for det. Det kan være alt fra å spille xbox sammen til en biltur alene. Ikke rakk ned på han foran vennene dine. Du kan også la han bare være sammen med dere når du har folk hjemme hos deg (evt kan du fortelle dem om mobbingen). Når foreldra drar på hytta kan du enten bli med (for din bror sin skyld) eller så kan si at han kan være hjemme sammen med deg.

 

Hvorfor? Siden at hvis han blir akseptert av deg og vennene dine så kommer ikke mobbingen til å være så farlig lengre, noe mobberne kommer til å merke. Og dessuten, når han begynner på videregående kommer sannsynligvis ikke ungdomsskole rykter bety noe lengre. All mobbing kommer av usikkerhet, både fra mobberne og offeret. På barneskolen kan jeg si at jeg mobbet 2 personer. Han ene var det bare meg fordi jeg ikke visste at han tok sånn på vei for det. Der hjalp at han sa ifra til skolen og jeg gikk frivillig bort til han etterpå og snakket med han om dette. Han andre var det guttene i 2 klasser hvor jeg ble tatt som en av de værste. At han sa ifra til ledelsen om dette hjalp ikke en dritt, endte med at han byttet skole. Nå i ettertid har vi blitt venner. På ungdomsskolen ble jeg litt mobbet, men jeg ville ikke at skolen skulle få vite om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...