Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Min bror blir mobbet, hva skal jeg gjøre?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_bror_*

Ja, så fikk jeg høre at min bror blir mobbet på skolen.. dette har holdt på lenge, og jeg tok igår over en msn-samtale for han, og samtalen utviklet seg til at mobberen sa at min bror var av homofil legning.

Jeg spilte med, og tulleflørtet med han, og fikk som svar at jeg skulle bli drept om jeg fortsatte med dette.

Jeg fortsatte, og blandt kommentarer om hvor stygg min bror var, kom drapstrusselen på ny, før han sa at alle hatet han på skolen, og at han var feit og når han gikk i dusjen etter gymmen snudde alle medelevene seg i avsky.

 

Etter msn-samtalen fikk jeg snakket litt med min bror, som bekreftet min mistanke om at dette skjer omtrent hver dag, fra flere hold.

Han går nå i 8.klasse.

 

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen. Det første forslaget som lyste opp i hodet mitt, var å politianmelde forholdet, siden drapstrusler kan få svært alvorlige følger.

Jeg er ikke sikker på om det er automatisk lagring av MSN-chatlogger på pc'en hans, så jeg tror jeg skal ta meg en telefonsamtale med denne gutten og si jeg kan politianmelde det snarest, og be om en slutt på dette.

Mitt spørsmål er: Kan dette forværre min brors situasjon? Synspunkter? Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt avhenger jo så klart av situasjonen i forhold til hvem mobberen er ol.

Det beste er i de fleste tilfeller å ta kontakt med en lærer eller evt. foreldrene deres. Det nytter som regel ikke at en bror prøver å ta seg av det, da blir bare broren din latterliggjort.

 

Har selv erfaringer med å prøve å ordne opp for en yngre bror som endte med at jeg havnet i bråk.

 

Konklusjon: gå til en lærer eller foreldrene deres

Lenke til kommentar

Jeg ville politi anmeldt saken fortest mulig. Draptrusler kan føre til drap hvis det ikke blir stoppet i tide.

 

Og enig med Grix, hjelper hvertfall ikke om du tulleflørter med mobberne.

 

Eller så kan du ta saken i dine egne hender, å prate med foreldrene eller med personen selv. Gi han en liten samtale han aldri glemmer.

Lenke til kommentar
Eller så kan du ta saken i dine egne hender, å prate med foreldrene eller med personen selv. Gi han en liten samtale han aldri glemmer.

 

En samtale han aldri glemmer... Tenker du på å skremme han, samme måten som han skremmer andre uskyldige?

Å skremme mobberen, kan gi han et nytt syn på livet. Men det kan også fylle han med mer hat, og redsel. Kansje han har problemer hjemme. Mobberen har det selv ofte forferdelig. Prøv å snakk med foreldre, og finn ut litt uten å spør direkte; Hva som egentlig skjer hjemme hos mobberen.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bror_*

Ok, fant ut at min mor skulle se på saken, og ta det opp med lærer/foresatte, jeg blander meg ikke mer.

(er fire år eldre enn min bror)

Jeg skal finne ut en måte å fortelle mobberen at det var jeg som var på msn og ikke min bror, så han ikke får pes for det..

Politianmeldelse er med andre ord ingen vits i, så dropper det

Tusen takk for svar og råd!

Lenke til kommentar

Ville funnet hvem som tok innitiativ til mobbingen og gitt han god gammeldags juling, uten å si hvorfor bare rein juling. Med andre ord blind vold.

 

Men å ta saken gjennom lærer at det lureste, men som oftest føler jeg at de ikke gjør jobben sin som det skal og at det ikke resulterer i noen løsning.

Lenke til kommentar

det ville jeg også gjort om det var min bror. jeg ville møtt denne mobberen. funnet ut hvem han var og åssen han så ut. kunne også tatt et lite basketak på den drittsekken.

 

 

prat med den fyren hvorfor han driver som han gjør. begynner han å være spydig eller vegrer seg for å svare. ja da tar du en skikkelig sucker-punch i ansiktet hans. sørg for at folk ser på. mens han ligger å vrir seg i smerte så kan du slepe han med deg inn på doen der du dumper han i pisserenna. slår du han bevisstløs så husk å legg han i stabilt sideleie før du går fra han. om ingen andre gjør det vel å merke.

 

veldig grovt og stygt gjort er det,men desperate situasjoner krever desperate tiltak.

 

 

EDIT:

litt barnslig svart av meg,men slik blir det når sinnet tar over.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
I dette tilfellet vil anmeldelsen blir henlagt pga. provokasjon. Etter norsk lov er provokasjon ikke straffbart. (Flørten)

Drapstrusler er neppe OK fordi det var provoserende "flørting" inne i bildet. Du tenker nok på politiprovokasjoner (f.eks. så jeg en episode av "Cops" hvor en politikvinne vandret rundt kledt som prostituert og tilbydde menn seksuelle tjenester - så lurte hun kunden inn på et motellrom hvor en gjeng kolleger ventet, klare til å arrestere fjotten. Slikt kan etter det jeg har skjønt ikke norsk politi gjøre).

 

 

 

TS har tydeligvis tatt et valg. Så får vi håpe det beste.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Om jeg var broren din, ville jeg gjort følgende:

 

1. Om det ikke hadde vært så ille, hadde jeg prøvd å overbevise meg selv om å bare drite i de. Det hjelper i lengden når mobberne ser at du "forblir den samme" uansett hva de gjør. Godta deg selv som den du er og bare leve livet.

 

2. Om han er riktig kroppsbygd, slå et kraftslag som skader han alvorlig foran andre og deretter gå. Dette er bare noe jeg ser for meg, får sikkert konsekvenser.

 

3. Hevne deg på kveldstid elns. Finne ut hvor mobberne bor og kaste stein gjennom ruta deres :p Jeg hadde fått god samvittighet.

Lenke til kommentar

jeg ville personlig ringt hans foresatt.

 

hypotetisk sett tenk om du som foresatt fikk en tlf ang din 14 år gamle sønn dreiv å sendte drapstrusler til en på skolen?

jeg hadde personlig fillerista min sønn.(hvis jeg hadde hatt en)

 

jeg har selv hatt mine problemer i barndommen, så mobbing er en ting jeg er sterkt i mot!

Lenke til kommentar

Hva faen? Spør på et forum FØR du handler? *Planter pistol i hodet på meg selv*

 

4 år eldre.. da har du mopedlappen/kaanskje 18?

 

Da hadde jeg dratt rett til den som mobbet, Drar han opp, og sagt noen fine ord. Går selv i 8. , og broren min som også er 4 år eldre rydded opp for meg. jeg er glad han gjorde det.. Han fikk meg til å trene, starte med sport når jeg var 3-4 år.

Altså; Dra til mobberne , Bank shitten ut av dem!

 

btw.. Kan du sende meg en pm hvilken skole det er ??

 

Er en i klassen min, som jeg har hjulpet littegranne.. muligens han?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bror_*
Da hadde jeg dratt rett til den som mobbet, Drar han opp, og sagt noen fine ord. Går selv i 8. , og broren min som også er 4 år eldre rydded opp for meg. jeg er glad han gjorde det.. Han fikk meg til å trene, starte med sport når jeg var 3-4 år.

Altså; Dra til mobberne , Bank shitten ut av dem!

 

Hehe, tro meg, har tenkt tanken.

Meeen, om jeg først går og snakker med han blir det han som er spydig mens jeg prøver å holde en saklig samtale, og truing/vold er no-go.

Lenke til kommentar

Kjapt kontrollspørsmå til alle dere "tøffinger" som oppfordrer til vold:

 

Har dere i det hele tatt tenkt på følgene av slike handlinger? Hva det signaliserer?

 

Signaleffekten du gir til omverdenen er at du ikke mestrer å løse problemet og derfor tyr til noe som samfunnet har forbudt, nemlig vold. I tillegg risikerer du å skade den andre personen for livet, noe som vil gjøre deg selv til overgriperen som mest ssannsynlig kommer til å få en sak på rullebladet sitt / få gratis kost og losji spandert av samfunnet i kortere eller lenger tid avhengig av hvor "heldig" du er med skambanken din.

 

Dette er ting som kan få dramatiske følger for deg og dine muligheter i fremtiden. Skal du f.eks. til USA så blir du spurt om du er tidligere straffedømt, og kan risikere å bli nektet innreise hvis du er det. (Bare ett av mange, mange eksempel...)

 

La heller de kanalene samfunnet har laget for slike situasjoner få lov til å ta seg av det. Dette innebærer å i første runde kontakte skolen for å få dem til å se på det. Hvis dette ikke hjelper så må det eskaleres.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...