Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Så er det hvert fall en stor fordel at programmet Sygic ikke benytter seg av mobilt nettverk, kun GPS... :)!

Når google har fått på plass offline caching av kart (tror det er på plass) så er det vel ingen som bruker noe annet enn GPS under navigasjon lenger. Selv Nokia har vel gått vekk fra det. Ellers har vel alle telefoner en grad av AGPS. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, fra personlig erfaring kan jeg si at den navigasjonen som er best i området rundt Bergen er uten tvil Navigation fra nettopp Google. Ikke bare er den mest nøyaktig (med triangulering av wifi i tillegg), men er også som regel best oppdatert. Hva gjelder alle steder kan jeg ikke uttale meg om. Den var forresten bedre enTom-Tom forrige vår da jeg var i Tyskland, både mer oppdatert trafikkbilde og bedre til å finne avsidesliggende addresser.

 

Tror ikke det er så veldig stor forskjell i dag, da stort sett alt av navigasjon bygger på en av flere store databaser, og GPS-dekningen er såpass god. Det er vel som med mye annet at man finner det man selv synes ser/føles best ut og holder seg til den.

Hvilke løsninger brukte du fra TomTom og hvordan hadde du konfigurert TomTom ift. å oppdatere trafikkbilde, kart osv.? Ellers er vel AGPS jevnt over på alle telefoner pga. svake satelittmottakere i disse enhetene og skal gi rimelig god grad av ekstra nøyaktighet med mindre du har kilder på noe annet?

 

For 1 år siden hadde vel ikke google på plass offline kart i løsningen sin så det hørtes ut som det gikk mye dyr datatrafikk utenlands.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Min bror har kjøpt seg en Z han også og når jeg har sittet med telefonene ved siden av hverandre så er kvaliteten på de to skjermene helt forskjellig. Min har varmere farger og høyere/sterkere kontrast, som igjen behjelper en del på innsyns problematikken. Jeg har vært ganske missfornøyd med skjermen på min telefone, men nå er jeg bare glad jeg ikke har hans! :D

Lenke til kommentar

Hvilke løsninger brukte du fra TomTom og hvordan hadde du konfigurert TomTom ift. å oppdatere trafikkbilde, kart osv.? Ellers er vel AGPS jevnt over på alle telefoner pga. svake sattelittmottakere i disse enhetene og skal gi rimelig god grad av ekstra nøyaktighet med mindre du har kilder på noe annet?

 

For 1 år siden hadde vel ikke google på plass offline kart i løsningen sin så det hørtes ut som det gikk mye dyr datatrafikk utenlands.

 

Akkurat hvilke TomTom det var skal jeg være så ærlig å si at jeg ikke husker, da det er min far sin navigasjonsenhet. Jeg tror det var denne, uten at jeg kan garantere. Må nok spørre han. Var nok ikke gjort store forandringer i oppsettet.

 

Jeg sammenlignet hans, den integrerte i en E-klasse og telefonen min (Xperia S). Den mest nøyaktige var uten unntak Xperia S. Det var ikke mye om å gjøre, og kan være grafiske feil, men på kart var telefonen alltid mest korrekt. Wisepilot fungerer for den del veldig bra også. Hva faktisk nøyaktighetsmålinger gjelder skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har statistikk annet enn anekdotisk erfaring. Men om du måler i bystrøk vil jeg tro at du vil se det samme, ved å bruke den ekstra posisjoneringsnøyaktigheten fra WiFi data som Google har lagret. Om du spaserer rundt i f.eks. London trenger ikke en gang GPS være på for at du skal få en ganske nøyaktig possisjon.

 

Google Maps har hatt offlinemulighet ganske lenge, men det er kun navn den lagrer. Dvs. den lagrer områdene så du slipper å betale for kartdata bare du skal se på kartet. Dette har jeg kunnet gjøre siden 2011, da i London. Ruteplanlegging må gjøres online, men da snakker vi ørsmå datamengder. Etter at ruten er hentet kan du slå av datatrafikk om så ønskelig.

 

kan jo gjerne avslutte med å si at personlig ser jeg ikke poenget med en selvstendig GPS enhet, da telefoner i dag er mer enn gode nok for folk flest. Jeg har ihvertfall tilgode å se at de er for dårlig. Det er ett produkt man allerede har betalt for, og som du så og si alltid har med deg. Selv om det bare er anekdotisk så har jeg aldri vært i en situasjon der jeg ikke fikk korrekt resultat fra telefonen.

Lenke til kommentar

Akkurat hvilke TomTom det var skal jeg være så ærlig å si at jeg ikke husker, da det er min far sin navigasjonsenhet. Jeg tror det var denne, uten at jeg kan garantere. Må nok spørre han. Var nok ikke gjort store forandringer i oppsettet.

 

Jeg sammenlignet hans, den integrerte i en E-klasse og telefonen min (Xperia S). Den mest nøyaktige var uten unntak Xperia S. Det var ikke mye om å gjøre, og kan være grafiske feil, men på kart var telefonen alltid mest korrekt. Wisepilot fungerer for den del veldig bra også. Hva faktisk nøyaktighetsmålinger gjelder skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har statistikk annet enn anekdotisk erfaring. Men om du måler i bystrøk vil jeg tro at du vil se det samme, ved å bruke den ekstra posisjoneringsnøyaktigheten fra WiFi data som Google har lagret. Om du spaserer rundt i f.eks. London trenger ikke en gang GPS være på for at du skal få en ganske nøyaktig possisjon.

 

Google Maps har hatt offlinemulighet ganske lenge, men det er kun navn den lagrer. Dvs. den lagrer områdene så du slipper å betale for kartdata bare du skal se på kartet. Dette har jeg kunnet gjøre siden 2011, da i London. Ruteplanlegging må gjøres online, men da snakker vi ørsmå datamengder. Etter at ruten er hentet kan du slå av datatrafikk om så ønskelig.

 

kan jo gjerne avslutte med å si at personlig ser jeg ikke poenget med en selvstendig GPS enhet, da telefoner i dag er mer enn gode nok for folk flest. Jeg har ihvertfall tilgode å se at de er for dårlig. Det er ett produkt man allerede har betalt for, og som du så og si alltid har med deg. Selv om det bare er anekdotisk så har jeg aldri vært i en situasjon der jeg ikke fikk korrekt resultat fra telefonen.

Triangulering har vært brukt i ganske så mange år, jeg husker jeg hadde det på en av de eldgamle Nokia classic telefonene på slutten av 90-tallet. Når det gjelder offline kart for navigasjon (som er det vi snakker om) så har ikke google hatt dette før inntil nylig, om det har kommet på plass. Og det egner seg vesentlig dårligere å navigere etter et statisk kart på en telefonskjerm mens man kjører bil i en fremmed storby.

 

Ellers har jeg aldri brukt TomTom på dedikerte enheter, kun på gamle classic telefoner og nyere smarttelefoner. På noen av de gamle classic telefonene brukte jeg det sammen med ekstern satelittmottaker som snakket med telefonen via BT.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel, da har jeg prøvd vanntettheten på min og jeg er desverre skuffet og en telefon fattigere. Under sydenferien skulle jeg ta noen bilder under vann (20cm) i bassenget, men merket raskt at det piplet luftbobler opp fra telefonen. Tok den opp, og registrerte at skjermen var svart og telefonen bare vibrerte.

 

Jeg lot den tørke i 3 dager før jeg prøvde å starte den, men nå lyser bare LEDen rødt og ingenting skjer uansett hvordan jeg jeg prøver å starte den (on, on+vol up, on+vol down)

 

Jeg kunne ikke fatte at jeg hadde vært så døv og ikke klare å lukke dekslene ordentlig, og siden telefonen nå er dau, prøvde jeg på nytt. Sjekket og dobbeltsjekket at dekslene var så tette som de kunne være, og tok den under vann i vasken. Og ganske riktig, bobler piplet opp og vann i telefonen.

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ta dette videre, da jeg er 99% sikker på at CDON kommer til å si at telefonen er fuktskadet (duh!) og at den ikke er dekket av garanti lenger.

Lenke til kommentar

Det kommer nok til å bli en kvart million slike saker. Folk er ikke påpasselige nok til å fjerne det minste grann smuss på pakningene før lukene lukkes igjen.

 

...og:

 

-I alle fulle fall, eller verste fall kan dette komme til å bli et godt benyttet argument fra sony / serviceverksted selv om man er påpasselig. Så pass j** godt på å sjekke for støv og sandkorn på pakninger om ikke annet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, da har jeg prøvd vanntettheten på min og jeg er desverre skuffet og en telefon fattigere. Under sydenferien skulle jeg ta noen bilder under vann (20cm) i bassenget, men merket raskt at det piplet luftbobler opp fra telefonen. Tok den opp, og registrerte at skjermen var svart og telefonen bare vibrerte.

 

Jeg lot den tørke i 3 dager før jeg prøvde å starte den, men nå lyser bare LEDen rødt og ingenting skjer uansett hvordan jeg jeg prøver å starte den (on, on+vol up, on+vol down)

 

Jeg kunne ikke fatte at jeg hadde vært så døv og ikke klare å lukke dekslene ordentlig, og siden telefonen nå er dau, prøvde jeg på nytt. Sjekket og dobbeltsjekket at dekslene var så tette som de kunne være, og tok den under vann i vasken. Og ganske riktig, bobler piplet opp og vann i telefonen.

 

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ta dette videre, da jeg er 99% sikker på at CDON kommer til å si at telefonen er fuktskadet (duh!) og at den ikke er dekket av garanti lenger.

 

Syns du skal reklamere på den jeg. Beskriv at covers 'var' firmly closed.

 

Selv om det var dumt å tro den kunne/skulle være undervanns kamera - er vann omgivelsen <30 min i <1m dybde ?

 

 

 

sonymobile:

In compliance with IP5/7 and IP5X, Xperia Z is protected against the ingress of dust and is water resistant. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP 55; and/or (ii) can be kept under 1 metre of freshwater for up to 30 minutes in compliance with IP 57. The phone is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP57 classification range and should not be exposed to any liquid chemicals. If liquid detection is triggered on the handset or battery, your warranty will be void.

 

 

 

IP sertifisering :

14k8uhc.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Syns du skal reklamere på den jeg. Beskriv at covers 'var' firmly closed.

 

sonymobile:

In compliance with IP5/7 and IP5X, Xperia Z is protected against the ingress of dust and is water resistant. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP 55; and/or (ii) can be kept under 1 metre of freshwater for up to 30 minutes in compliance with IP 57. The phone is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP57 classification range and should not be exposed to any liquid chemicals. If liquid detection is triggered on the handset or battery, your warranty will be void.

 

 

Hvis pakningene er helt fine og intakte når den sendes inn til service og uten uten tegn til fabrikasjonsfeil på dem, da vil det nok konkluderes med brukerfeil pga smuss på pakninger når portene ble lukket. -Og at porter ikke var "firmly closed" som disclaimeren krever.

 

Altså: Selv om man lukker portene skikkelig, er de allikevel ikke skikkelig lukket hvis det er smuss på pakningene. Noe som sony nok blir å kjøre steilt på siden det kommer til å ry inn med tilfeller av vannskade fra brukerfeil.

 

Men man må jo selvfølgelig prøve seg :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har ikke hatt denne i nærheten av noe sand e.l og kan ikke se at det er brukerfeil fra min side. Jeg prøvde som sagt en gang til for å få bekreftet at jeg (forhåpentligvis) ikke hadde vært helt idiot, hvor jeg sjekket og dobbeltsjekket at lukene var så lukket som jeg overhode kunne få dem.

 

I alle tilfeller anser jeg denne telefonen som dau, og vurderer å lage en video for å bevise at den ikke er tett. Lukke dekslene skikkelig og senke den ned i vasken. Det vil da bli ganske tydelig når boblene kommer ut av telefonen...

 

Som jeg nevnte i første post så har jeg ingen forhåpninger om å få denne erstattet, da de kommer til å si "brukerfeil, du lukket dekslene godt nok" og glemmer saken. En video som støtter mitt synspunkt vil i så tilfelle kanskje hjelpe litt.

Endret av Yuxtaposed
Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å miste alt håp ifb med retur.

Jeg har tidligere sett at slike gummi klaffer / propper har hatt bulker på en måte eller produksjonsfeil på annet utstyr. I ditt tilfelle vil en dårlig propp på xperia-z ha temmelig fatal konsekvens iom ip sertifisering mot vann (og at du testet akkurat dette).

 

Edit: Bare å prøve som tidligere sagt. Kan hende man blir positivt overrasket.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det kommer nok til å bli en kvart million slike saker. Folk er ikke påpasselige nok til å fjerne det minste grann smuss på pakningene før lukene lukkes igjen.

 

...og:

 

-I alle fulle fall, eller verste fall kan dette komme til å bli et godt benyttet argument fra sony / serviceverksted selv om man er påpasselig. Så pass j** godt på å sjekke for støv og sandkorn på pakninger om ikke annet!

Helt enig. Selv om den averteres som vannsikker selges den ikke som et undervannskamera. så det blir spennende å følge disse sakene fremover.

 

Hadde jeg selv kjøpt en slik ville jeg i beste fall håpet at den tålte svetting, kondens og fuktig utevær i klær noe bedre enn andre smarttelefoner men jeg ville på ingen måte tatt den med på bading eller den slags. Da frister man jo helt klart skjebnen.

 

Men det mest interesante er å høre hva som blir sagt fra partene i disse sakene og hvis de er medgjørlige i starten om de vil fortsette å være det etter x antall saker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt enig. Selv om den averteres som vannsikker selges den ikke som et undervannskamera. så det blir spennende å følge disse sakene fremover.

 

Kjøper jeg denne er det bare et pluss at den er vanntett i tilfelle uhell eller svette joggeturer. Jeg hadde ALDRI, bevisst, tatt den med under vann!

Ikke har jeg fått forståelsen at det er en undervannsmobil heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...