Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Sony Xperia Z

xperia-z-group-black_2.jpg

__________________________________________________________

 

 

Spesifikasjoner:

 

Størrelse/vekt: 139 x 71 x 7,9mm – 146 gram

Skjerm: 5 tommer, LCD med Bravia Engine 2, Gorilla Glass, 1080 x 1920 piksler (full-HD)

Operativsystem: Android 4.1 (Jelly Bean)

Maskinvare: Qualcomm Snapdragon S4 Pro, Quad Core Krait @ 1,5 GHz, 2 GB RAM

Internminne: 16GB pluss MicroSD-plass

Tilkoblinger: 5-bånds LTE (4G), Quadband GSM, WiFi (a/b/g/n), Bluetooth 4.0, NFC

Kamera: 13 megapiksler, Exmor RS, HDR-mulighet - 1,3 megapikslers frontkamera

Batteri: 2330mAh

Lanseringsdato: Norske nettbutikker hevder 7. mars 2013

Forventet pris: Ca. 5000,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________

 

 

Sniktitter/previews:

 

 

 

 

 

__________________________________________________________

 

 

Tester:

 

 

__________________________________________________________

 

 

Bilder og video:

 

 

 

Bilder:

 

sony-xperia-z-gallery.png

Sony-Xperia-Z-031.jpg

Sony-Xperia-Z-04.jpg

sony-xperia-z,8-2-367058-13.jpg

Sony-Xperia-Z-vs-Xperia-ZL-Specs-and-Photo-Comparison-12.jpg

Sony-Unveils-Charging-Dock-DK26-for-Xperia-Z-2.jpg

xperia_z_zl16_1020_large_verge_medium_landscape.jpg

 

 

 

Video:

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________

 

Nyttige tips og linker

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________

 

 

Liste over forhandlere hvor ladekrybbe medfølger

 

 

 

 

  • CDON.no
  • Komplett.no
  • Elkjøp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så hva tror folket om denne? Er det noen som har hatt den i kikkerten lenge? Hva tror dere om lanseringsdatoen? Jeg har i dag en Galaxy S3, men jeg er stygt redd for at den ryker når denne kommer ut.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe noen ny telefon før utpå høsten/mot jul, men jeg har sett meg ganske lei på S3en. Plasticky feeling, er ikke så begeistra for at den er hvit (men synes det var bedre enn lilla-blå) så ramla jeg over denne. Instant nerdgasm. Syk skjerm (for all del, S3en er bra den også, så om Sonyen bare matcher S3en skal jeg ikke klage), byggekvaliteten ser upåklagelig ut, 4G er en pen bonus og det at den er vanntett er jo bare nydelig. Ikke at jeg bader mye med telefonen, men da kan jeg i det minste ha med telefonen på badet uten å være redd for fuktskader (jada, paranoid! :-) ).

Lenke til kommentar

Hvordan er utviklermiljøet til Sony-telefoner?

Skal vi tro skifyr virker det jo ganske lovende:

 

 

 

AFAIK så har Sony sendt flere medlemmer i FXP (Free Xperia Project) gratise Xperia V'er, så de kan utvikle CM for den. Sony-telefoner er ekstrem enkle når det gjelder å åpne bootloader og flashe ROMs, så du burde ikke ha noen problemer der ;)

 

Sitat fra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1479579

Lenke til kommentar

Synes 5500,- er en alt for stiv pris, blir vel den dyreste Androidtelefonen så langt (sett bort i fra designmobiler)?

Tja. Prisen er jo voksen, men både Desire HD og Galaxy S3 kosta vel rett over 5000,- da de kom. 500,- fra eller til er ikke en dealbreaker for meg når vi først er oppe i slike summer. Det blir litt som å la vær å krysse av for oppvarmede seter i utstyrspakka når man kjøper ny bil ;-)

 

 

Edit: Dessuten ser jeg ikke prisen som 5500,- da jeg har jo en telefon i dag som selges. Så salgsprisen for den trekkes jo fra :-)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Må si at det ble ikke langt ifra et kjøp på xperia V som ikke kom ut for lenge siden, men trakk meg i siste liten når det ble klager om det svake batteriet på 1750mah.

Nå når Z kommer til å ha 2330mAh, pluss større skjerm, så er det ikke noe tvil om at det blir et kjøp, så håper jeg ikke den blir så "populær" som galaxy SIII ble, greit å ha noe som ikke alle andre har :)

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg er

- 5" skjerm (Jeg har iPhone4s i dag). Kan være jeg synest overgangen blir LITT stor :p

- Ingen hw kameraknapp? Kanskje det går an å ta bilde med volumknappene? Jeg tar veldig mye bilder med bare en hånd, og da må det være hw kamera knapp.

- Ingen 4.2 med en gang? Da kommer det nok aldri..

- Tåler vann, ja. Men tåler den støt?

- Trådløs lading. Jeg sa til meg selv at jeg SKAL ha det på min neste telefon.. Kan se ut som det blir uten :(

 

 

Så, deal breakeren for meg er om den kan ta bilder med hw knapp. Hvis ikke så får jeg vente :-) Hvis den kan det så skal den STERKT vurderes som arvtaker til min slitne iPhone..

Lenke til kommentar

så håper jeg ikke den blir så "populær" som galaxy SIII ble, greit å ha noe som ikke alle andre har :)

Akkurat dette håper jeg på også. Den kan gjerne ble vanvittig populær verden over, men bare ikke i Norge. Det er noe av grunnen til at jeg allerede er lei S3en og noe av grunnen til at jeg ikke har iPhone.

 

Det som bekymrer meg er

- 5" skjerm (Jeg har iPhone4s i dag). Kan være jeg synest overgangen blir LITT stor

- Ingen hw kameraknapp? Kanskje det går an å ta bilde med volumknappene? Jeg tar veldig mye bilder med bare en hånd, og da må det være hw kamera knapp.

- Ingen 4.2 med en gang? Da kommer det nok aldri..

- Tåler vann, ja. Men tåler den støt?

- Trådløs lading. Jeg sa til meg selv at jeg SKAL ha det på min neste telefon.. Kan se ut som det blir uten

Hvis du synes iPhone 4 er litt i største laget evt maks av hva du kan tenke seg så kan nok denne bli litt stor. 4 har vel 3.5 eller 3.7" skjerm. Jeg så at Amobil skrev at pga overflateutnyttelse så virker den ikke noe større enn S3 som er på 4.8", men det er fortsatt en ganske stor overgang. Selv gikk jeg en gang i tiden fra en HTC Hero (3.2") til en Desire HD (4.3") og jeg synes bare at den mye større skjermen var en velsignelse, men slikt er jo veldig individuelt så jeg anbefaler deg å dra til butikken og prøve selv (når den kommer ut).

 

Angående HW-knapp så har ikke jeg hatt dette siden jeg hadde en gammel LG-telefon for noen år siden og har ennå ikke savnet det. Det skjer så godt som aldri at jeg har behov for å ta bilde med en hånd da jeg heldigvis er født med to. Designmessig setter jeg også pris på at det er færrest mulig HW-knapper da jeg synes (disclaimer: min personlige mening) dette korrumperer designet. S3en har:

 

- av/på-knapp

- Volumknapp

- Meny/Home-knapp

 

og dette synes jeg er en for mye. Jeg skulle gjerne likt å se den med en flat overflate (slik som X har).

 

 

Sony har uttalt at 4.2 skal kommer kort tid etter release. Personlig er jeg såpass glad i å flashe custom ROM at hvilken Droid-versjon produsenten bistår med har forsvinnende lite signifikans. Jeg har forståelse for at dette selvfølgelig ikke er noe selling point for de som ikke gidder å drive med sånt, men det er som sagt mitt ståsted og jeg har ingen argumenter fra eller til om vi vil se 4.2 på telefonen offisielt fra Sony.

 

Angående støt og trådløs lading har jeg ikke så mye å komme med utover at jeg ikke på noen måte forventer at et lite stykke teknologi til over 5000,- skal tåle å dette bakken i det hele tatt. Det er helt klart en fordel om det gjør det, men jeg forventer det altså ikke.

Lenke til kommentar

Akkurat dette håper jeg på også. Den kan gjerne ble vanvittig populær verden over, men bare ikke i Norge. Det er noe av grunnen til at jeg allerede er lei S3en og noe av grunnen til at jeg ikke har iPhone.

 

 

Hvis du synes iPhone 4 er litt i største laget evt maks av hva du kan tenke seg så kan nok denne bli litt stor. 4 har vel 3.5 eller 3.7" skjerm. Jeg så at Amobil skrev at pga overflateutnyttelse så virker den ikke noe større enn S3 som er på 4.8", men det er fortsatt en ganske stor overgang. Selv gikk jeg en gang i tiden fra en HTC Hero (3.2") til en Desire HD (4.3") og jeg synes bare at den mye større skjermen var en velsignelse, men slikt er jo veldig individuelt så jeg anbefaler deg å dra til butikken og prøve selv (når den kommer ut).

 

Angående HW-knapp så har ikke jeg hatt dette siden jeg hadde en gammel LG-telefon for noen år siden og har ennå ikke savnet det. Det skjer så godt som aldri at jeg har behov for å ta bilde med en hånd da jeg heldigvis er født med to. Designmessig setter jeg også pris på at det er færrest mulig HW-knapper da jeg synes (disclaimer: min personlige mening) dette korrumperer designet. S3en har:

 

- av/på-knapp

- Volumknapp

- Meny/Home-knapp

 

og dette synes jeg er en for mye. Jeg skulle gjerne likt å se den med en flat overflate (slik som X har).

 

 

Sony har uttalt at 4.2 skal kommer kort tid etter release. Personlig er jeg såpass glad i å flashe custom ROM at hvilken Droid-versjon produsenten bistår med har forsvinnende lite signifikans. Jeg har forståelse for at dette selvfølgelig ikke er noe selling point for de som ikke gidder å drive med sånt, men det er som sagt mitt ståsted og jeg har ingen argumenter fra eller til om vi vil se 4.2 på telefonen offisielt fra Sony.

 

Angående støt og trådløs lading har jeg ikke så mye å komme med utover at jeg ikke på noen måte forventer at et lite stykke teknologi til over 5000,- skal tåle å dette bakken i det hele tatt. Det er helt klart en fordel om det gjør det, men jeg forventer det altså ikke.

Jeg sa ikke at jeg ikke ønsker større, men overgangen fra 3,5 til plutselig 5" kan være litt stort hopp :)

 

Så hvis du skal ta bilde av noe du holder med en hånd? Evt hvis du skal ta bilde mens du peker på noe, da trenger du i prinsippet 3 hender da? ;) Jeg har bare brukt volum knappen til å ta bilde med på iPhone etter det ble released. Og digger det! Mye mer stødige bilder, lettere å holde fokus på det man skal ta bilde av, uten å måtte se hvor man treffer med fingeren osv, i tillegg hvis man har 2 hender ledig, så kan den ene brukes lettere til å sette fokus på bildet.

 

Det trenger ikke være en dedikert kamera knapp, det forventer jeg ikke. Men om volum up/down har en kamera knapp funksjon i det moduset er helt supert.

 

Hw menyknapp er jo digg. Men man venner seg sikkert av med det og etterhvert.

 

Det med custom ROM er liksom en "bonus" for de som gidder drive med det. Kan godt være jeg begynner med det når jeg får Android telefon, men det er ikke noe selling point nei.. At det skal komme kjapt etter release er det jeg synest er rart igjen med Android. Google burde forby det dere Custom UI greiene. Det treger ned hele telefonen, og prosessen rundt OS updates.

 

Ang støt og trådløs lading så har ikke jeg heller hatt dette. Eller, 3310 telefonen var jo rimelig støt sikker. Hvis den teller ;) Men støtsikker tenkte jeg bare var en bonus om den var. Jeg har ikke for vane å kaste den i gulvet :-) Trådløs lading er noe jeg mener alle "pro" telefoner bør ha nå. Det er ikke mye utbrett, men standarden er der, og det bør brukes. Jeg lader aldri i bil eller på jobb. Mest fordi jeg ikke gidder sette ledningen i hver gang jeg sitter der i 10-15 minutter. Men hvis den lader bare jeg legger den en spesiell plass på pulten så hadde det vært genialt.

 

Jeg sitter jo også som oftest i samme sitte stilling med bordet, og hvis den kan lade "nedover", så trenger jeg ikke ta den ut av lomma en gang! :D

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at jeg ikke ønsker større, men overgangen fra 3,5 til plutselig 5" kan være litt stort hopp :)

 

Så hvis du skal ta bilde av noe du holder med en hånd? Evt hvis du skal ta bilde mens du peker på noe, da trenger du i prinsippet 3 hender da? ;) Jeg har bare brukt volum knappen til å ta bilde med på iPhone etter det ble released. Og digger det! Mye mer stødige bilder, lettere å holde fokus på det man skal ta bilde av, uten å måtte se hvor man treffer med fingeren osv, i tillegg hvis man har 2 hender ledig, så kan den ene brukes lettere til å sette fokus på bildet.

 

Det trenger ikke være en dedikert kamera knapp, det forventer jeg ikke. Men om volum up/down har en kamera knapp funksjon i det moduset er helt supert.

Jeg er kanskje ikke den beste å måle seg opp mot når det kommer til kamerafunksjonalitet ettersom jeg ikke tar spesielt mye bilder. Da blir det fort meeeget sjeldent at jeg tar bilde av noe jeg holder i hånda. Skulle jeg derimot ønske det ville jeg heller lagt det fra meg ettersom jeg synes det ser ryddigere ut på en nøytral bakgrunn enn å ha hånda mi med.

 

At jeg tar bilde av noe jeg peker på tror jeg er ennå sjeldnere.

 

Jeg sier ikke at det ALDRI skjer at jeg tar bilde med en hånd, men jeg klare r uansett å holde telefonen med en hånd samtidig som jeg bruker en finger til å trykke på utløseren.

 

Skulle du ende opp med en X og plages av dette så vet jeg det finnes apper som gjør hele skjermen om til en shutterbutton (slik at det er vilkårlig hvor du trykker for å ta bilde) ;-)

 

 

Jeg hadde ikke blitt skuffa om tlf hadde trådløs lading (snarere tvert i mot), men foreløpig er det ikke noe jeg føler jeg MÅ ha i en telefon. Kanskje på den neste.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...