Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

 

Hver gang Notebookcheck.net tester en laptop, så legger de ved den ICC-profilen de kalibrerte skjermen til under testen. Du finner den i en liten infoboks i "display"-avsnittet i testen. For å vite hvordan du installerer denne profilen korrekt, gå til denne siden. Vær oppmerksom på at skjermen i den maskinen notebookcheck tester ikke alltid er den samme som Multicom har i sin - sjekk hva skjermen heter både i din maskin og  testen. (F.eks. LG Philips LP156WF6). Hvis de ikke er helt like, vil det ikke ha noe for seg å bruke ICC-profilen.

 

 Vær obs på at en slik profil aldri vil bli 100% korrekt - da må det kalibreres spesifikt for ditt skjermkort i din maskin og dine lysforhold. Men det er ofte nest beste løsning dersom man ikke har kalibreringsutstyr selv. (PS: Det første skrittet du kan ta selv er å sette lyset til 75-80%. 100% er vanligvis alt for sterkt for normale innendørs lysforhold. Dette kan i tillegg hjelpe litt hvis du har bleeding).

 

Angående drivere: Ja, enkelte drivere som følger med laptopen eller som er nedlastbare fra forhandlernes nettsider kan skape krøll. Hos meg var det driver-pakken til Killer wi-fi'en som skapte trøbbel - det endte med at jeg hentet ned driver direkte fra produsenten, bare i en versjon uten selve Killer-"programmet" (som er bare tøys og tull uansett etter min mening).

 

 

 

 
 
Takker og bukker!
Da skal jeg sjekke om skjermene er de samme. Har testet og prøvd å lete etter bleeding, men ser kun 2 små "sirkler" i øvre høyre og nedre midterste av skjermen. Så skal vel kanskje si meg fornøyd med det? Klarer kun å se det på 100% svart fullskjerm, og da med lysstyrken på 100%.

 

edit: hadde visstnok en LG Phillips LP156WF6 (LGD046F)

fant profil og etterkalibrerte, vet ikke om jeg egentlig er fornøyd men. Noe bedre ble det iallefall!

 

 

Hadde en del problemer ifth hvilemodus og restart. Evige restart loops o.l. Forsøkte alt i fra å skru av fast boot, til å forhindre komponenter fra å "sove" for å spare strøm osv. Trodde først det var (I)MEI driveren, men så ikke slik ut etterhvert. Installerte så intel driver via intel update utility, og ser ut som om problemet løst seg nå, helt til det plutselig dukker opp igjen kanskje :(

 

Hvilken fremgangsmåte bruker du/dere på maskinene fra MC/clevo osv. mtp OS + driverinstalleringer og "setup" ?

Endret av frankern1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Noen som har tenkt noe på Multicom Kunshan P775?
Denne har 3 alternativer på grafikk-fronten:
GTX 1070 m/ 1920x1080 120hz skjerm.
GTX 1080 m/ 1920x1080 120hz skjerm.
GTX 1080 m/ 4k skjerm (antar denne er 60hz?)
 
Hva tror dere om disse?
 
Er vell ikke vits å gå for 4k på en 17" skjerm når det går på bekostning av 120hz? Jeg har ikke peiling, men jeg synes 1070/1080 med 120hz høres svært interessant ut

 

 

Jeg har nettopp bestilt en slik en for å erstatte den svære gaming-klumpen av en stasjonær jeg har. Jeg gikk for en setup med GTX 1080 m/ 1920x1080 120hz skjerm + i7 6700k prosessor. Jeg gikk litt ned i prisen på primær harddisk fra en PCIe til en samsung 850 250gb sata for å komme innenfor budsjettet på 25k.  Jeg har lett litt etter reviews på denne type oppsett men jeg har ikke funnet så mye. Fines en del reviews på versjoner med 1080 i SLI, men lite med single gpu.  Er meget spent på kjøling / throttling i dette systemet, kjøpte derfor med en god kjølematte å ha den på.

 

Nei dette er skumle greier, har aldri eid en gaming laptop før. Så mange spørsmål som er vanskelig å få svar på i og med at pascal er såpass nytt. Så dette er litt ukjent farvann.

 

 

Sitter selv med fingeren på avtrekkeren angående denne pc'en. Det som holder meg igjen er vell mangelen på reviews så langt. Er veldig spent på hvor varm denne bli ved spilling. Noen som vet circa leveringstid på disse "konfigurator" pc'ene`?  Hvordan er i7 6700 vs i7 6700K? det er jo bare snakk 250kr ekstra. Har ikke tenkt å overklokke men er det verdt det med tanke på høyere ytelse/klokkehastighet fra en 6700K? Blir den mye varmere?

Ser også i diverse Clevo forums at di skriver at disse nye 120hz skjermene ikke kommer på markedet før om 4-6 uker, hvordan har da multicom fått tak i de så fort?

 

Blir nok 1070 versjonen for min del.

Endret av Sila123
Lenke til kommentar

 

 

Hver gang Notebookcheck.net tester en laptop, så legger de ved den ICC-profilen de kalibrerte skjermen til under testen. Du finner den i en liten infoboks i "display"-avsnittet i testen. For å vite hvordan du installerer denne profilen korrekt, gå til denne siden. Vær oppmerksom på at skjermen i den maskinen notebookcheck tester ikke alltid er den samme som Multicom har i sin - sjekk hva skjermen heter både i din maskin og  testen. (F.eks. LG Philips LP156WF6). Hvis de ikke er helt like, vil det ikke ha noe for seg å bruke ICC-profilen.

 

 Vær obs på at en slik profil aldri vil bli 100% korrekt - da må det kalibreres spesifikt for ditt skjermkort i din maskin og dine lysforhold. Men det er ofte nest beste løsning dersom man ikke har kalibreringsutstyr selv. (PS: Det første skrittet du kan ta selv er å sette lyset til 75-80%. 100% er vanligvis alt for sterkt for normale innendørs lysforhold. Dette kan i tillegg hjelpe litt hvis du har bleeding).

 

Angående drivere: Ja, enkelte drivere som følger med laptopen eller som er nedlastbare fra forhandlernes nettsider kan skape krøll. Hos meg var det driver-pakken til Killer wi-fi'en som skapte trøbbel - det endte med at jeg hentet ned driver direkte fra produsenten, bare i en versjon uten selve Killer-"programmet" (som er bare tøys og tull uansett etter min mening).

 

 

 

 
 
Takker og bukker!
Da skal jeg sjekke om skjermene er de samme. Har testet og prøvd å lete etter bleeding, men ser kun 2 små "sirkler" i øvre høyre og nedre midterste av skjermen. Så skal vel kanskje si meg fornøyd med det? Klarer kun å se det på 100% svart fullskjerm, og da med lysstyrken på 100%.

 

edit: hadde visstnok en LG Phillips LP156WF6 (LGD046F)

fant profil og etterkalibrerte, vet ikke om jeg egentlig er fornøyd men. Noe bedre ble det iallefall!

 

 

Hadde en del problemer ifth hvilemodus og restart. Evige restart loops o.l. Forsøkte alt i fra å skru av fast boot, til å forhindre komponenter fra å "sove" for å spare strøm osv. Trodde først det var (I)MEI driveren, men så ikke slik ut etterhvert. Installerte så intel driver via intel update utility, og ser ut som om problemet løst seg nå, helt til det plutselig dukker opp igjen kanskje :(

 

Hvilken fremgangsmåte bruker du/dere på maskinene fra MC/clevo osv. mtp OS + driverinstalleringer og "setup" ?

 

 

Skjermen er i utgangspunktet ganske grei "out of the box" når det gjelder farver og sånt, så du vil ikke merke så mye forskjell der med det blotte øye - men det blir tildels store forandringer på gråskala og gamma. Mer detaljer i de mørkeste partiene i et spill, en film eller bilde, og riktigere gråtoner. De som har f.eks. et mørkt bakgrunnsbilde på maskinen sin vil kanskje legge merke til at bildet "gråner", og det kan oppleves som at det blir blassere - men det blir faktisk mer korrekt. Jeg hadde kalibreringsutstyr selv før i tiden, og det var alltid denne samme effekten etter kalibrering. Det er gjerne slik at standard skjerminnstillinger bevisst blir satt til å vise mørke toner som mørkere enn de egentig er, og ofte også farver til å være mer saturerte enn de egentlig er, fordi den jevne forbruker opplever det som at skjermene er "bedre" sånn. Men det er altså feil. Med korrekt gamma og gråskala så vil det dukke opp nyanser i mørke partier der det før var som et jevnt mørke, grått vil bli vist som grått og ikke som svart, etc.

Eller omvent, selvfølgelig.

 

Og for all del: Ikke rør den innebygde "kalibreringen" i Windows hverken før eller etter installering av ICC profil. ClearType justering går fint, derimot. Heller ikke Nvidia's innebygde farve/saturation/gamma-justeringer bør røres.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

 

Og for all del: Ikke rør den innebygde "kalibreringen" i Windows hverken før eller etter installering av ICC profil. ClearType justering går fint, derimot. Heller ikke Nvidia's innebygde farve/saturation/gamma-justeringer bør røres.

 

 

er det noe "farlig" å kjøre den? :O 

Har tidligere opplevd å kombinere intel sine justeringer og windows kalibreringen mtp gamma og saturasjon som bedre. Altså den du får se skjorta til en mann osv.  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

Og for all del: Ikke rør den innebygde "kalibreringen" i Windows hverken før eller etter installering av ICC profil. ClearType justering går fint, derimot. Heller ikke Nvidia's innebygde farve/saturation/gamma-justeringer bør røres.

 

 

er det noe "farlig" å kjøre den? :O 

Har tidligere opplevd å kombinere intel sine justeringer og windows kalibreringen mtp gamma og saturasjon som bedre. Altså den du får se skjorta til en mann osv.  :wee:

 

 

Du vil ikke dø av det, men du ødelegger effektivt det du laster ned og installerer ICC-profilen for å gjøre, nemlig å få bedre (riktigere) farver, gråskala og gamma. Alle nødvendige justeringer er allerede foretatt i ICC-profilen. Sett windows-kalibreringen tilbake til default.

Husk at justeringene i ICC-profilen ikke er basert på "synsing", men på målinger satt opp mot standarder for farvereproduksjon. Det blotte øye kan ikke konkurrere mot denslags - men det er selvsagt lov å bevisst justere annerledes, basert på egen smak ... men mer korrekt, det blir det ikke.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som har tenkt noe på Multicom Kunshan P775?
Denne har 3 alternativer på grafikk-fronten:
GTX 1070 m/ 1920x1080 120hz skjerm.
GTX 1080 m/ 1920x1080 120hz skjerm.
GTX 1080 m/ 4k skjerm (antar denne er 60hz?)
 
Hva tror dere om disse?
 
Er vell ikke vits å gå for 4k på en 17" skjerm når det går på bekostning av 120hz? Jeg har ikke peiling, men jeg synes 1070/1080 med 120hz høres svært interessant ut

 

 

Jeg har nettopp bestilt en slik en for å erstatte den svære gaming-klumpen av en stasjonær jeg har. Jeg gikk for en setup med GTX 1080 m/ 1920x1080 120hz skjerm + i7 6700k prosessor. Jeg gikk litt ned i prisen på primær harddisk fra en PCIe til en samsung 850 250gb sata for å komme innenfor budsjettet på 25k.  Jeg har lett litt etter reviews på denne type oppsett men jeg har ikke funnet så mye. Fines en del reviews på versjoner med 1080 i SLI, men lite med single gpu.  Er meget spent på kjøling / throttling i dette systemet, kjøpte derfor med en god kjølematte å ha den på.

 

Nei dette er skumle greier, har aldri eid en gaming laptop før. Så mange spørsmål som er vanskelig å få svar på i og med at pascal er såpass nytt. Så dette er litt ukjent farvann.

 

 

Sitter selv med fingeren på avtrekkeren angående denne pc'en. Det som holder meg igjen er vell mangelen på reviews så langt. Er veldig spent på hvor varm denne bli ved spilling. Noen som vet circa leveringstid på disse "konfigurator" pc'ene`?  Hvordan er i7 6700 vs i7 6700K? det er jo bare snakk 250kr ekstra. Har ikke tenkt å overklokke men er det verdt det med tanke på høyere ytelse/klokkehastighet fra en 6700K? Blir den mye varmere?

Ser også i diverse Clevo forums at di skriver at disse nye 120hz skjermene ikke kommer på markedet før om 4-6 uker, hvordan har da multicom fått tak i de så fort?

 

Blir nok 1070 versjonen for min del.

 

 

Hmm ikke på markedet før om 4-6 uker? Clevos egne skjermer kansje? Ska ta en tlf til multicom i morra og spørre.

 

 

Jeg er også veldig nyskjerrig  på varme utvikling i dem. Clevo pleier å lage et heftig kjølesystem i slike topp modeller. Håper det er bra her også, vil ikke ha noen modell med laptop type cpu pga dem er mye treigere og kan bottlenecke et 1080 har jeg en misstanke om.

Endret av Hacknsaw
Lenke til kommentar

Har gjort om førstetråden for å gjelde alle nye fra Clevo med 1060\1070\1080 :) Gjerne kom med tester og erfaringer!

 

Jeg kommer sikkert til å skrive en enkel review når jeg får maskina mi fra multicom om ca 14 dager.

 

Det er en Kunshan P775 med Gtx 1080, i7 6700k prosessor(desktop), 32gb ram etc. Om folket er interessert i å se en enkel review av denne så kan jeg prøve å lage en. 

Lenke til kommentar

Hvis G-sync er i bruk vil det aldri bli mer fps enn skjermens oppdateringsfrekvens - skjerm med 60Hz gir maks 60 fps, skjerm med 75HZ gir maks 75fps osv. Det kan selvfølgelig bli lavere fps enn skjermfrekvensen. At du får både 60 og 75 fps høres rart ut; skjermen kan vel ikke ha to frekvenser?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Da gjorde jeg ei lita endring. Jeg likte P670 kjempegodt, men den var litt tyngre og større enn ventet. Bytta til en P651 med 1070 etter at jeg leste at kjøleløsninga var bedre på den enn 1060-utgaven.

 

Forskjeller så langt: Under hard last legger GPU seg 6C høyere og CPU 4C høyere til 80C og 93C med furmark max og prime95. Ikke uventa. I fallout 4 med IAXE-mod som bedre det visuelle og gjør spillet mer krevende legger CPU seg på 80C og GPU på 74C. Den støyer marginalt mer, tipper et par dB, men innenfor komfortsona. Der P670 har mye børstet metall har min utgave av P651 endel mer plast. Ytelsa i timespy er 5070 vs 3674 på P670/1060. I unigine heaven extreme er bestenotering 109 fps mot 74 på 1060.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...