Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen låser seg.


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig deler til pcen og kabinett fra www.komplett.no

Satte den sammen som jeg vanligvis gjør (gjort det en del ganger)

Så gjorde jeg standard ting, som installere windows XP sp2 nor. og alle programmer som gjør pcen clean og fin. La inn counter-strike og warcraft III. Noe jeg pleier å spille ofte.

Counter-strike fungerer utmerket, uten fps drops, uten henging, uten noen form for feil.

Så er det over til Warcraft III, der skal jeg spille en mod som kalles Dota.

Spillet loader utrolig fort, grafikken virker fin. "game'n" starter, men 15-30 min ut i game'n henger pcen seg og starter på ny. Dette skjer hver eneste gang jeg skal spille spillet, har prøvd å bytte strømkontakt på gfx etc, men dette virker nyttesløst.

CPU temp ligger på 30-40 grader.

 

Hardware Info:

 

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338081

 

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074

 

MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336475

 

Sapphire Radeon HD 3850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP, Lite-R

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342814

 

Antec Sonata III Miditower, Svart m/500W Strømforsyning

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338137

 

Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 16MB 7200RPM

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340274

 

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Black OEM

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343260

 

Evig takknemlig på saklige svar!

 

mvh. masmus :)

Endret av masmus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som oftest er grunnen til dete er:

  1. Kjøling av CPU/gpu. Sjekk temperaturen på prosessor/skjermkort og sjekk for støv.
  2. Strømforsyning. Mulig den går varm eller at det er trøbbel med dårlige kondensatorer. Sjekk dette (du ser det med det blåtte øye).
  3. En harddisk kobler ut. Men det fører oftest til heng, ikke restart. Men sjekk det ut.

 

Programmer som kan brukes til temperaturovervåkning:

HD Tune For hardiskens helse

Speedfan Sjekker hovedkort og prosessor

Og nTune for nVidia-kort

Lenke til kommentar
Det som oftest er grunnen til dete er:
  1. Kjøling av CPU/gpu. Sjekk temperaturen på prosessor/skjermkort og sjekk for støv.
  2. Strømforsyning. Mulig den går varm eller at det er trøbbel med dårlige kondensatorer. Sjekk dette (du ser det med det blåtte øye).
  3. En harddisk kobler ut. Men det fører oftest til heng, ikke restart. Men sjekk det ut.

Programmer som kan brukes til temperaturovervåkning:

HD Tune For hardiskens helse

Speedfan Sjekker hovedkort og prosessor

Og nTune for nVidia-kort

 

Takk for svar:) Men jeg støv forekommer ikke fordi pcen er helt ny, kondensatorer er det nok heller ikke. Jeg trodde kanskje det var fordi det var for lite strøm eller at GPU var for varm, når jeg tar på gpu kortet så svir jeg meg på fingrene, dette er vel ikke normalt?

Vifta på kortet fungerer, det er en PCI express port, jeg aner ikke feilen.

EVT. hvordan kan jeg kjøle ned GPU?

Endret av masmus
Lenke til kommentar

har et cputemperatur-målings program fra før, cpu ligger stabilt på 35 grader, system temp på 30. Hdd ligger stabilt og viser ingen feil, hvis det er strømforsyningen som jeg også har trodd litt så bare bestiller jeg en 750W. Den låser seg jo når grafikken begynner å bli litt mer avansert og skjermkortet sikkert trekker mer strøm.

Takk for hjelpen :)

Endret av masmus
Lenke til kommentar

To tips du kan se litt på:

 

Hvis det er trøbbel med RAM, så er Memtest86+ et fint program for å avdekke minnefeil. I noen skjeldne tilfeller hvorstrømforsyninga er særdeles dårlig, så kan også dette slå ut som minnefeil i memtest.

 

3Dmark er programvare for å tyne skjermkort og strømforsyning. Hvis du først sjekker med memtest, og finner at det ikke er minneproblemer, så prøver du dette. Hvis 3Dmark klarer testen (du kjører samme test 5-6 gnger for max tyning) så skal det ikke være problemer med strømforsyning eller skjermkort.

 

[edit]

Tror ikke det er feil med harddisk, men du kan jo likevel sette i gang et spill i 5 minutter og deretter avslutte og forsøke å lese av tempen på disken med et dertil egnet program.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hadde lignende problem og 3dmark06 viste ingen svakhter.. kjørte dette uten problemer og fikk en rimelig god score.

jeg fikk samme problem ved spilling av cod4 men hadde ikke noen problemer med americas army.

 

Løsningen var å sette ned klokken på gpu, hadde klokket denne litt for mye.. så reduserte klokken litt og når går spillet helt fint..

Endret av BoC_SantaCruz
Lenke til kommentar
Høres ut som det er strømforskyningen din som ikke takkler presset.

 

 

Helt enig, sikkert strømforsyningen som er for liten da skjermkortet alene kan trekke 450w.

 

Hvor har du fått disse tallene fra? Du har tydeligvis ingen aning om hva du snakker om.

 

Antec PSUen skal dra det oppsettet fint, det er en Antec EearthWatt som er av god kvalitet. At spill ikke fungerer i dota er nok noe annet, regner med det kan være noen driverkonflikter eller varmeproblemer på skjermkortet her.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Høres ut som det er strømforskyningen din som ikke takkler presset.

 

 

Helt enig, sikkert strømforsyningen som er for liten da skjermkortet alene kan trekke 450w.

 

Hvor har du fått disse tallene fra? Du har tydeligvis ingen aning om hva du snakker om.

 

Antec PSUen skal dra det oppsettet fint, det er en Antec EearthWatt som er av god kvalitet. At spill ikke fungerer i dota er nok noe annet, regner med det kan være noen driverkonflikter eller

varmeproblemer på skjermkortet her.

 

Hvor får jeg sjekket temp på det da ? Fordi jeg svir meg på fingra når jeg rører det. GPU er ikke klokket. alt er standard

 

CPU er btw Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Endret av masmus
Lenke til kommentar
... Hvor får jeg sjekket temp på det da ? Fordi jeg svir meg på fingra når jeg rører det. GPU er ikke klokket. alt er standard

 

CPU er btw Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Speedfan er et program som kan avlese temperaturer på hovedkort og prosessor. Ellers er Everest nevnt, men det er ikke gratis.
Lenke til kommentar
... Hvor får jeg sjekket temp på det da ? Fordi jeg svir meg på fingra når jeg rører det. GPU er ikke klokket. alt er standard

 

CPU er btw Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Speedfan er et program som kan avlese temperaturer på hovedkort og prosessor. Ellers er Everest nevnt, men det er ikke gratis.

Sjekket CPU temp, den er på 35 stabilt etter jeg har prøvd 3Dmark 5-6 ganger, pcen hang seg aldri. System Temp var på 25. Kan det være ati(skjermkort) drivere opp mot MSI drivere(hovedkort). For 4 år siden hadde jeg nesten samme problem med ATI og MSI.

Lenke til kommentar

Det er nok psu som er for svak ja. 500 watt for og drive det systemet der er nok litt for lite.

 

Skjermkort alene trekker jo rund 280w under full load. Cpu tdp er på 65w men trekker gjerne litt mere under full load.

 

Dette kan bli litt for mye for din 12v rail. Vet ikke helt hvor mange rails det er på den, eller hvor mange ampere de er på da det ikke står så veldig mye info om din psu hos komplett.

 

Hadde det vært att skjermkort ble for varmt ville du mest sansynlig ha sett artifacts først. Eventuelt en blå skjerm. Samme når det gjelder minne. Har du feil på minne vil du i de fleste ganger få en blåskjerm i windows.

Endret av iron_knuckle
Lenke til kommentar
Det er nok psu som er for svak ja. 500 watt for og drive det systemet der er nok litt for lite.
Hvis du leser forrige post så har han testet med 3Dmark uten at PC-en hang seg. Det tyder på at det ikke strømforsyninga alene kan klandres.

 

Forresten, det at problemet er begrenset til et bestemt spill/mod kan tyde på at det er software-trøbbel, enten divere eller selve spillet.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

HALLO FOLKENS.. syns det er mange tullelte innlegg her..

 

1. 3dmark06 er ikke noe strass test for gpu, det måler ytelse over en kort periode!

 

2. at psu ikke klare å yte nok mener jeg er bullshit, jeg har vis nok ikke udannelse innen elektronikk men har ingenørutdannelse. har da satt sammen og brukt flere manskiner som er kraftigere enn denne hvor jeg har brukt 500w psu.

 

det kan være hardware feil men dette er veldig usikkert pga alt annet virker.

Start med å test forskjellige dirvere på både skjermkort og HK, evt oppdater bios også vist det er oppdaterting tilgjengelig.

så ville jeg ha målt temp på gpu, har ikke satt meg inn i andre prog enn EVREST, dette koster penger da men alle vet at alt kan jukses med...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...