Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Nå har alle 97-ere rundt om i landet fått vite hva de har kommet i til eksamen.

 

Tenkte at vi kunne opprette en tråd for oss som har vært så heldige/uheldige å komme opp i matematikk, slik som de som har kommet i engelsk og norsk har gjort.

 

Det er kanskje ikke like mye å diskutere rundt matteeksamenen som rundt norsk og engelsk, men hvis det er noen som lurer på noe, er det mulighet for å poste spørsmålene deres her. Slik kan vi kanskje hjelpe hverandre til å få best mulig karakter.

 

Det er ikke bare bare å få den karakteren man ønsker på en matteeksamen. Noen har mer enn nok med å få en treer, mens for andre er det bare sekseren som er godt nok. For å oppnå den ønskelige karakteren anbefaler jeg alle, uansett hvor på karakterskalaen man ligger, å gjennomgå denne filen før eksamen:

Matte - temaer jeg må gå igjennom.docx

 

Dokumentet inneholder alle de viktigste punktene 10. klasse skal ha gått igjennom i løpet av skoleåret. Det kan fungere som en sjekkliste, og hvis det er noen som lurer på noe rundt et eller flere av punktene, er spørsmål hjertelig velkomne.

EDIT: Det gylne snitt står ikke nevnt i dokumentet, og siden det har blitt spurt en del rundt dette på tidligere eksamener, så nevner jeg for dere nå at det kan være lurt å se litt på det også.

Det er den svært hjelpsomme forumbrukeren Bassa. som har tipset meg om dokumentet. Vi skyller henne en stor takk for det arbeidet hun har lagt ned, og hun er for øvrig også en av dem som gjort denne tråden som komplett som den har blitt.

EDIT: De sidetallene som er nevnt i dokumenter referer til læreboken Faktor 3.

 

 

Denne tråden har nå vært opp å gått i noen dager. Jeg vet at det er mange som har et sterkt ønske om gjøre det bra, og det er flere som har mål og forhåpninger om å få toppkarakter. Til de det gjelder legger jeg ved disse tipsene:

 

1: En sekserelev begrunner alle svarene sine hvis oppgaven kan ha flere svaralternativer.

 

2: En sekserelev skriver alltid begrunnelse på del 1, selv om oppgaven ikke sier at man skal det.

 

3: En sekserelev kommuniserer og skriver framgangsmåte, slik at sensor kan følge denne framgangsmåten.

 

4: En sekserelev skriver alltid to svaralternativer på samme oppgave, selv om oppgaven ikke sier noe om dette.

 

5: En sekserelev har en svært ryddig struktur.

 

6: En sekserelev har aldri dårlig tid på matteeksamen.

 

7: En sekserelev leser igjennom og leverer uten slurvefeil.

 

8: En sekserelev avrunder ikke før h*n har fått svaret, og begrunner også hvorfor h*n ikke avrunder tidligere.

 

9: En sekserelev vurderer om svaret er realistisk i forhold til oppgaven og prøver en annen regnemetode for å se om det svaret er riktig.

 

10: En sekserelev kan se at oppgaven kan løses på forskjellige måter( for eksempel problemløsning) og velger av den grunn ikke den vanskeligste regnemåten som for eksempel to ukjente, men begrunner hvorfor h*n valgte den enkleste. Dette fører til at seksereleven får mer tid til de krevende oppgavene på eksamen.

 

Hvis man har med alt dette på eksamen bør sekseren være sikret. Så sant svarene også er riktige. ;)

Nok en gang skjenkes en stor takk til Bassa. som postet disse tipsene på side 3.

 

 

Lykke til med eksamen folkens!

Endret av Havardu
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-305496

Jepp, jeg var nok en av de folkene som var mest skuffet over "dommen" jeg fikk, kan man si.

Jeg fikk seffølgelig mattematikk av alle ting, og det jeg er best i, ikke akkurat.

 

Det jeg hadde tenkt var også slappe av idag, og møte opp på skolen imorgen og jobbe ræva av meg.. Lærerene våres anbefalte at vi satt endel i helgen og gjennomgikk gamle tentamener og prøver, kun for og unngå gamle tabber.

 

Vis det er noen som har noen andre tips på måter for og få klister hjerne? eller noe spesielt og gjøre for og huske? Post det a ..

 

 

Good luck you all.

Lenke til kommentar

Lykke til alle sammen!

 

Legger til eksamensveiledningen fra Udir her.

Kjipt at eksamenen kommer på tirsdag (21.), rett etter 17. mai, helga og pinsa.

 

Litt copy&paste fra 2012-tråden

 

<---Nyttige matte sider--->

 

<---Gamle eksamener--->

 

Her er ALLE de gamle eksamene på UDIR sine nettsider, passord og brukernavn er "Eksempel". Viktig med stor "E"

 

Her er også en del gamle eksamener tilbake til 1976

 

De ligger også her: http://sp1.skoleveven.no/index.php?pageID=151&page=eksemen

 

<---Hva man burde gjøre--->

 

Jobbe gjennom gamle eksamener og oppgaver

Lage regelbok

 

<---På eksamensdagen--->

  • Møte opp til riktig tidspunkt
  • Ha med seg:

  1. God penn, som kan føre godt. KUN BLÅ ELLER SVART PENN.
  2. Tippex/Blanco
  3. En blyant til konstruksjon
  4. Blyantspisser
  5. Linjal
  6. Gradskive
  7. Kalkulator
  8. Passer
  9. Mat og drikke!

  • Hvis det er en oppgave man ikke greier: Jobb videre
  • Før pent inn
  • Bruk all tida du har, hvis du er ferdig tidlig:

  • Lese igjennom alle oppgaver NØYE!
  • Lese igjennom alle oppgaver NØYE!
  • Lese igjennom alle oppgaver NØYE!

Eksamensveiledning - Matte 2013.PDF

Endret av TheKing97
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp, jeg var nok en av de folkene som var mest skuffet over "dommen" jeg fikk, kan man si.

Jeg fikk seffølgelig mattematikk av alle ting, og det jeg er best i, ikke akkurat.

 

Det jeg hadde tenkt var også slappe av idag, og møte opp på skolen imorgen og jobbe ræva av meg.. Lærerene våres anbefalte at vi satt endel i helgen og gjennomgikk gamle tentamener og prøver, kun for og unngå gamle tabber.

 

Vis det er noen som har noen andre tips på måter for og få klister hjerne? eller noe spesielt og gjøre for og huske? Post det a ..

 

 

Good luck you all.

Hvis man ikke har skrevet regelbok, kan det å skrive ned formler og diverse regler nå, noen dager før eksamen, være en god måte til å huske det som bør huskes.

 

Eller så vil jeg anbefale alle sammen å løse tidligere eksamensoppgaver. Spør faglærer om å få utdelt noen sett, og jobb gjennom dem som om det skulle ha vært eksamen. På den måten er man mye bedre forberedt til eksamensdagen. Man vet hvordan eksamenen er bygd opp og hva slags type oppgaver man kan forvente seg. Dette har i hvert fall vært en oppskrift som har fungert bra for meg på tidligere tentamener...

Lenke til kommentar

Satser på 6er nå!

Fikk nettopp tilbake tentamenen og resultatet var overveldende: 95% av svarene var korrekt.

 

Har følge tips til alle som kom opp i matte og i fremtiden:

  • Det er begrenset hvor mye matte hjernen tåler hver dag. Hvis du har jobbet hele dagen med matte, så gi det rundt 20:00.
  • Ta pauser - Gå ut og beveg deg litt, f.eks triks litt med fotballen på utsida.
  • Husk å lufte i rommet du øver i.
  • Drikk mye og spis regelmessig - Hjernen trenger energi.
  • Gå i gjennom gamle eksamens oppgaver og dine egne prøver.
  • Finn/lag ei liste over det du skal kunne og gå gjennom den flere ganger. Når du føler du kan f.eks ligninger og ulikheter, så stryker du det fra lista.
  • Få nok søvn, men ikke kom ut av døgnrytmen. Stå heller opp 08:00 og legg deg 22:00, selv om det virker umulig. Da er du mer opplagt på eksamensdagen.
  • Tenk kreativt og logisk! Vis hva du kan :w00t:

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Vil også nevne er par ting når det kommer til føring av oppgavene. Hovedregelen er: BRUK MYE PLASS! Lag det oversiktlig, og gjør det lett for sensor å følge tankegangen din. Ikke klump mange oppgaver sammen på et ark, men bytt ark hyppig og ikke løs mer enn et par oppgaver på hvert ark.

 

Hvis det viser seg at man har gjort en feil på en av oppgavene, ikke kryss over og fortsett lengre ned på arket. Det gir et uoversiktlig preg og gir sensor et dårligere helhetsinntrykk av oppgaven. Gjør heller oppgaven om igjen på et nytt ark.

 

En annen ting som man også må huske på er å føre med blå eller sort penn, men det regner jeg med at lærerne eller eksamensvaktene opplyser om.

Lenke til kommentar

Satser på 6er nå!

Fikk nettopp tilbake tentamenen og resultatet var overveldende: 95% av svarene var korrekt.

 

Jeg fikk igjen tentamen i går og måtte ta til takke med en litt skuffende fem-er. Jeg fikk dermed 5 i standpunkt. Hadde egentlig håpet på minst en 5+ på tentamen, og er derfor litt glad for at jeg får en sjanse til på eksamen til å vise faglærer hva jeg er god for. 6-eren tror jeg blir hard å kapre, men jeg vet at den er innen rekkevidde. Kommer til å øve som en hest de neste dagene, og takk for tipsene til å få mest mulig ut av øvingen! Lykke til! :)
Lenke til kommentar

Jeg fikk igjen tentamen i går og måtte ta til takke med en litt skuffende fem-er. Jeg fikk dermed 5 i standpunkt. Hadde egentlig håpet på minst en 5+ på tentamen, og er derfor litt glad for at jeg får en sjanse til på eksamen til å vise faglærer hva jeg er god for. 6-eren tror jeg blir hard å kapre, men jeg vet at den er innen rekkevidde. Kommer til å øve som en hest de neste dagene, og takk for tipsene til å få mest mulig ut av øvingen! Lykke til! :)

 

Ja, selv skuffet jeg på første tentamen (vår) med en 5er, men heldigvis fikk vi ta opp en (den ''første tentamenen ble ikke sletta, så ble jo en andre tentamen), og da ble det matte, da det ble 6er på norsk og engelsk tentamen. Så takket være det gode resultatet så blir 6er'n sikret på standpunkt :)

Lykke til du og! :thumbs:

Lenke til kommentar

Matte...

Er nesten så jeg føler at noen gjore det med vilje!

Norsk: 5 og 4+

Engelsk 6

 

 

Matte: 3.....

 

Lykke til til alle andre som skal opp med meg da :)

Uff ja! Skulle også ønsket at jeg hadde kommet opp i norsk eller engelsk... Mye chillere, og slipper å jobbe noe særlig på forhånd.

 

Når det kommer til karakterene jeg kunne ha forventet meg hadde det blitt noe sånt:

 

Norsk hovedmål: 5/6

Norsk sidemål: 6

 

Engelsk: 5

 

Matte: 5, eller med litt flaks 6

Endret av Havardu
Lenke til kommentar

hadde veldig lyst til å komme opp i matte fordi det er jeg best i og hadde tenkt på å få en 6er, men det gikk ikke. jeg kom opp i engelsk og er veldig lei meg. engelsk var verste faget jeg kunne komme opp i :cry:

 

jeg føler at dere som kom opp i matte er veldig heldige.

 

Lykke til dere alle sammen!

 

Matte er ikke et farlig fag, det er bare å øve litt, så skal alt gå greit. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...