Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hallo :)

 

Først og fremst vil jeg bare si at jeg har ikke så mye peiling på scooter generelt, og trenger litt hjelp.

 

I garasjen så har jeg en Honda Scoopy 1993 modell  (ca ca ca) 1bb5c97840e50613b0b710950fc98bff.png

 

Jeg tror den har stått i ca 2 år, uten å ha blitt kjørt. Så jeg skjønner at jeg ikke kan regne med at den starter på første forsøk :p

 

Jeg har prøvd å "pumpe bensin" til motoren, for å deretter kickstarte den, men den virker helt dau. Det kommer ikke noe "hosting" etc fra motoren, det virker helt stille. Man kan kanskje høre litt renning ifra motoren akkurat når jeg prøver på det.

 

Men hva bør jeg gjøre for å få den til å starte? Om jeg må lade batteriet, hvordan gjør jeg det evt? og hvor finner jeg det? jeg har som sagt lite peiling på dette..!

 

Takk for svar!! :)

 

- Mvh 16 år gammel gutt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tennpluggen? tja, prøv å rense den og sjekk om elektrodene er kortslutta av slitasje spon, avstanden mellom elektrodene er vanligvis 0.5-..07mm. De aller fleste  mopeder skal kunne gå uten batteri, men fordel å ha dette i orden.

Jeg ville først tatt av luftfilteret gitt full gass og sprayet inn litt startgass, sluppet gassen, full choke-start, tenningen på selvførgelig.

 

Hvordan lukter bensinen? har du fersk bensin å sammenligne med kan du fort fastslå om den er blitt gammel og ødelagt (oljeblandet bensin ca.2-3 år) hvis den lukter rart/gammelt, kan du kan også helle litt bensine på bakken og prøve å tenne på. Min erfaring er at for gammel bensin ikke vil anntennes.

 

Med det samme du har pluggen ute for rens, kan du sjekke om du har gnist. Sett plugghetta på pluggen og hold metallet på plukggen inntil sylinderen så den får kontakt, bruk en isolert tang/skrutrekker (ellers kan du få støt) sett på tenning og sveiv motoren, er allt i orden skal du ha en fin gnist mellom elektrodene på pluggen (fordel om det er halvmørkt, men du ser den også i dagslys)

Du kan også sjekke gnist ved å skru av plugghetta og holde kabelen ca 1 mm i fra gods/metall (sylynderen) igjen, tenning på, hold med en isolert tang plastklype eller noe slikt og sveiv motor.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...