Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil si at dersom du drikker mye vann, over lengre tid, så vil samme utfallet være det samme dersom du ikke i tillegg tar inn andre næringer

 

Du har bare ikke akseptert at det går an å drikke på så kort tid at man dør av det også

 

Kan dere nå bli enige i hva som er riktig her ?

 

Det er ikke sant at man vil dø av samme årsak dersom man inntar normalt mengde vann over tid, men ikke andre former for næring. Da dør man av underernæring. Drikker du veldig mye vann på kort tid, dør du av vannforgiftning! To forskjellige ting, og de som påstår at det er samme dødsårsak til de nevnte scenaria, kan for lite fysiologi =)

 

Spørsmålet jeg stilte:er :hvorfor dette kun skje når man drikker mye vann ?

her er svare at det er bare slik. Det blir for enkelt

Da er de snakk om hvorfor cellene svulmer opp]

 

Grunnen til at cellene svulmer opp' date=' har med [b']osmose[/b] å gjøre. Osmose er diffusjon av vann over en semipermeabel membran (feks cellemembranen) fra en side med høy konsentrasjon av en løsning (feks vann og salt) til en side med lavere konsentrasjon av denne løsningen.

 

Jeg har lagt ved en tegning. Her har jeg tegnet vannmolekyler i blått (prikkene) og et salt (feks NaCl) i gult. I første "bilderuta" er det avbildet et vannkar med en slik semipermeabel membran i midten. Kun vann kan krysse denne membranen. Fyller du karret opp med vann fra den ene siden, vil vannet gå igjennom membranen og fylle opp den andre siden også. Nå er det i starten fire "ledige" vannmolekyler på begge sider. Deretter fyller du salt (2 gule prikker) på den ene siden. Ettersom salt løses opp i vann / saltet fester seg på vannmolekylet, vil saltet gjøre at vannmolekylet ikke lenger er "ledig". Dermed vil det bare være 2 ledige vannmolekyler på venstre side og fremdeles 4 ledige vannmolekyler på høyre side. Dette er ikke likt, og vannet vil diffundere igjennom membranen i midten (i rødt) for å skape likevekt. Likevekt blir det når ett vannmolekyl flytter over til venstre side. Nå har vi 3 på hver side. MEN iom. at det nå er flere molekyler totalt på venstre side, vil vannstanden være høyere på venstre side kontra høyre side.

 

post-34471-0-79253500-1340388907_thumb.jpg

 

Osmose skjer altså over cellemembranene også. Det som skjer dersom du feks sprøyter inn rent vann i blodårene, er at det vil bli mye flere ledige vannmolekyler i blodet relativt til inne i blodcellene. Derfor vil disse nye vannmolekylene flytte seg inn i blodcellene, og disse cellene vil blåse seg opp --&--#62; i værste fall sprekke.

 

For å skape ytterligere forvirring, er det ikke dette årsaken dersom man dør av vannforgiftning. Dette ville dog skjedd om man sprøytet vann direkte inn i blodet. For å gjøre det så enkelt som mulig er årsaken til at man dør av for mye vann at det skapes elektrolyttforstyrrelser. Mye vann i kroppen vil si at det er relativt lite elektrolytter. Feks, la oss si du vanligvis har 1 liter elektrolytter og 1 liter vann i kroppen. Det betyr 50% elektrolytter. Dersom du drikker en liter vann til, vil du nå ha 33% (1L fremdeles) elektrolytter og 67% vann. 33% mye mindre elektrolytter enn hva kroppen må ha (50% i dette eksemplet), og hjernen/hjertet "dør" pga. dette.

 

Dette ble meget kjapt da jeg må løpe, og håper de som ikke forstod dette gir meg beskjed så skal jeg forsøke klargjøre.

 

Igjen, Elgen: jeg syns det er bra du stiller spørsmål og ikke godtar vanskelige svar. Dette er en arena hvor man kan spørre til man forstår. En annen diskusjon (som kan taes et annet sted) er hvorvidt man kan være mer ydmyk / hyggeligere i meldingene sine, uten at jeg med denne posten kritiserer noen for dette.

 

Bildet kom jo ikke med :S forsøker igjen.

 

Når du nevner meg så synes jeg at forklaringen virker helt ok , men så er spørsmålet om alle godtar den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forklaringen går hånd i hånd med den biofysiske beskrivelsen av osmose, og tanke-eksperimentene satt frem. Til det er forklaringen mer enn tilstrekkelig. Vi beskriver et "trykk" på en flate, og et "sug" på den samme flaten, en cellemembran, som er semi-permeabel, og her må det nødvendigvis eksistere grenseverdier.

 

 

Antakelsen om at det finnes relativt lite salt i svette, dog, må jeg si meg vidt uenig med. Det går ikke i ajóur med den kroppslige funksjonen svette har, og heller ikke mengdebeskrivelsene jeg finner lett tilgjengelig. Samtidig støttes korrelasjonen mellom vannforgiftning og trening nettopp opp av akkurat dette. Men det er fint om noen retter på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg skriver relativt lite salt, mener jeg i forhold til plasma (dersom dette var uklart). Dette stemmer overens med hvordan enkelte tester av sykdommer som cystisk fibrose fungerer, hvor en av de diagnostiske testene virker ved å måle en økt saltmengde i svetten.

 

"Presvette" inneholder omtrent det samme som plasma, minus proteiner. Dvs. ca. 142 mEq/L Natrium, og ca. 104mEq/L klorid (dette er blant de viktigste saltene i plasma). Når denne pre-svetten migrerer igjennom svetteduktulene, modifiseres væsken ved at mesteparten av sodium- og kloridionene reabsorberes. Det skal dog sies at disse ionekonsentrasjonene påvirkes av hvor raskt/mye man svetter. Svetter man lite, vil pre-svetten migrere sakte igjennom svettetubulene, og dermed "rekker" kroppen å reabsorbere mye av ionene. Konsentrasjonen av disse to ionene faller ned mot kun 5 mEq/L sammenlignet med 142 og 104 som er konsentrasjonen i plasma. Altså er konsentrasjonen nå lav / det er lite salt i svette sammenlignet med plasma. Dersom man svetter raskt/mye, har ikke kroppen "så mye tid" til å reabsorbere ionene, slik at ionekonsentrasjonen i svette nå kun er ca. halvparten av den man finner i plasma, men allikevel lav sammenlignet med plasma!

 

Dermed kan jeg ikke se at det jeg skrev tidligere var feil. Kan du cuadro vennligst forklare meg hvorfor du mener jeg tar feil? =) Forklar meg også hva du mener med korrelasjonen mellom vannforgiftning og trening, og hva du mener stemmer overens her.

 

EDIT: Skjønner ikke hvorfor du mener det faktum at svette inneholder lite salter går imot det du mener er svettens funksjon. Funksjonen er jo å bli kvitt varme (konduksjon og konveksjon), samtidig som kroppen helst vil gjøre dette uten å miste viktige stoffer kroppen trenger, som feks. ioner. Dermed henger dette helt på greip med evolusjonen, mener jeg.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Store mengder ferskvann kan også forstyrre saltbalansen i kroppen din, og dette kan være temmelig farlig. Det kan motvirkes ved å tilsette en anelse salt i vannet, menne, dette motvirker kun et av faremomentene, dersom man skal tro informasjonen tidligere i tråden.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Eg er skeptisk til disse "nyhetene". Kjenner vi kildene? Det er jo bare noe som står på nettet. Står ingenting om dette i noen sikre kilder, som leksikonet mitt hjemme.

 

Nei, velger å ikke være naiv og tro på alt som blir presentert her i tråden av "fakta".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT: Skjønner ikke hvorfor du mener det faktum at svette inneholder lite salter går imot det du mener er svettens funksjon. Funksjonen er jo å bli kvitt varme (konduksjon og konveksjon), samtidig som kroppen helst vil gjøre dette uten å miste viktige stoffer kroppen trenger, som feks. ioner. Dermed henger dette helt på greip med evolusjonen, mener jeg.

 

Nå ser jeg riktig på dette fra vinkelen til en fysiker, og ikke en fysiolog eller biofysiker: Svetten er et verktøy for å regulere temperatur nettopp fordi det krever ekstra varme for å fordampe svetten. Dette krever ekstra varme - energi - på grunn av bindingene mellom salt og vann, som har et betydelig høyt energinivå i denne sammenhengen.

 

Korrelasjonen mellom vannforgiftning og trening, da toppidrettsutøvere, er heller velkjent. Jeg føler ikke at dette trenger noen tydeligere understreking enn det som er foregående i tråden, eller eventuelt et mindre sitat fra TRENING:

"Vannforgiftning (hyponatremia):

Vannforgiftning er en tilstand der for høyt vanninntak medfører for lave saltkonsentrasjoner i kroppen. Siden kroppen vår er flink til å skille ut overflødig vann uten å ta med for mye elektrolytter er dette en tilstand som oftest rammer ekstrem utholdenhetsutøvere eller andre som anstrenger seg hardt over lengre tid (6). Kombinasjonen av høyt svettetap og høyt inntak av rent vann kan medføre vannforgiftning (for eksempel ved maraton i varmt vær). Ved langvarig hard aktivitet i varmt vær kan det dermed være smart å få i seg litt salter i tillegg til rent vann."

http://www.side2.no/helse/article3138009.ece

Lenke til kommentar

Eg er skeptisk til disse "nyhetene". Kjenner vi kildene? Det er jo bare noe som står på nettet. Står ingenting om dette i noen sikre kilder, som leksikonet mitt hjemme.

 

Nei, velger å ikke være naiv og tro på alt som blir presentert her i tråden av "fakta".

 

Her kommer professorer og advarer mot å drikke for mye vann over en kort periode fordi det kan være farlig. Hjernen kan få skade og i verste fall kan man dø. Og så kommer du her å bestrider det. Hvem er du egentlig som kan bestride det? Er du en lege?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...