Gå til innhold

Hvordan lage robot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du plukke deler selv eller bygge fra scratch?

 

lego har jo noen sett som får deg i gang relativt raskt.

http://mindstorms.lego.com/ (koster endel)

 

Ellers er det vel bare å søke litt rundt på nettet eller gå på biblioteket og låne "robot building for dummies" (ja den finnes) for å få litt mer kunnskap.

 

Det finner også noen selskaper som selger det jeg tror du tenker på som leke-roboter. Ofte kjøpes disse i deler, og man får med instruksjoner for å sette dem sammen.

Se http://www.robotstore.com/store/default.asp?catid=1524 for noen eksempler

Endret av spaakh
Lenke til kommentar

Lego Mindstorms er kjempegøy! :D Har hatt det siden jeg var 12.

Kan kjøpes i alle (ikke de minste) leketøysbutikker.

 

Man kan lage ganske avanserte ting med det og. Tipper du finner mange morsomme roboter hvis du googler mindstorms litt :)

 

EDIT: Tror det kosta rundt 2 000,- når jeg fikk det for 4 år siden. Men sikkert billigere nå.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar
er det ingen som kan svare meg på det spørsmålet.

hvor mye koster en hel robot som man har laget selv

6960652[/snapback]

Alt fra 5,50 om du lager den av gamle ting, til ganske masse om du skal kjøpe alt nytt og bygge state of art. Kjem også an på bruksområde.

 

Du kan bygge en enkel robot fra en microcontroller til 30-40kr, et par gamle kasettspillere, et par brytere og litt fjøler og nokre fjærer. Det går fint å få til for under 200.

 

Du har openbart *veldig* lite peiling på elektronikk generelt, og robot er ikkej akkurat det enklaste å bygge. Prøv å begynne med forsterker (opamp, transistor?), bygg deretter litt logiske porter, lær deg programmering, skriv program til microcontroller, tenk, lag enkeltdelar av roboten som du simulerer med lysdioder og brytere...

 

Når du har gjort det, kan du begynne å tenke på korleis roboten skal sjå ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...