Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Operere mandler i morgen - Din erfaring?


Makaakaaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle anbefalte is, da jeg fjernet de, men det er jo bare tull. Is inneholder melk, noe som fører til mye slim, og hold deg for all del unna potetmos, det føles seriøst som sand! Jeg anbefaler mye semulegryn. Hadde også kjøpt meg noen måltidserstattere eller gainere av noe slag, for å få i deg nok næringsstoffer. Jeg gikk ned noen kg på 2 uker, pga. lite mat. Proteiner og generelt, næringsstoffer, er viktig når man har slike sår.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_EIVIND_*
Hvis det er noen her som skulle være interessert i å sammenligne smerte, kan jeg nevne at jeg har opplevd dette:

 

Brekt lårbein, operert inn stenger i bein, trent opp bein igjen. Tok også ut stengene 2 år senere.

 

Inngrodde tånegler, nappet den ene stortåneglen, skjært i begge stortåene hos lege, operert tærene 2 ganger på Gjøvik.

 

Er det noen som kanskje har opplevd noe av det ovenfor, og kunne tenke seg å sammenligne smerter? Eller noen som kan gjette?

 

Er usedvanlig nervøs for akkurat dette, av en eller annen grunn.

 

 

Mandler er ikke alltid bare bare. Min operasjon resulterte i 6 styrtblødninger fra hovedpulsåre, 12 poser med blodoverføring(6 liter) og 7 uker sammenhengende på sykehus. Rikshospitalet greide til slutt og tett åren som lagde problemer for etter dette gikk det bra. Jeg fikk høre at jeg var døden nær ved den første blødningen.

 

Jeg gikk ned 18kg(levde på intravenøst og var sengeliggende i over 5 uker.) og var sykemeldt i 3 mnd, og sliter forsatt med psykiske plager, men har nå til slutt normalisert jern nivået(HB)

 

Jeg tok mandlene på en privat klinikk i asker. I etterkant har jeg hørt mange skrekkhistorier om samme legen og overlege på rikshospitalet bekreftet at denne legen var beryktet, og at han hadde fått advarsler over flere år. Dette var fra deres side "of the record" og mer ville de ikke si. Leger beskytter leger...

 

Uansett er mitt råd og innse at mandler ikke er en operasjon som burde utføres på private klinikker. Ta dem på sykehus. Der for man ligge over til dagen etter.

 

Hvis man ikke vil vente, så bør man i hvert fall sjekke ut hvilke leger som ar godt rykte.

 

Nå skal det legge til at mitt tilfellet var spesielt, men jeg traff flere som var innlagt sammen med meg som hadde opplevd kraftige blødninger. Jeg delte til og med rom på riksen med en som var operert av samme lege!!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå er det snart min tur! Den 15. September legges jeg inn på Blefjell Sykehus i Kongsberg! Kjenner at jeg begynner å grue meg til dette, men har tro på at det skal gå fint. Jeg er glad for at dette skjer på et stort offentlig sykehus, og ikke på disse privatsykehusene jeg har hørt så mye snusk om! Omtrent alle i familien min har tatt mandlene da de var yngre, og de har det bare bra i dag. :)

 

Er det forresten noen som har noen erfaringer fra dette sykehuset?

 

 

Noen andre som nylig har tatt eller snart skal ta mandlene??

Endret av RealSpZ
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_GJEST_*

Jeg fjernet mine sist tirsdag. (mandag i dag)

DET ER DET VERSTE JEG HAR VÆRT MED PÅ!!!!!

Jeg er snart 19år. Fikk beskjed av kirugen om at det kom til å føles som en sterk halsbetennelse. Yeah right.

 

Første to dagene (operasjonsdagen og dagen etter) var ikke såå ille. Det gikk greit. Torsdag, altså dag 3, begynte helvete. Våknet i 6-tida om morran med så sterke smerter at jeg bare grein og hyperventilerte. Fikk i meg noe smertestillende, men hjalp knapt nok. Siden det, har jeg ikke blitt særlig mye bedre.

Nå tar jeg 1stk pinex forte + 1g paracet hver 4time, og penicilin i tilegg. (jeg hadde en pågående betennelse i mandlene når de ble fjernet) Går omtrent nøyaktig fire timer før smertene blir helt uutholdelige igjen, også om natta. Sover ganske lite :p

Jeg har knekt hånda på tre steder samtidig, fått knærne utav ledd, brekt nesa, operert begge beina, tatovert meg i 6timer i strekk, og i det hele tatt gjort en hel del smertefulle ting. For å si det sånn; Ingenting kan sammenlignes med det her.

I morra har det gått ei uke siden operasjonen, jeg klarer fortsatt ikke å spise. I blandt, maks en gang om dagen, er smertene så milde at jeg klarer å få i meg litt potetmos, suppe, myk loff uten skorpe, eller avocado. Jeg sliter med å få i meg drikke mesteparten av tida! men iskaffe og lunken te hjelper en del, da :) Tar litt av smertene ihvertfall.

Men nå holder jeg på å miste skorpene på sårene, så er jo i den verste perioden nå da. Det beste er egentlig bare å ligge fullstendig i ro. Jeg får akutte smerter hver gang jeg svelger noe, snakker i mer enn 2-3minutter, og er i for mye aktivitet. Ei uke sykmelding holder absolutt ikke her!!

Jeg ble operert på en privat klinikk i Trondheim (ekstremt flinke der, ingenting på det!), så ble sendt hjem samme dag. Har ikke hatt noen blødninger i det hele tatt, ikke ei dråpe blod. Ingen komplikasjoner.

 

Men; Skal du fjerne mandlene, vær forberedt. For noen er det ikke så ille, for andre, som meg, så er det det verste du noensinne har vært med på i hele ditt liv. Jeg trodde ikke det var så ille på forhånd, så var ikke klar for det her i det heele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_realspz_*
Jeg fjernet mine sist tirsdag. (mandag i dag)

DET ER DET VERSTE JEG HAR VÆRT MED PÅ!!!!!

Jeg er snart 19år. Fikk beskjed av kirugen om at det kom til å føles som en sterk halsbetennelse. Yeah right.

 

Første to dagene (operasjonsdagen og dagen etter) var ikke såå ille. Det gikk greit. Torsdag, altså dag 3, begynte helvete. Våknet i 6-tida om morran med så sterke smerter at jeg bare grein og hyperventilerte. Fikk i meg noe smertestillende, men hjalp knapt nok. Siden det, har jeg ikke blitt særlig mye bedre.

Nå tar jeg 1stk pinex forte + 1g paracet hver 4time, og penicilin i tilegg. (jeg hadde en pågående betennelse i mandlene når de ble fjernet) Går omtrent nøyaktig fire timer før smertene blir helt uutholdelige igjen, også om natta. Sover ganske lite :p

Jeg har knekt hånda på tre steder samtidig, fått knærne utav ledd, brekt nesa, operert begge beina, tatovert meg i 6timer i strekk, og i det hele tatt gjort en hel del smertefulle ting. For å si det sånn; Ingenting kan sammenlignes med det her.

I morra har det gått ei uke siden operasjonen, jeg klarer fortsatt ikke å spise. I blandt, maks en gang om dagen, er smertene så milde at jeg klarer å få i meg litt potetmos, suppe, myk loff uten skorpe, eller avocado. Jeg sliter med å få i meg drikke mesteparten av tida! men iskaffe og lunken te hjelper en del, da :) Tar litt av smertene ihvertfall.

Men nå holder jeg på å miste skorpene på sårene, så er jo i den verste perioden nå da. Det beste er egentlig bare å ligge fullstendig i ro. Jeg får akutte smerter hver gang jeg svelger noe, snakker i mer enn 2-3minutter, og er i for mye aktivitet. Ei uke sykmelding holder absolutt ikke her!!

Jeg ble operert på en privat klinikk i Trondheim (ekstremt flinke der, ingenting på det!), så ble sendt hjem samme dag. Har ikke hatt noen blødninger i det hele tatt, ikke ei dråpe blod. Ingen komplikasjoner.

 

Men; Skal du fjerne mandlene, vær forberedt. For noen er det ikke så ille, for andre, som meg, så er det det verste du noensinne har vært med på i hele ditt liv. Jeg trodde ikke det var så ille på forhånd, så var ikke klar for det her i det heele tatt.

 

Jøss, det hørtes intenst ut! Jeg skal ta mandlene om 6 dager. Gruet meg mye frem og tilbake, men jeg tenker mer sånn: Har jeg nok smertestillende, skal det vel gå greit! Det verste jeg noen gang har vært med på er å trekke visdommstanna mi. Havnet i feber, og hadde mye smerter hele tiden. Paracet var min venn, nå er det vel morfin og greier i tablettene jeg får etter operasjonen, så må vel gå greit.

 

Det jeg gruer meg mest til er narkosen da jeg aldri har hatt dette. Synes det er ekkelt at maskiner puster for meg..

 

Så lenge jeg våkner opp og vet at jeg lever, og ikke får noen blødninger i senere tid, er jeg mer eller mindre fornøyd. Smerten får man jo noe for! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er på 2. dagen etter operasjonen, nå. Våknet i morges, kvalm, svimmel og måtte spy. Kanskje ettervirkninger av narkose eller bivirkning av voltaren. Anyway, føles som en potet i halsen og null matlyst. Men alt i alt, har det gått greit, ikke spesielt vondt, bare numment og rart. Stress å spise, men bare å ta seg god tid. Er 21 år og student.

Fortsettelse følger..........

Endret av slboy
Lenke til kommentar
Hei.

 

Skal operere mandler i morgen, og lurte på hvordan du opplevde dette! Vil helst ha opplevelser fra nyere tid, og ingen useriøse kommentarer som skal skremme meg. Bare vær helt ærlig. :thumbup:

 

 

Nerver? NEEIDAAAA ... :ermm:

 

 

hei eg nett operert mandlene på tirsdag,til idag har eg bare opplevd rent smerte,har ikke fått i meg mat eller masse drikke, for det gjør så innihelsikken ondt når d glir ned og treffer drøvelen. så har ikke fåt i meg noe mat og dette er 4-5 dagen min og eg holder på og besvime, seriøst eg holder virkeli på og besvime... er d noe råd fra dere vær så snill, noe flytende kald mat som fins eller som er lett og svelge?? eg gikk ifra paracet stikkpiller og voltaren til paragin major, og enda hjelper det ikke mye. og eg klarer stort sett ikke mer.. eg er veldi nær til og besvime. kan noen hjelpe??? tusen takk

Lenke til kommentar
Hei.

 

Skal operere mandler i morgen, og lurte på hvordan du opplevde dette! Vil helst ha opplevelser fra nyere tid, og ingen useriøse kommentarer som skal skremme meg. Bare vær helt ærlig. :thumbup:

 

 

Nerver? NEEIDAAAA ... :ermm:

 

 

hei eg nett operert mandlene på tirsdag,til idag har eg bare opplevd rent smerte,har ikke fått i meg mat eller masse drikke, for det gjør så innihelsikken ondt når d glir ned og treffer drøvelen. så har ikke fåt i meg noe mat og dette er 4-5 dagen min og eg holder på og besvime, seriøst eg holder virkeli på og besvime... er d noe råd fra dere vær så snill, noe flytende kald mat som fins eller som er lett og svelge?? eg gikk ifra paracet stikkpiller og voltaren til paragin major, og enda hjelper det ikke mye. og eg klarer stort sett ikke mer.. eg er veldi nær til og besvime. kan noen hjelpe??? tusen takk

 

 

Eg tok de på Torsdag, har sendt deg en privat melding, du kan jo legge meg til på msn, :)

 

Har det innimellom ganske ille jeg også, spesiellt hver morning!

Har spist rød gele, saftis, riskrem, og brukte masse tid på ett halvt stykke med hamburgerkjøtt :p

Trikset er å få det bakom drøvelen om du har problemer med den.

Burde ikke være verre å svelge en liten bit enn det er å svelge spytt...

 

Eg tar paracet når eg føler for det og voltaren hver 8ende time, skulle helst tatt det litt oftere...

Lenke til kommentar

Er nå på 9'nde dagen etter operasjonen. Føler meg fin etter å ha poppet noen piller på morgenen! I går og i dag har det kun vært vondt på morgenen, blir fint i løpet av dagen. Dag 5-6 var vond, men ikke jævelig. Begynnner å få god matlyst også nå, digg :) Er vel nesten helt kvitt det i morgen, yeah!!

Lenke til kommentar
Er nå på 9'nde dagen etter operasjonen. Føler meg fin etter å ha poppet noen piller på morgenen! I går og i dag har det kun vært vondt på morgenen, blir fint i løpet av dagen. Dag 5-6 var vond, men ikke jævelig. Begynnner å få god matlyst også nå, digg :) Er vel nesten helt kvitt det i morgen, yeah!!

 

Høres positivt ut :)

 

Gruer meg til å våkne hver dag, for det er værst om morningen :p

Jeg er på tredje dagen, så er vel snart halvveis nå da...

 

Får no se, ser ut som om ting blir ordnet sick mye kjappere i halsen enn ett sår på huden iallefall! :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Øystein

Mye interesant her. Fjerna mandlene for 7 daga siden, i tillegg tell at æ tok bort 1/3-del av drøvelen,og "brant" med el-saks bak i det såkalte ganeseilet (taket i pustehullet) for å få større åpning. Æ va en sosial snorker, derfor tre inngrep.

 

Det er uvisst fra hvilke av disse inngrepene smertene kommer, men mine erfaringer er som følger:

 

Smertene ble verst etter 4-7 dager. I disse dagene var det forferdelig ondt å spise, svelge, prate, hoste, og verst av alle, å nyse. Det gikk bedre med Paracet og Voltaren, men fikk ikke til å spise før æ spiste Nobligan, som er det eneste æ fikk mot sterke smerter.

 

Prøvde de første dagan å ikke ha på vekking for å ta tabletter når jeg skulle. Det førte noen ganger til at det gikk en eller to timer over tablettid. Det var ikke lurt!! Veldig ondt. Har nå på vekking, og tar tabletter når jeg skal, selv om det betyr å våkne midt på natta.

 

Så ondt å svelge tablettene nå, at æ noen ganger få tåra i øyan. Kjennes som det er ømmere og tettere i halsen nå etter ei uke.

 

Man skal ikke spise eller drikke noe varmt. Jeg har ikke fått noen form for blødning. Har kun fått ned grøt, vann, brødskive med syltetøy, leverpostei og kaviar. Har også kjøpt proteinshake, noe som virkelig anbefales for å ikke miste for mye muskelmasse. Gått ned ca 2 kilo sålangt.

 

Spent på fortsettelsen. Lykke til alle sammen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Øystein

P.S. Semulegrynsgrøt va genialt. Prøvde det i dag. Sku ha spist det for lenge siden! Er den maten som har gått lettest og fortest ned.

 

Merker at det er meget viktig å spise når man e "neddopa". Mye unødige smerter hvis det er mange timer siden forrige tablett.

Lenke til kommentar
Gjest zellica

Mye interesant her. Fjerna mandlene for 7 daga siden, i tillegg tell at æ tok bort 1/3-del av drøvelen,og "brant" med el-saks bak i det såkalte ganeseilet (taket i pustehullet) for å få større åpning. Æ va en sosial snorker, derfor tre inngrep.

 

Det er uvisst fra hvilke av disse inngrepene smertene kommer, men mine erfaringer er som følger:

 

Smertene ble verst etter 4-7 dager. I disse dagene var det forferdelig ondt å spise, svelge, prate, hoste, og verst av alle, å nyse. Det gikk bedre med Paracet og Voltaren, men fikk ikke til å spise før æ spiste Nobligan, som er det eneste æ fikk mot sterke smerter.

 

Prøvde de første dagan å ikke ha på vekking for å ta tabletter når jeg skulle. Det førte noen ganger til at det gikk en eller to timer over tablettid. Det var ikke lurt!! Veldig ondt. Har nå på vekking, og tar tabletter når jeg skal, selv om det betyr å våkne midt på natta.

 

Så ondt å svelge tablettene nå, at æ noen ganger få tåra i øyan. Kjennes som det er ømmere og tettere i halsen nå etter ei uke.

 

Man skal ikke spise eller drikke noe varmt. Jeg har ikke fått noen form for blødning. Har kun fått ned grøt, vann, brødskive med syltetøy, leverpostei og kaviar. Har også kjøpt proteinshake, noe som virkelig anbefales for å ikke miste for mye muskelmasse. Gått ned ca 2 kilo sålangt.

 

Spent på fortsettelsen. Lykke til alle sammen. :)

Hei Øystein. Det ser ut som du ligger en dag foran meg i forløpet. Jeg ble operert på fredag formiddag.

 

Jeg lurer litt på om du har fått problemer med sliming og økt spyttproduksjon? Hos meg er det helt ille nå. Sitter og spytter i en kopp. Måtte gå den ekle veien fra å spytte i toalettet til kopp, for ellers hadde jeg ikke gjort annet enn å springe. Det virker som om det produseres slim/spytt fra sårene, for det er hele tiden masse bobler på dem. Ellers har mye av fibrinlaget mitt blitt borte nå, og jeg venter på at de berømmelige skorpene forsvinner. Men det er jo mulig at det ikke blir noen skorper for min del, siden det hele tiden er så fuktig på såret. Det hadde iallefall ikke vært å forakte. :yes:

Håper at resten av forløpet går "smertefritt" for begges del. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest marie

Hei alle sammen! :)

 

Jeg er 13 år, blir fjorten 26. Mars.

Jeg fjernet mandlene mine igår og smertene er helt jævlige, igår når jeg lå på sykehuset kunne jeg snakke og svelge men nå klarer jeg ikke og snakke og jeg klarer så vidt og drikke. Igår, kansje en time etter oprasjonen spydde jeg masse blod og senere på kvelden spydde jeg drit mye. Igår spiste jeg litt is bare og idag har jeg spist en yougurt. Jeg opererte på Ahus og de var veldig flinke der, men det hadde kansje vært fint og sovet der en natt til alt var bra liksom. Jeg tar ikke stikkpiller, jeg svelger det gjør vondt men imorgen er det jo min 3. dag så da er vel alt værre -.- gruer meg sinnsykt. Og til hun/han over meg, jeg spytter i en sånn greie fra sykehuser man skal spy i, sinnsykt mye spytt. Jeg tror kansje jeg spytter så mye fordi jeg svelger ikke spyttet mitt... Men idag har jeg ikke snakket noen ting fordi jeg klarer det ikke, men men ;)

 

Lykke til, til dem som skal fjerne dem! :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Heidi

Jeg skal ta mandlene på onsdag og gruer meg helt forferdelig. Har vært i narkose mange ganger, så det blir ikke så ille, men jeg takler smerter sååååå dårlig! Fikk et tips som jeg skal teste ut mot smertene selv. Blande flytende paracet med fløte og gurgle dette bak i sårene. Fløten gjør visst at paraceten legger seg som en hinne sammen med paraceten og virker lokalt. Tipset er hentet fra kreftpasienter som ofte får sår i munnen i forbindelse med cellegift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...