Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Operere mandler i morgen - Din erfaring?


Makaakaaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er noen her som skulle være interessert i å sammenligne smerte, kan jeg nevne at jeg har opplevd dette:

 

Brekt lårbein, operert inn stenger i bein, trent opp bein igjen. Tok også ut stengene 2 år senere.

 

Inngrodde tånegler, nappet den ene stortåneglen, skjært i begge stortåene hos lege, operert tærene 2 ganger på Gjøvik.

 

Er det noen som kanskje har opplevd noe av det ovenfor, og kunne tenke seg å sammenligne smerter? Eller noen som kan gjette?

 

Er usedvanlig nervøs for akkurat dette, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde dette som helt greit. Ikke noe videre spesielt utensom at men gjerne blir litt kvalm av bedøvelser, narkose osv. og hadde antydning til smerter i helsen i etterkant.

Er rett nok over 10 år siden ejg gjorde det, men det blir nok ikke verre etter hvert som ting utvikler seg...

Lenke til kommentar

Har hørt at tiden etter operasjonen ikke er spesielt koselig. Dama mi har masse problemer med mandlene sine, men kan ikke ta de bort på grunn av den lange helbredelsestida. Det tar visstnok omtrent to uker før man er normal igjen.

 

Nå har det gått noen dager siden operasjonen. Hvordan føler du deg? Noen interessante erfaringer til oss andre? :)

Lenke til kommentar

Jeg tok de falske mandlene og de vanlige mandlene da jeg var 8 år. Aldri hatt noen øre/nese/hals problemer siden :thumbs:

Husker jeg var sår i halsen i ca 1 uke etterpå, men det var det. Fikk spise mye is også ^^

 

Dama mi har masse problemer med mandlene sine, men kan ikke ta de bort på grunn av den lange helbredelsestida. Det tar visstnok omtrent to uker før man er normal igjen.

Hvorfor tar hun bare ikke mandlene nå istedet for å slite med dem i flere år?

Lenke til kommentar

Da er begynnelsen på dag 6 etter operasjonen, og jeg har følgende å dele:

 

Må først nevne at mandlene mine visstnok var store, og gikk langt ned i gapet. I den forbindelse er smertene litt større enn hvis mandlene er små. Tunga ble også nummen, men det gikk fort over.

 

DAG 1:

Da jeg våknet var det litt vondt, skal ikke nekte på det. Da kom det en hyggelig dame og puttet sterke saker i dryppet, så smertene ble raskt borte. Klarte å prate med en gang, og opplevde ikke dette som et problem.

Ble etterhvert trillet fra oppvåkingen til rommet. Der ble jeg etter en stund tilbudt vann. Det gikk ganske greit å få det ned. Trenger vel ikke nevne at det ikke er snakk om en halvliter på styrten? Man må ta seg god tid. Prøvde også en yoghurt, som jeg fikk ned etter 1 times tid. Etter ca. 4 timer på rommet kom legen, for å sjekke. Alt så bra ut, så han sendte meg videre til pasienthotellet. Siden blødningsfaren er ganske stor, må man oppholde seg ganske nære sykehuset.

 

Det var tydelig at de ansatte på hotellet kunne sakene sine, for ikke mindre enn 5 minutter etter ankomst ble jeg tilbudt is. Var det noe jeg gledet meg til, var det mengden is jeg kunne spise etter operasjon. De 4 siste dagene har jeg ikke hatt lyst på annet enn brødskive med hvitost og paprika. Du skjønner tegninga ...

 

DAG 2:

Etter en natt på hotellet møtte jeg opp på sykehuset for en siste sjekk. Alt så bra ut, så hjemreisen kunne begynne.

Kom hjem, og fant ut at det å snakke plutselig gjorde vondt. Ikke uventet. Var fortsatt litt nummen i sidene av tungen, og kjeven var litt sliten. Er sliten og trøtt etter narkose, så soving ble det aktuelle tema resten av denne dagen.

 

DAG 3:

Du vet at tekster og noveller har såkalte spenningstopper? Vel, på samme måte hadde jeg en smertetopp denne dagen. Våknet klokken 05.00, ganske nøyaktig. Tok smertestillende med en gang, men disse tok bare "kanten" av det hele. Ørene verket veldig og kjeven var vond. I drøye 2 timer lå jeg i ganske sterke smerter. Ikke "tårene renner" smerter, men "bite tennene sammen" smerter. Tok en is, som fjernet en god del av de resterende smertene. Sovnet, og våknet litt senere. Den dagen var den verste til nå.

 

DAG 4:

Forløp seg som dag 3, med litt mindre smerter.

 

DAG 5:

Den beste dagen til nå. Stemmen kom tilbake, og smertene var nesten borte.

 

DAG 6:

Nesten like vondt som morgen dag 3 dette her. Går sikkert over etter hvert.

 

 

Konklusjon:

Det var ikke så ille som jeg trodde.

 

 

Nevnte jeg at ...

 

JEG VIL HA PIZZA OG TACO?!

 

 

 

 

 

EDIT: Glemte en dag. Sterke smertestillende, sa du?

Endret av BungieMan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Guest_Anders_*

Og da er det min tur til å ta mandlene! Er så jævlig nervøs at jeg aner ikke hvordan jeg skal sove i natt!

Har heldigvis lege-foreldre, så kan sikkert klage meg til litt sterkere saker om nødvendig :)

Oppmøte klokka 9 i morgen og gruer meg til smertehelvete.

 

Uansett er dette en investering - mot å slippe halsbetennelser så og si resten av livet mot to uker med smerte :)

Lenke til kommentar

Glad jeg fjerne mine mandler som 4-5 åring.

Men helt klart en grei "investering " om får kalle det for det, fordi jeg opplever det slik at jeg blir helst aldri syk, er MAKS syk 2 ganger i året, å det er influensa.

Så mange som fjerne mandler opplever å bli mye mindre syk, og det er helt klart positivt.

Endret av NadaX7
Lenke til kommentar
Og da er det min tur til å ta mandlene! Er så jævlig nervøs at jeg aner ikke hvordan jeg skal sove i natt!

Har heldigvis lege-foreldre, så kan sikkert klage meg til litt sterkere saker om nødvendig :)

Oppmøte klokka 9 i morgen og gruer meg til smertehelvete.

 

Uansett er dette en investering - mot å slippe halsbetennelser så og si resten av livet mot to uker med smerte :)

 

 

Og da var mandlene tatt :)

Kom hjem fra sykehuset i dag etter å ha vært der en dag på overtid. Har ikke spesielt vondt i halsen, selvom jeg tok mandlene på torsdag. Fikk servert pølser til middag i går og brød til frokost i dag.

Når begynner det å bli verre? Jeg er nå på dag 3

 

Fikk forresten sykepleieren til å ta noen bilder under operasjonen.

Sånn så det ut da jeg tok mandlene: (Spoiler for pingler)

 

post-64497-1222527686_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at min erfaring er _noe_ gammel. Tok mandlene da jeg var 7 år. Rett etter operasjonen var det et helvete. Fikk imidlertid masse pæreis (jeg savner den isen!), og det bidro til at det ikke ble så vondt.

Folk reagerer utrolig forskjellig. Mens jeg bare fikk til å spise is spiste gutten i nabosenga POTETSKRUER bare timer etter operasjonen.

 

Sett i ettertid var det å ta mandlene fantastisk. Nesten ikke vært dårlig i hele tatt de siste 10-15 åra!

Lenke til kommentar

endelig funnet ett forum som ikke er gammelt når det gjelder operasjon av mandler..

 

jeg skal også snart operere mandlene.. dvs 14/10 og jeg har aldri gruet meg til noe så fælt som til å fjerne disse.. jeg har hatt utallige infeksjoner opp gjennom årene, men de siste 2 årene har det avtatt noe, det har bare blitt erstattet med svelgeproblemer ( av mat ja) :p jeg var på forundersøkelse hos legen på fredag, og jeg fikk beskjed om at det ikke var sikkert at mine plager med å svelge maten ville forsvinne med å fjerne mandlene, noe jeg synes var synd.. er det noen av dere der ute som sliter med å få i dere mat selvom dere ikke har infeksjoner eller er forkjølet?

 

prøver å ikke tenke så fælt på operasjonsdagen, selvom jeg satt på legekontoret fredag og måtte holde igjen tårene, jeg er 24 år gammel, men når det kommer til akkurat dette er jeg som en liten jentunge igjen. Jeg er redd for blødninger og redd for at noe skal gå galt under operasjonen.. de skal jo bokstavelig talt sette "kniven på strupen". Han legen jeg var hos, virka som han hadde røyket sokkene sine når jeg var på timen min.. og han fløy mer i gangene og surret enn det han snakket med meg.. når han først satte seg ned med meg, satte han seg i en slags meditasjons greie og enset meg ikke engang.. jeg lurer på om det er mulig å nekte han å operere meg hvis han er satt opp til det.. jeg spurte nemmelig om det, men han fant ikke papirene sine.. .o0 veldig tillitsvekkende for en nervøs pasient..!!

 

jeg fikk også intrykk utifra hva han sa at blødningsfaren er stor.. og når jeg tenker blødningsfare så mener jeg ordentlig kraftig blødning.. er det noen av dere som kan fortelle meg mer om hvordan dette oppleves?

 

Jeg er redd for operasjonen ja - men jeg ønsker 100% ærlige svar, for det er mye bedre å vite hva du kommer til.. og kan forberede deg mentalt på det.

 

på forhånd takk for alle svar..

Lenke til kommentar
Gjest Guest_sandra_*
Han legen jeg var hos, virka som han hadde røyket sokkene sine når jeg var på timen min..

 

 

Ok, kan starte med å vise deg bilde av legen som opererete meg i fjor. han er ikke identifiserbar, så jeg velger å slenge inn bilde. Utrolig dyktig og hyggelig type. Utseendet til legen avgjør ikke dyktighet ;)

 

n850170701_2867544_1315.jpg

 

 

 

Ellers kan jeg meddele at blødningsfaren er ca 2%. De som blør er gjerne de som ikke spiser korrekt etter operasjonen osv.

Lenke til kommentar
Utseendet til legen avgjør ikke dyktighet

 

jeg har heller ikke nevnt noe om utseendet til legen min, om han ser ut som brad pitt, eller om han ser ut som en bulldog er irrelevant for meg, det som betyr noe er hvordan han fremstår. Jeg spurte om blødningsfaren og at dersom man spiser riktig i henhold til det som er anbefalt så bør jo prosenten være lav.. svaret jeg da fikk var "nei".

 

Så når jeg sier at det virka som han hadde røyket sokkene sine så understreker jeg at det er ikke utseendet jeg snakker om, men måten han håndterte meg som pasient.

 

Når du ikke finner papirene dine, ikke vet svaret på det jeg spørr om - og er åndsfraværende og lar meg være alene på kontoret i 20 minutter av en samtale som skal ta 5 minutter, da synes jeg det faktisk er lov å reagere.

 

Men det er uansett ikke saken her, jeg er ikke ute etter prosenttall, jeg er ute etter egne erfaringer - for de kan vike stort fra prosentene.

Lenke til kommentar

Det er mange som ikke skiller mellom falske og ekte mandler. Falske mandler er små polypper, disse fjernes ofte med laser. Her er det nesten ingen bivirkninger, bortsett fra litt sår hals, og kvalme som følge av narkosen. Når man skal fjerne de ekte, derimot, skjæres det nederst i gapet, på begge sider av drøvel. Deretter brennes det, for å lukke sårene. Her er det ganske store bivirkninger, men man får masse smertestillende som hjelper. Etter 2 uker er du helt fin igjen.

 

Kan også nevne at jeg har merket store forandringer. Ikke snorker jeg, jeg sover mye bedre, og jeg har hatt influensa UTEN halsbetennelse, noe som aldri skjedde før!

 

Når det gjelder blødningsfaren:

 

Spis mye kaldt, unngå varme ting. Det begynte å blø litt hos meg, da sårhinnene forsvant. La is utenpå halsen, og slappet av. Gikk fort over. Kan også nevne at i forkant av at sårhinnene forsvinner, kan du få en veldig ekkel smak i munnen. Det er sårvæske. Lykke til, det går garantert helt fint.

Endret av BungieMan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
takk for råd, det er veldig gode å få med seg.

 

ser virkelig frem til å få sove mye bedre på natten, hvertfall etter de 2 ukene :p

 

jeg har operert mandlene vekk nå og er på dag 13.. men jeg har fortsatt store smerter i svelget.. og når jeg snakker har jeg en "potet" i halsen enda.. akkurat som om noe ligger i veien... er det noen av dere som har operert de vekk som opplever dette?? :s

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Ingvild_*

Jeg opererte vekk mandlene for 5 og en halv dag siden, og jeg kan fortelle litt om min opplevelse!

Først og fremst har jeg lyst til å si at smertene varierer fra hvor mye problemer man har hatt med mandlene og alder. Er du barn, har man ikke like mye smerter som en voksen. Jeg er selv 20 år, og pga alderen min måtte jeg regne med en del mer smerter enn hvis jeg hadde tatt de da jeg var 12.. Men, det er verdt det med tanke på alle halsproblemene jeg kommer til å slippe i fremtiden!

 

Innsovningen, narkosen og selve operasjonen gikk veldig fint, og jeg hadde ikke så mye smerter da jeg våknet, i og med at jeg fortsatt hadde ganske mye smertestillende i kroppen! Jeg blødde litt, men det var ikke alt for mye! Det stoppet gradvis i løpet av dagen. Jeg fikk væske inn gjennom armen, der jeg også fikk innsovningen osv, og dette for at jeg ikke skal bli så tørst. Etter noen timer med overvåkning ble jeg sendt hjem.

 

De første dagene hadde jeg faktisk ganske lite vondt. Mamma ga meg veldig mye smertestillende! Fikk resept på voltaren og pinex forte av legen, også ga mamma meg noe paracet ved siden av, og det gjorde susen for meg! Jeg klarte å spise is, yogurt og litt brødskiver uten skorpe osv. Men, etter 3 dagers tid kom smertene! Har aldri hatt det så vondt i hele mitt liv noen gang, og jeg har vært mye syk med diverse ting. Halsen var så smertefull, og i tillegg hadde jeg heftige kramper i magen. Det tror jeg kom av at jeg begynte å svelge litt tabletter i steden for stikkpiller hele tiden, og det slo ut i magen min i og med at jeg ikke hadde fått i meg så mye næring osv, så alle sammen, bruk stikkpiller, det hjelper mot magesmerter og du skraper ikke opp i såret i halsen- noe som kan skje og da mister man skårpen og prossessen begynner på nytt igjen.

 

Dagene ble bare værre og værre så jeg ringte legen min, og han sa at dette var helt normalt. Det blir gjerne værre og værre, og etter en ukes tid roer det seg ned! I natt hadde jeg veldig mye smerter, sov fryktelig lite, men selve dagen har gått veldig fint. har ikke hatt så store smerter at jeg kan klage, så nå håper jeg det begynner å roe seg ned gradvis;-) Stemmen min er i alle fall helt fin, og jeg klarer helt fint å snakke. Har hatt litt problemer 3-5 dagen, da jeg var på mitt værste, men jeg klarte å snakke med en del smerter. De første dagene og nå klarer jeg og snakke helt fint uten problemer, men jeg har i baktankene at jeg er ganske "neddopet" på smertestillende, så jeg prøver å unngå å snakke for mye! Håper dette har vært til hjep for dere som lurer! ;-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...