Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Astma og medisinering


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Jeg er en mann på 22 år som har hatt astma siden jeg var 5. Nå går jeg på beta-2 agonister.

For 1 år siden var jeg hos legen og spurte om å få ny medisin(da gikk jeg på relvar eliptia). Han lyttet på lungene mine med stetoskopet og sa "ja, den dosen du får er alt for liten"også fikk jeg den høyeste dosen av relvar. Jeg spurte så om å bli henvist til lungespesiallist noen mnd etter.

 

Spørsmålet mitt er: Da min fastlege hørte på lungene mine, kunne han høre at jeg trengte høyrere dose?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om jeg er overmedisinert. Jeg føler meg ikke plaget av astma, men følte meg heller ikke plaget de 2 ukene jeg gikk uten medisin. Astmatikere kan føle seg dårligere i perioder, og bedre i andre, kan dette være grunnen til at jeg ikke merket forskjell uten?

 

 



Anonymous poster hash: d20bd...330
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanskelig for oss å svare på hva fastlegen din kunne høre eller ikke, men dersom lungene dine hørtes astmatiske ut mens du gikk på den dosen, er det en naturlig konklusjon at du trengte en større dose.

 

Utover dette er dette noe du bør ta opp med fastlegen heller enn dr. internett.

hjertelig takk for svar :)

 

Det er det samme jeg har tenkt. Følte meg helt fin da han lyttet på meg. Nå tar jeg en annen medisin, men føler meg aldri tett. 

 

Vet det er vanskelig å svaret på slikt på nettet, men jeg fikk hvertfall litt ro i sjela. Studerer utenbys, og har ikke byttet fastlege, så derfor jeg lurte på om dere visste noe. Det blir liksom så normalt å ha astma når man har hatt det i så mange år, at man faktisk ikke helt vet hva  som er "normalt" eller ikke.

 

Anonymous poster hash: d20bd...330

Lenke til kommentar

 

Hei hei

 

Jeg er en mann på 22 år som har hatt astma siden jeg var 5. Nå går jeg på beta-2 agonister.

For 1 år siden var jeg hos legen og spurte om å få ny medisin(da gikk jeg på relvar eliptia). Han lyttet på lungene mine med stetoskopet og sa "ja, den dosen du får er alt for liten"også fikk jeg den høyeste dosen av relvar. Jeg spurte så om å bli henvist til lungespesiallist noen mnd etter.

 

Spørsmålet mitt er: Da min fastlege hørte på lungene mine, kunne han høre at jeg trengte høyrere dose?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om jeg er overmedisinert. Jeg føler meg ikke plaget av astma, men følte meg heller ikke plaget de 2 ukene jeg gikk uten medisin. Astmatikere kan føle seg dårligere i perioder, og bedre i andre, kan dette være grunnen til at jeg ikke merket forskjell uten?

 

 

 

Anonymous poster hash: d20bd...330

 

Det som jeg har erfaring med er at det fins en langtidvirkende medisin, og en som man skal ta ved akutt anfall. Den langtidsvirkende er noe som man merker bedring av på sikt. Man kan kvitte seg med astmaen. Er du plaget av store anfall, så får man ofte beskjed om å gå hver dag på medisin, og må følge legens dosering. Det er ikke kjekt å gå på slike medisiner, men av og til må man. 

Dersom du har en hurtigvirkende medisin, ( når har jeg ikke peiling på den medisinen du brukte, for jeg har kun kunnskap om en annen), for hurtigvirkende virker med en gang, og løser opp, mens den langtidsvirkende tar tid. 

Har du vært så dårlig at du har vært innlagt på sykehus med det, så blir man ofte påskrevet daglig medisinering i lengre tid etterpå. 

 

Håper at du blir kvitt astmaen. Vonde greier. 

Lenke til kommentar

 

 

Hei hei

 

Jeg er en mann på 22 år som har hatt astma siden jeg var 5. Nå går jeg på beta-2 agonister.

For 1 år siden var jeg hos legen og spurte om å få ny medisin(da gikk jeg på relvar eliptia). Han lyttet på lungene mine med stetoskopet og sa "ja, den dosen du får er alt for liten"også fikk jeg den høyeste dosen av relvar. Jeg spurte så om å bli henvist til lungespesiallist noen mnd etter.

 

Spørsmålet mitt er: Da min fastlege hørte på lungene mine, kunne han høre at jeg trengte høyrere dose?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på om jeg er overmedisinert. Jeg føler meg ikke plaget av astma, men følte meg heller ikke plaget de 2 ukene jeg gikk uten medisin. Astmatikere kan føle seg dårligere i perioder, og bedre i andre, kan dette være grunnen til at jeg ikke merket forskjell uten?

 

 

 

Anonymous poster hash: d20bd...330

 

Det som jeg har erfaring med er at det fins en langtidvirkende medisin, og en som man skal ta ved akutt anfall. Den langtidsvirkende er noe som man merker bedring av på sikt. Man kan kvitte seg med astmaen. Er du plaget av store anfall, så får man ofte beskjed om å gå hver dag på medisin, og må følge legens dosering. Det er ikke kjekt å gå på slike medisiner, men av og til må man. 

Dersom du har en hurtigvirkende medisin, ( når har jeg ikke peiling på den medisinen du brukte, for jeg har kun kunnskap om en annen), for hurtigvirkende virker med en gang, og løser opp, mens den langtidsvirkende tar tid. 

Har du vært så dårlig at du har vært innlagt på sykehus med det, så blir man ofte påskrevet daglig medisinering i lengre tid etterpå. 

 

Håper at du blir kvitt astmaen. Vonde greier. 

 

Da jeg var mindre brukte jeg bare ventolin. Hadde en episode hvor jeg kastet opp masse slim. Det ga seg ikke så legevakten ga meg enda mer ventolin. Fikk beskjed om å starte på flutide av legen. Dette var rundt 2003 tenker jeg. Nå går jeg på inuxair. Føler pusten er lettere og at halsen er klarere, men hadde ikke noe spesielt problem med astmaen unntatt ved anstregelse. Ventolin hjalp ikke når det tetter seg så er derfor jeg går på inuxair(beta 2 agonist). Får fortsatt stopp når jeg trener. Skal til utrending for noe som kalles VCD, da jeg mistenker jeg har dette i tilegg/istedet for astma. Jeg tror kanskje har litt astma, eller har vokst den i fra meg.

 

Når jeg tar inuxair føler jeg at meg puster lettere. Vet ikke hvor mye letter jeg føler jeg puster siden jeg ikke får puste under anstrengelse, men jeg føler det har litt virkning i hverdagen, men jeg klarte meg uten også. 

 

Fungerer astma-medisiner hvis man ikke har astma? Slik som inuxair som er langtidsvirkende?Skal inn på sykehuset nå snart så håper de finner ut av det.

 

 

 

Anonymous poster hash: d20bd...330

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...