Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forebygging av selvmord


Budeia

Anbefalte innlegg

I denne artikkelen står det om en tragisk sak, en mor som deltok i arbeid med forebygging av selvmord i tida før hun selv begikk selvmord.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3411856/Mother-writes-letter-David-Cameron-hanged-facing-eviction-home-Bedroom-Tax-16-year-old-son-killed-himself.html

 

Da kan man stille spørsmålet, hvor mye poeng er det egentlig i slik "forebygging"? Det viser at også de som jobber med forebygging kan rase utfor når de føler seg krenket nok, eller sinte nok.

 

Saken hadde en forhistorie da, med at sønnen hennes på 16 år begikk selvmord først, og at hun etter det mottok brev fra myndighetene om ekstraskatt for et ekstra rom i leiligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært mange selvmord er impulshandlinger. I så måte er våre allerede strenge våpenlover sterkt forebyggende. Mange selvmord med skytevåpen ville ikke skjedd om ikke vedkommende hadde tilgang under den forbigående krisen.

Når det gjelder godt planlagte selvmord tror jeg det beste forebyggingsarbeidet vil være å hindre at planene blir lagt i utgangspunktet. Det vil rett og slett si å ha et samfunn med så få tapere som mulig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg tror vi ikke skal overdrive skattepolitikkens betydning for å forårsake selvmord.

 

At selvmord 'smitter', er ikke ukjent. Sorg tar så mange former, og noen velger å dra etter sine kjære, andre velger å straffe dem de mener har skylden for problemene.Det kan se ut som det er tilfelle her.

Årsakene som oppgis i eventuelle avskjedsbrev trenger ikke være objektive, men farget av sinnstilstanden til den som ønsker å ta sitt liv. Når en er deprimert endres både tanker og følelser, vedkommende er som regel psykisk syk, og oppfatningene trenger ikke være uttrykk for hvordan personen ville oppfatte situasjon om vedkommende var frisk. 

 

I denne artikkelen gjøre TS én hendelse til uttrykk for at forebygging av selvmord ikke nytter, det kan selvsagt ingen hevde på grunnlag av prinsippet om at en svale gjør ingen sommer.

Selvsagt nytter det å forebygge sykdom og ulykker. Men å måle effekten av forebyggende arbeid byr ofte på utfordringer, men det er en annen sak. Hvis forebygging virker godt, så skjer ikke det den er tenkt å forebygge. Det kan være vanskelig å måle effekten av noe som ikke skjer, men umulig er det ikke.

Lenke til kommentar

Ikke generelt, men jeg viste til det artikkelen handler om. Sønnen tok livet av seg, og moren ble så ekstra beskattet fordi hun bodde i en kommunal bolig som nå hadde et soverom "for mye". Tror ikke det hjalp, akkurat, selv om det like gjerne kan ha vært en vikarierende årsak hun tydde til i avskjedsbrevet for å oppnå økt forståelse.

Hvis skattepolitikken er til hinder for trivsel er den selvmordsfremmende, men her til lands er det nok ikke noe stort problem.

 

Jeg tror likevel en del forebygging kan gjøres politisk. Vi har alt for mange anledninger til å føle oss mislykket i dag. Ungdommen læres nærmest opp til å frykte vanlige jobber. Yrkesfag og kassa på Rema er blitt trusselsmidler, og man kan ikke lenger dra til sjøs. For å nevne noe.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Penger og materielle varer er ikke løsningen på alt. Mange grunner til selvmord. Dette kan være

- Å gå i lengre tid uten jobb. I mange nasjoner finnes det ikke noe som hater NAV.

- Å få dårlige karakterer på skolen

- Personen har ingen venner

- Personen føler seg utestengt av samfunnet

- Mange gutter får ikke damer så de tar selvmord. Dette er ikke en spøk. Dette er vanlig i asiatiske nasjoner som Kina og Japan. 

- Mange takler ikke skolesystemet. De føler seg som roboter og utfører selvmord

- Mange synes det er meningsløst med penger. Å jobbe kun for penger er meningsløs så de tar selvmord.

- Mobbing er jo også en grunn til selvmord. Det har vært 2 hendelser i Norge hvor barn utførte selvmord fordi de ble mobbet på skolen.

 

Vi har hørt det om og om igjen. Mange suksessfulle rike personer i Norge tar selvmord. Disse har jobb, boliger og alt. Jeg leste om dette i Aftenposten, nrk og vg. Her har du en person som utfører selvmord. Takler ikke skolepresset lenger så personen tar sitt eget. True Story!

 

Men her er jo et fint selvmords dokumentar fra Japan.

Endret av Finland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nettopp selv blitt klar over at denne skogen i Japan eksisterer. Men det er et traumatisk sted og jeg åpnet ikke tråden for at noen skulle legge ut direktelink til video av denne skogen.

Det var en gruppe med unge menn fra Australia, som reiste på campingtur i den skogen. De lo seg fram på reisen til skogen, kjepphøye som bare det. Men etter å ha vært i skogen noen dager, fikk pipa en annen lyd. De lo ikke lenger da...

Lenke til kommentar

Har nettopp selv blitt klar over at denne skogen i Japan eksisterer. Men det er et traumatisk sted og jeg åpnet ikke tråden for at noen skulle legge ut direktelink til video av denne skogen.

Det var en gruppe med unge menn fra Australia, som reiste på campingtur i den skogen. De lo seg fram på reisen til skogen, kjepphøye som bare det. Men etter å ha vært i skogen noen dager, fikk pipa en annen lyd. De lo ikke lenger da...

 

Trenger ikke en skog for å utføre selvmord. Kinesiske studenter hopper ut av vinduet og faller ned til døden. De takler ikke stresset på skolen. Her er videon --> http://www.liveleak.com/view?i=eaf_1395217140

 

Her er er jente som hopper ned av bygningen fordi hun ikke får seg kjæreste.

Video ---> http://www.liveleak.com/view?i=b6c_1446085261

 

Så årsaken til selvmord er mange og alle har forskjellige problemer. For noen er det mobbing, kjærlighetsorg og karakter press på skolen. For andre så er penger og materielle verdier meningsløst og de utfører selvmord. Noen takler ikke at man må jobbe hver eneste dag og utfører selvmord. Mange ulike årsaker :D

 

Hvis du går til NAV og sier at du ikke takler å jobbe hver eneste dag. Så tror de faktisk ikke på deg. Plutselig neste dag tar du selvmord for livet er meningsløs. FRP og høyre gjør det enda verre for folk ved å kalle dem latsabber. 

Men politikere er vanligvis arrogante og lever i en fantasi verden uansett. De har ikke bakke kontakt med befolkningen. 

 

La oss forestille oss at en elev ikke takler karakter presset på skolen. Hvorfor skal da denne eleven bli straffet med fravær og anmerkninger? Plutselig en uke senere tar eleven selvmord og skolen bryr seg ikke engang. For politikerne er karakterer viktigere enn å utvikle selve mennesket. 

 

Det er produsert en myte av politikerne. Bare fordi du har en jobb så betyr det ikke at livet er fantastisk. Fordi for mange mennesker så er penger og materielle utstyr verdiløs. Mange rike mennesker i Norge med mastergrad utdanning som utfører selvmord, men allikevel gjør de ikke noe annet enn å mase jobb, jobb, jobb er løsningen på alt. PENGER ER LØSNINGEN PÅ ALT IFØLGE POLITIKERNE. 

 

Hvordan er det mulig å forhindre selvmord. Når det eneste politikerne bryr seg om er penger?

Endret av Finland
Lenke til kommentar

Å nei, klart det hjelper å forebygge selvmord,  Særlig bra syns jeg det er når folk som har vært der, virkelig vært der, av en eller annen grunn  har mislykkes , men fått et bedre liv etterpå,  når disse forteller sin historie, det syns jeg er bra. For ingen er mere ekspert på selvmord enn de som har stått med en fot i grava.....

 

Det vil alltid være noen som dreper seg, men hvis man kan forhindre bare ett menneske fra å gjøre det, er det verdt enhver kampanje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være en måte å forebygge på, men forebygging trenger ikke bare ha form som kampanjer. Det kan kalles tertiær forebygging når en forsøker å informere bredt. Typisk er annonser i media, informasjonsmøter på hesestasjoner og i skolene, osv. Her er det vanskelig å se effekten av det forebyggende arbeidet.

 

En del av utfordringen i forebyggende arbeid er å spisse arbeidet inn mot utsatte grupper, så kalt sekundær forebygging. Det kan være rettet mot ungdommer, arbeidsledige, og andre med særskilte belastninger som gjør dem utsatt for selvmordsrisiko. Her vil en se en nedgang i den forventede dødeligheten i disse gruppene.

 

Så er det primær forebygging som er behandling av enkeltmennesker med tilstander som en vet gir økt selvmordsfare; det er personer med alvorlige depressive plager, gjerne i kombinasjon med andre psykiske lidelser som rusmisbruk eller somatiske sykdommer, nyskilte, eller etter andre alvorlige traumer.

Her gjelder det å bli så god til å behandle grunnlidelsene at en berger enkeltmenneskene gjennom krisen de står i. Tungt, men veldig meningsfullt arbeid der en lett ser effekt av innsatsen. 

Lenke til kommentar

LEGENE SKAL LÆRE MER OM SELVMORD

Hvert år tar 550 mennesker livet sitt her i landet. Mer enn halvparten av dem var hos fastlege det siste året de levde, uten at faresignalene ble fanget opp.

 

For første gang i Norge får nå helsepersonell tilbud om et e-læringskurs som skal øke kunnskapen om risikofaktorer og hvordan selvmord kan forebygges.

 

http://www.nrk.no/livsstil/xl/legene-skal-laere-mer-om-selvmord-1.12772040

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

At dama fikk mindre penger å rutte med når sønnen ble borte er nok ikke riktig da hun også slapp å bruke penger på sønnen. Beskattningen hadde antagelig ingenting å si på økonomien hennes så sant det ikke var et ekstremt hopp. Tviler på at økonomi var en faktor i valget hennes, det var hvertfall ikke en faktor når jeg sto på kanten.

Lenke til kommentar

Økonomi kan være en faktor hvis man forsørger andre med jobben sin, og så mister jobben.

 

Så en video tidligere av en japansk programleder som gikk inn i nevnte skog, og ville forsøke å redde noen fra å ta livet sitt. Det var om natta. Programlederen var ei fnisete jente i rosa klær. Det kom etter ganske lang tid en mann gående. Samtalen var omtrent som dette;

"Hva gjør du her midt på natta?" "Ingenting spesielt" (...)

"Hvor gammel er du?" "Nærmere 50, så jeg har allerede levd lenge"

"Har du ingen familie, ingen kone?" "Jeg er skilt"

"Dine foreldre?" "De er døde"

"Men har du ingen du kjenner" "Jo jeg har noen katter hjemme"

"Å tenk på disse kattene, de får ikke mat når du er her." "Ja, du har rett". "Jeg har tenkt mye på at tiden var inne for meg til å dø, men begynner å innse at det kanskje var feil tankegang".

"Jeg fikk deg til å le nå!"

"Ja, du gjorde det".

 

Jeg tror dette var en ekte hendelse, og at mannen gikk ut av skogen igjen. Han så litt lysere på ting etter å ha snakket med denne jenta. Men man kan frykte at han fort glemte samtalen og gikk tilbake til skogen....?

 

Spørsmålet er hva man egentlig kan tilby. Å henvise til folks katter kan bli litt lite... I Norge har man ofte tilbud om aktivitetshus for dem som ikke er inkluderte i arbeidslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den vanligste årsaken til selvmord er depresjon. Derfor er det viktigste forebyggende tiltaket å bedre helsetilbudet for denne pasientgruppen; både selve behandlingsmetodene må bli bedre og det må bli lettere å komme i behandling.

Det må bli enklere for fastlegene å fange opp symptomer på depresjon, her kan nok en del gjøres.

 

Men den viktigste innsatsen vil likevel være å senke terskelen for å få behandling. Det må bli flere behandlere og det må bli lettere å komme i kontakt med en behandler når en trenger det. Slik det er nå kan det ta opp til ett år fra fastlegen henviser en pasient til vedkommende får første time hos psykolog.

 

Derfor har det blitt lansert et forslag om fastpsykolog, ut fra modellen til fastlegene. 

Vet ikke helt hva jeg synes, det er kanskje å sykeliggjøre befolkningen hvis en skal legge opp til at hver mann skal ha sin psykolog.

 

En del av problemet er at det offentlige psykiske helsevern er så ineffektivt, det kommer for lite helse ut av kronene - selv om den enkelte ansatte ofte et tynt til tålegrensen og forbi.

 

I Helse Sør-Øst har de en så kalt cluster-modell der hver fastlege har visse private psykologer med frikortordning de skal henvise til, men ordningen er rigid og fungere bare så där.

I Helse Vest skal psykologene ta 40% av pasientene fra bestemte DPS, den modellen funger overhode ikke godt. 

 

Det kan kanskje være mer å hente på å ruste opp kommunehelsetjenesten og lage lavterskeltilbud i de ulike bydeler. Men på landet, med større avstander og færre fagfolk vil dette fungere dårlig. Og Norge er jo som kjent relativt grisgrendt. Og kommunene skal ikke ha spesialistoppgaver, det skal 2.linjen. Så det er ikke enkelt å lage system som fungerer godt.

 

Nærhet til der helsehjelpen skal gis - og rask helsehjelp - tror jeg er nøkkelord.

Noen enkel løsning på problemet med selvmord har jeg ikke.

Det er også begrenset overføringsverdi av trafikkdødsstatistikken, selv om mange forebyggere liker å trekke dette frem som selve triumfkortet: når trafikktettheten har økt formidabelt så har ulykkene gått ned og ned. Litt mer komplekse årsakssammenhenger innen selvmordsfeltet enn bedre sjåfører, bedre veier og bedre biler.

 

Det nytter også lite å øke kunnskapen hos fastlegene hvis det ikke samtidig effektiviseres i spesialisthelsetjensten; det er de som skal behandle de deprimerte. I alle fall der det er selvmordsfare.

Slik at sånne kurs som det vises her til kan fort bli et skuebrød og enda en flaskehals i behandlingskjeden; hva hjelper det å fange opp flere suicidale om en ikke har et fungerende behandlingsapparat som kan ta i mot dem?

Lenke til kommentar

Den vanligste årsaken til selvmord er depresjon. Derfor er det viktigste forebyggende tiltaket å bedre helsetilbudet for denne pasientgruppen; både selve behandlingsmetodene må bli bedre og det må bli lettere å komme i behandling.

Det må bli enklere for fastlegene å fange opp symptomer på depresjon, her kan nok en del gjøres.

 

 

 

Dette hadde vært vel og bra, hadde det ikke vært for at helsevesenet i mange tilfeller sender disse opplysningene til Barnevernet, som vet at retten vil se alvorlig på opplysningene dersom saken kommer dit.

Mange har derfor begynt å advare mot å "fanges opp tidlig av systemet", da det sitter psykologer i retten som bruker mot en at en har vært hos psykolog, enda om en ikke fikk noen diagnose.

 

For pasienten oppleves det jo som at man i en tid får kjærlig oppmerksomhet fra alle man er i kontakt med i det offentlige, men hvis man blir gravid begynner det å sirkulere opplysninger og gamle sitater som blir brukt mot en. Dette er såklart en enorm belastning, men går under navnet "tiltak".

Jeg ser derfor visse farer med å fanges opp tidlig av systemet. Ungdom opplever å ha problemer, men opplever å få diagnosen "psykisk utviklinghemning" på feil grunnlag og blir deretter tragisk feilbehandlet. Systemet er for kategorisk, og lytter for lite til brukerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...