Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan legger jeg meg tidligere til sengs?


blAckstar1x

Anbefalte innlegg

Kakofoni: 5-7 timer er heller ikke unormalt.

 

Hva skal legen gjøre med at du ikke klarer legge fra deg nettbrettet når du skal såve?

Tror nok hovedproblemet her er selvdiseplin. Bestem deg for når det er lov med teknologi og når det ikke er, og hold deg til tidsskjemaet. Etterhvert blir suget borte.

For det første, lengden på søvn indikerer ikke om søvnen er normal eller ikke. Men at søvnlengden er betraktelig lavere enn gjennomsnittlig søvnbehov, pluss at det oppleves som et problem, tyder sterkt på at søvnen er unormal.

 

For det andre, det er mange virksomme behandlinger for søvnvansker.

 

For det tredje, du har ikke evne eller anledning til å fjerndiagnostisere. Forstyrret søvn har mange årsaker og skal utredes av fagfolk, ikke deg.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, andre og tredje: Kjære vene, han skriver jo "DEG" med store bokstaver i første posten. Så jeg kan vell komme med min fjerndiagnose når det er det han spør om. Han spør om tips og triks og andre som har erfaringer eller løsninger til hans problem, da kan man vell komme med det.

 

Han vet jo selv problemet, klarer ikke legge fra seg tekniske duppeditter, det trenger man ikke være lege for å kurere... ^^

Lenke til kommentar

Som dere ser, så har jeg noen vanskeligheter til å få tilstrekkelig med søvn hver eneste dag. Dette kommer til å ødelegge utdannelsen for meg på VGS om dette fortsetter, så jeg spør DEG om råd / tips om hvordan man kan komme tidligere til sengs.

 

Det er sånn at jeg er svært avhengig av elektronikk, på den graden av at jeg får nesten ingenting søvn. Kanskje mellom 5-7 timer vanligvis. Jeg kan ikke godta tanken om å la elektronikken være for seg selv. Har du noen tips om hvordan jeg kan unngå å bli distrahert av elektronikken? 

Hallooo!!!

Du digger elektronikk. Hvorfor faen vil du kaste bort tid med å sove da?

Før eller siden, dupper du av i stolen og våkner når hue dunker i gulvet. Legger du deg i en seng da, så sovner du. Kroppen ordner seg selv.

Du blir ikke gammel, men moro får du. 

Lenke til kommentar

Min erfaring er at kroppen prøver å ta igjen søvn neste dag om en har sovet veldig lite. Det bør en nesten få til også, siden det kan ta flere dager med normal søvnlengde før en ikke er groggy lenger. Jeg tenker det da er best å få lagt seg tidligere heller enn å stå opp seinere hvis en har søvngjeld. Om en ikke blir helt uthvilt er det bedre å stå opp til planlagt tid, og ta en powernap etter å ha vært oppe minst en time, siden det ikke forstyrrer døgnrytmen i nevneverdig grad så lenge den ikke varer for lenge. Lengre enn 20 minutter er risikabelt. En kan godt ta flere utover dagen også, så lenge en har vært våken en time mellom hver blund. 

 

Det å sove helt ut er for meg en oppskrift på å måtte bruke flere dager på å snu døgnet tilbake igjen. Det føles kanskje godt der og da, men det er som regel ikke verdt det. Hvis en holder samme rytmen over lang tid blir også kroppen så godt vant til det at det verken føles veldig tungt å stå opp eller at det tar lang tid å få sove. Å stå opp frisk og rask er en vanesak og krever mye vedlikehold av søvnmønsteret, men det er så absolutt verdt innsatsen. Med et veldig fast mønster kommer en også veldig fort inn i rytmen igjen om det skulle skjære seg eller være nødvendig med en time ekstra søvn, men det er en luksus en må gjøre seg fortjent til.

 

Hvis en har dårlig døgnrytme og er trøtt på dagtid selv etter å ha sovet åtte timer har en lett for å tro at en trenger å sove lenger. Det kan heller være at kroppen har så dårlig rytme at den blir trøtt og våken på ugunstige tidspunkt på døgnet. Med en god døgnrytme kreves det gjerne mindre søvn enn mange tror. 9-10 timer søvn ser ut til å være for mye for det fleste voksne, og ved å sove så lenge kan det bli vanskelig å sove til planlagt tidspunkt påfølgende natt. Du blir som et overlada batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som dere ser, så har jeg noen vanskeligheter til å få tilstrekkelig med søvn hver eneste dag. Dette kommer til å ødelegge utdannelsen for meg på VGS om dette fortsetter, så jeg spør DEG om råd / tips om hvordan man kan komme tidligere til sengs.

 

Det er sånn at jeg er svært avhengig av elektronikk, på den graden av at jeg får nesten ingenting søvn. Kanskje mellom 5-7 timer vanligvis. Jeg kan ikke godta tanken om å la elektronikken være for seg selv. Har du noen tips om hvordan jeg kan unngå å bli distrahert av elektronikken? 

Hallooo!!!

Du digger elektronikk. Hvorfor faen vil du kaste bort tid med å sove da?

Før eller siden, dupper du av i stolen og våkner når hue dunker i gulvet. Legger du deg i en seng da, så sovner du. Kroppen ordner seg selv.

Du blir ikke gammel, men moro får du. 

 

Takk for den saklige kommentaren, drittsekk

Lenke til kommentar

Har samme problemet, opps vart klokka 2 no ja..

Problemet er jo at uten PC så har en ikke mye å gjøre om dagene, men uten elektronikk så sovner jeg tvert da det er liten vits i å holde seg våken

Letteste måten for meg å sovne på er å sette på en film eller serie jeg har sett før og da sovner jeg som regel ganske fort, enkelte ganger etter 10 minutter

Funker til dels med musikk også

Lenke til kommentar

For det første, andre og tredje: Kjære vene, han skriver jo "DEG" med store bokstaver i første posten. Så jeg kan vell komme med min fjerndiagnose når det er det han spør om. Han spør om tips og triks og andre som har erfaringer eller løsninger til hans problem, da kan man vell komme med det.

 

Han vet jo selv problemet, klarer ikke legge fra seg tekniske duppeditter, det trenger man ikke være lege for å kurere... ^^

Det er én ting å komme med din personlige mening, men det er en annen å oppfordre fyren til å ikke gå til lege.
Lenke til kommentar

En medvirkende årsak til at folk har så mye søvnproblemer er kanskje nettopp all elektronikken. For at kroppen skal bli trøtt til riktig tid skiller kroppen ut melatonin, og dette hindres av lys, særlig av det hvite lyset som kommer fra moderne LED-skjermer. Det hjelper selvfølgelig å dempe lyset og å blokkere ut hvitt lys; det finnes egne apper for å gjøre dette på mobiltelefoner og på PC. Hvis en ikke blir trøtt har en heller ikke motivasjon til å gå og legge seg, og når en ikke skrur av skjermen tar det fort lengre tid til å bli trøtt. Det er en litt ond sirkel. Et program som heter f.lux blokkerer det hvite lyset fra og med solnedgang, og min erfaring er at jeg da blir litt trøttere utover kvelden slik at det er lettere å rive seg løs når det nærmer seg leggetid.

 

Når du legger deg gjelder det å finne en avslappende aktivitet med dempet lys som gjør deg enda trøttere; enten det er lesing (helst ikke for spennende), avspenningsøvelser (yoga), tøye muskulatur, knekke opp ledd eller å massere deg sjøl. Lær deg et rituale som du synes er avslappende.  Personlig setter jeg av en halvtime for å avspenne og slappe av, og da sovner jeg gjerne innen de neste 15 minuttene. For meg fungerer det sjelden å gå rett til sengs og sovne med en gang, med mindre jeg i utgangspunktet er veldig sliten, har for lite søvn eller at jeg er godt over leggetida. Ved å praktisere gode vaner over tid faller en gjerne fortere i søvn, og våkner enklere om morgenen, så det bør jo også være en god motivasjon til å få orden på døgnrytmen.

 

Hvis du fortsatt ikke klarer å rive deg løs bør du kanskje prøve å jobbe litt mer med selvdisiplinen eller motivasjonen. Eventuelt finne andre ting du interesserer deg for, som du kan lese om. Da er det kanskje mer lystbetont å gå og legge seg. 

Lenke til kommentar

Kakofoni:

Han vet jo selv grunnen til at han ikke får såve? Han klarer ikke løseriveseg fra PC/nettbrett/mobil, altså vi har en diagnose. Medisinen for dette er selvdisiplin og klare å legge fra seg disse slik at han får såve, evt. andre tips og triks folk har kommet med i denne tråden.

 

Virker som du har god erfaring med å få hjelp av legen for store og små problemer, hvordan tror du legen ville helbredet dette problemet? Hvilken diagnose og tiltak skal legen komme med?

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

1. Bestem deg for tidspunkt.

2. Spis kveldsmat så du ikke er sulten. Ikke mye salt.

3. SKRU AV PC.

4. SKRU AV TV.

5. Puss tenna.

6. Plasser hele kroppen på senga. Bruk dyne.

7. Dersom du ikke har dedikert vekkerklokke, sørg for at alarmen på mobilen er stilt riktig, og sett den på LYDLØS.

8. LEGG MOBILEN FRA DEG UTENFOR REKKEVIDDE FRA SENGA.

9. Lukk øynene.

10. Henda over dyna.

Lenke til kommentar

Kakofoni:

Han vet jo selv grunnen til at han ikke får såve? Han klarer ikke løseriveseg fra PC/nettbrett/mobil, altså vi har en diagnose. Medisinen for dette er selvdisiplin og klare å legge fra seg disse slik at han får såve, evt. andre tips og triks folk har kommet med i denne tråden.

 

Virker som du har god erfaring med å få hjelp av legen for store og små problemer, hvordan tror du legen ville helbredet dette problemet? Hvilken diagnose og tiltak skal legen komme med?

Vi har ikke en diagnose. Det er greit å komme med "tips og triks" for å kutte ned nettbrett-aktivitet før man legger seg, men å påstå at du vet nok om det underliggende problemet til å fraråde ham å dra til legen er ikke greit. Husk at han sier dette går ut over skoleprestasjoner, osv.

 

Vi har ikke en diagnose fordi da må man vite noe om årsaken til problemet. Årsaken kan være "manglende selvdisiplin", men hvorfor klarer ikke trådstarter å gjøre noe med det, da? Det kan være grunner som er av psykologisk art, eller avhengighetsliknende bruk, det kan skyldes dårlige søvnmønster, eller problemet kan være biologisk, for eksempel forsinket søvnfasesyndrom. Sovemedisin, kognitiv atferdsterapi og melatoninbehandling er eksempler på forskjellige behandlinger som kan være virksomme for slike problemer, avhengig av hva som er sakens kjerne, og alle disse er relevante for trådstarter. Å fraråde et legebesøk vil jo i verste fall kunne føre til at trådstarter kaster vekk tiden sin på unyttige tips samtidig som han sakker akterut i skolefagene.

Lenke til kommentar

 

Kakofoni:

Han vet jo selv grunnen til at han ikke får såve? Han klarer ikke løseriveseg fra PC/nettbrett/mobil, altså vi har en diagnose. Medisinen for dette er selvdisiplin og klare å legge fra seg disse slik at han får såve, evt. andre tips og triks folk har kommet med i denne tråden.

 

Virker som du har god erfaring med å få hjelp av legen for store og små problemer, hvordan tror du legen ville helbredet dette problemet? Hvilken diagnose og tiltak skal legen komme med?

Vi har ikke en diagnose. Det er greit å komme med "tips og triks" for å kutte ned nettbrett-aktivitet før man legger seg, men å påstå at du vet nok om det underliggende problemet til å fraråde ham å dra til legen er ikke greit. Husk at han sier dette går ut over skoleprestasjoner, osv.

 

Vi har ikke en diagnose fordi da må man vite noe om årsaken til problemet. Årsaken kan være "manglende selvdisiplin", men hvorfor klarer ikke trådstarter å gjøre noe med det, da? Det kan være grunner som er av psykologisk art, eller avhengighetsliknende bruk, det kan skyldes dårlige søvnmønster, eller problemet kan være biologisk, for eksempel forsinket søvnfasesyndrom. Sovemedisin, kognitiv atferdsterapi og melatoninbehandling er eksempler på forskjellige behandlinger som kan være virksomme for slike problemer, avhengig av hva som er sakens kjerne, og alle disse er relevante for trådstarter. Å fraråde et legebesøk vil jo i verste fall kunne føre til at trådstarter kaster vekk tiden sin på unyttige tips samtidig som han sakker akterut i skolefagene.

 

 

Underliggende problem? Han sier jo selv hva problemet er OG årsaken! Og at det er LITE SØVN som gjør at det går utover skoleprestasjoner. Hadde han ikke skrevet noe om hvorfor han ikke fikk såve skulle jeg vært enig med deg.

 

MEN.. greit jeg skal gi meg. Håper ikke du (over) analyserer alle problemene dine like dypt som dette...

Endret av PerAndre123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Underliggende problem? Han sier jo selv hva problemet er OG årsaken! Og at det er LITE SØVN som gjør at det går utover skoleprestasjoner. Hadde han ikke skrevet noe om hvorfor han ikke fikk såve skulle jeg vært enig med deg.

 

MEN.. greit jeg skal gi meg. Håper ikke du (over) analyserer alle problemene dine like dypt som dette...

Og som nevnt beskrev jeg altså forskjellige problemstillinger som kan forklare hvorfor ts har for lite søvn. Poenget er at ting er mer komplisert enn du får dem til å høres ut som.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som dere ser, så har jeg noen vanskeligheter til å få tilstrekkelig med søvn hver eneste dag. Dette kommer til å ødelegge utdannelsen for meg på VGS om dette fortsetter, så jeg spør DEG om råd / tips om hvordan man kan komme tidligere til sengs.

 

Det er sånn at jeg er svært avhengig av elektronikk, på den graden av at jeg får nesten ingenting søvn. Kanskje mellom 5-7 timer vanligvis. Jeg kan ikke godta tanken om å la elektronikken være for seg selv. Har du noen tips om hvordan jeg kan unngå å bli distrahert av elektronikken?

Er ikke 5-7 timer normalt?

 

Men om du vil såve mer, sett fast leggetid. Allier deg med familie og venner. Si de skal ta ut strømledningen på pcen din klokken 22:00 så du kan såve.

Nå som jeg har barn, benytter jeg hver eneste mulighet til å legge meg tidlig. Før var jeg gjerne oppe halve natta eller mer. Nå er jeg så sliten etter en lang dag at hvis dattera mi sovner kl 9, legger jeg meg også.

 

Bare gjør det til en vane å ikke bruke elektronikk før du skal legge deg. Og legg deg til fast tid/stå opp til fast tid. Legg mobilen din langt unna når du sover. Selv om du ikke sovner med det første, kanskje ikke første timen, IKKE gå på mobilen. Det er bare en felle.

 

Hvis jeg ikke får sove, og ligger i 2-3 timer uten søvn, står jeg opp, tar en frukt og et glass melk, setter meg ned i sofaen med dempa lys, fikler med dampesakene mine, bygger coils (noe for å unngå mobil, flere ting du kan gjøre her. Rubins kube eller lignende. F.eks. etter hvert vil du nok føle deg trøtt og kan prøve igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...