Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg og kjæresten tokk oss en tur i går, desverre er det kun is på veien så jeg endte på rumpa en gang. Hun tre ganger, men bortsett fra det ble det en fin tur. :new_woot:

 

 

Hva med piggdekk?

 

Er faktisk jævlig artig å tråkke rundt på iskledde stier når det er barfrost,hvis man driver på med terrengsykling da.

 

Dessverre ble det ikke noe skikkelig barfrost her før snøen kom.

Hadde tenkt å lage en kul terrengsykkelvideo,men med 8-9 grader og regn så ble det lite barfrost.

 

For de som ikke sykler om vinteren så er det nå man tar service på sykkelen,så slipper man å enten måtte betale dyrt hos en reparatør,eller vente når alle andre skal ha service på hojen. :thumbup:

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

 

 

Hva med piggdekk?

 

Er faktisk jævlig artig å tråkke rundt på iskledde stier når det er barfrost,hvis man driver på med terrengsykling da.

 

Dessverre ble det ikke noe skikkelig barfrost her før snøen kom.

Hadde tenkt å lage en kul terrengsykkelvideo,men med 8-9 grader og regn så ble det lite barfrost.

 

For de som ikke sykler om vinteren så er det nå man tar service på sykkelen,så slipper man å enten måtte betale dyrt hos en reparatør,eller vente når alle andre skal ha service på hojen. :thumbup:

Vi har begge to ganske "knastette" dekk, men det var ikke nok, det var speilblank is, så vi får skylde oss selv ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som kan gi meg anbefalinger på hva jeg skal se etter hvis jeg skal ha en ny sykkel og kun bruke den på asfalt og med sykkelvogn? Er litt bred i baken og ønsker ikke et sete som forsvinner opp i r.... Setter også pris på noen konkrete anbefalinger ( pris ~3k) :)

 

Det høres ut som om du skal ha en hybridsykkel.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi meg anbefalinger på hva jeg skal se etter hvis jeg skal ha en ny sykkel og kun bruke den på asfalt og med sykkelvogn? Er litt bred i baken og ønsker ikke et sete som forsvinner opp i r.... Setter også pris på noen konkrete anbefalinger ( pris ~3k) :)

 

Diamant union 20 eller en trek 7.1 FX (2011 modeller) kan være alternativ for deg. Nøkkelord er stiv gaffel og enkelt utstyr. Disse skal fortsatt kunne være å skaffe i norge (gmax/spinn h.h.v).

 

Slike sykler kommer aldri med noen racingsadel, selv om det nok kan være variabelt hva som sitter på. Hvis du ser etter en alternativ sadel for komfort (reell komfort når man sykler mye i en mer avslappet positur, ikke bare 'hei dette var et mykt og godt sete' når man prøvesitter) så ta en kikk på brooks lærsadler.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding og anbefalinger. Det jeg er mest opptatt av, er at sittestillingen er mer oppreist enn foroverlent (finnes sikkert noe sykkel-lingo for dette :))

 

Har en Merida Matts Sport 500 (2003) men føler at den er tung og treg til mitt bruk, som er kun asfalt. Vil disse anbefalte syklene vare annerledes for mitt bruk eller er de av samme kaliber?

Endret av Goliath
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding og anbefalinger. Det jeg er mest opptatt av, er at sittestillingen er mer oppreist enn foroverlent (finnes sikkert noe sykkel-lingo for dette :))

 

Har en Merida Matts Sport 500 (2003) men føler at den er tung og treg til mitt bruk, som er kun asfalt. Vil disse anbefalte syklene vare annerledes for mitt bruk eller er de av samme kaliber?

 

En sykkel til 3k kommer ikke til å være noen fjærvekt, men sammenlignet med terrengsykkelen vil de ha tynnere og mer lettrullende dekk og de sparer litt vekt på å ha stiv gaffel.

 

Sittestillingen får du justert når du kjøper sykkelen. I verste fall kan man snu eller bytte stemet for å heve styret noe. Vær obs på at det er ikke sikkert du egentlig vil sitte veldig oppreist. En slik sittestilling blir lite komfortabel siden den hindrer deg fra å absorbere vibrasjon og støt på en god måte. Med rett rygg vil alle støt forplante seg rett til hodeskallen. Med krum rygg absorberer man mer støt i ryggsøylen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Kanskje jeg kunne kjøpe nye dekk da? Vil det ha stor påvirkning i grunn?

 

For å dempe? Det har betydning for komfort, ja, men sykkelen blir også tyngre. Ikke regn med at en hybrid har plass til veldig store dekk. Store dekk hjelper hovedsaklig på små ujevnheter. Over kanter og litt større steiner hjelper det mindre.

 

Ikke vær redd for sittestillingen. Butikken hjelper deg med å finne et passende kompromiss. En tommelfingerregel er at du skal kunne slippe styret uten å falle forover.

 

Hvis du virkelig vil sitte helt oppreist kan du kikke etter en type hollandsk/dansk bysykkel, men jeg tror ikke det er ideellt for norsk geografi eller for å trekke vogn. (De er tunge, og sittestillingen gir deg ingen fordeler når du vil legge litt ekstra tyngde på pedalene, og i norge er de du får ganske dyre)

 

Det er mulig å komme med noen flere løsninger som gjør veldig oppreiste sykler litt mer spiselige, men da må budsjettet justeres. Det finnes fjærende seter og dempende setepinner. Jeg vil imidlertid råde deg til å prøve ut de syklene som jeg nevnte først. De er nok mer tilbakelente enn meridaen du viste til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...