Gå til innhold

tradisjonell / norsk Ju jitsu


Luigi85

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trenet med vekter i mange år frem og tilbake, men synes det er en veldig kjedelig treningsform. Har derfor sett meg rundt etter noe annet.

Jeg er 29år nå, og lurer på å begynne på Ju jitsu om det er vanlig at det er nybegynnere også i den aldersgruppen. Er det noen her som vet sånt? :)

 

Jobber i tillegg turnus 4 uker på og har 4 uker fri , og lurer også på om det ville gått bra mtp graderinger osv. Har ikke lyst å ha hvitt belte for alltid heller ;)

 

Og om det hadde vært mulig med den turnusen å oppnå svart belte med tiden, evt hvor lang tid?

 

BJJ interesserer meg ikke like mye, selv om jeg har respekt for at det er en god kampsport, men for meg så tror jeg ikke at det er det rette.

 

Håper også på at JJ inneholder slag/spark osv fordi jeg har lyst å bli myk og smidig og i god form.

 

Noen som våger seg på å svare på alt dette?

Blir veldig glad om noen gidder.

 

på forhånd takk :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har trenet med vekter i mange år frem og tilbake, men synes det er en veldig kjedelig treningsform. Har derfor sett meg rundt etter noe annet.

Jeg er 29år nå, og lurer på å begynne på Ju jitsu om det er vanlig at det er nybegynnere også i den aldersgruppen. Er det noen her som vet sånt? :)

 

Jobber i tillegg turnus 4 uker på og har 4 uker fri , og lurer også på om det ville gått bra mtp graderinger osv. Har ikke lyst å ha hvitt belte for alltid heller ;)

 

Og om det hadde vært mulig med den turnusen å oppnå svart belte med tiden, evt hvor lang tid?

 

BJJ interesserer meg ikke like mye, selv om jeg har respekt for at det er en god kampsport, men for meg så tror jeg ikke at det er det rette.

 

Håper også på at JJ inneholder slag/spark osv fordi jeg har lyst å bli myk og smidig og i god form.

 

Noen som våger seg på å svare på alt dette?

Blir veldig glad om noen gidder.

 

på forhånd takk :)

 

 

 

 

Hei, ingen mester men kan forsøke å gi deg svar.

Flere klubber har voksengrupper så alder burde ikke være noe problem.

Når det kommer til graderinger så svinger dette såpass fra klubb til klubb og stilart at jeg egentlig ikke kan svare på det,(i noen tilfeller er sort belte ikke mulig å gradere seg til i Norge)men tar du kontakt med klubben du har tenkt på så blir du nok klokere på hvordan "ståa er" i forhold til graderinger.

JJ er ikke en spark og slå art så det kommer du nok ikke til å lære så mye av.

Hvorfor du kobler slag/spark sammen med å bli myk og smidig er jeg litt usikker på ?

Vel...igjen,kan godt hende 85% av det jeg nettopp er sagt er svada og det kommer en besserwisser som så gjerne bare vil ydmyke meg med linker til både det ene og det andre...Men her har du ett svar iallefall.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har helt ærlig ikke all verden erfaring (les: ingen erfaring) med vanlig (japansk) jiujitsu, men regner med det stort sett er det samme som judo, som stammer fra det, Så forvent hovedsaklig kast/fellinger og en del grappling, (kanskje bittelitt spark/slag) men som med de fleste andre gamle japanske kampsorter regner jeg med at det blir mye fokus på disiplin og drilling på ting som man ikke nødvendigvis får så mye bruk for senere i starten.

(Mer enn for eks. judo som er både er en nyere kampsport og også er en stor idrett)

 

(Dette er fint med BJJ, her får du trent sparring helt fra første økt, så du blir tvunget til å lære deg riktig teknikk og hva som funker og ikke funker helt fra the get go.)

 

Lærer forøvrig og spark/slag i BJJ dog bare med formål å forsvare seg, selv om det ikke er en del av selve sporten.

 

 

Får ikke helt med meg hva du egentlig vil ut ifra posten din. Vil du hovedsaklig trene i gi? vil du bli god på slag/spark? vil du trene noe som gir deg graderinger etterhvert? vil du lære deg å sloss? vil du bli superfleksibel og myk?

 

Du kan oppnå alle disse punktene, men ikke med en enkelt kampsportform og det tar flere år med dedikasjon.

 

Jiu jiutsu/judo= masse fellinger/kast & noe grappling

Taekwondo/karate = Slag/spark, mange mcdojo'er men fellesnevner hos tillogmed de seriøse plassene er at det blir mye trening på kroppskontroll, disiplin og terping på mønstre i starten.

 

Etter de står du jo stort sett igjen med de kampsportene med fokus på sport-delen og uten gi. som

kickboxing

mma

boksing

muay thai

 

 

Kan hende at det er en del svada her også, om noen ser noe feil vil jeg gjerne vite om det, her er enda ett svar, dog. kanskje ett litt mer rotete ett.

 

lykke til ;)

Lenke til kommentar

Veldig kjekt at dere svarer :)) takk. Leste en plass at man fikk med slag/spark delen fra karate. Grunnen til jeg vil trene det er for jeg tenker at man kommer i bedre form av slik trening, tar jeg feil?

 

Jeg vil lære selvforsvar, ikke så mye opptatt av sport. Men det er mest pga å trene noe som får meg i god form. Slik man orker mer i hverdagen og slikt. Trente taekwondo som liten. Og kom i god form syns jeg. Men vil gjerne ha enda en bedre selvforsvarsdel.

Kunne tenke meg karate og, men det finnes ikke her.

Så håper ju jitsu har litt av begge deler.

 

Når lærer man evt slag og spark delen, i starten kanskje?

 

:)

Lenke til kommentar

Har helt ærlig ikke all verden erfaring (les: ingen erfaring) med vanlig (japansk) jiujitsu, men regner med det stort sett er det samme som judo, som stammer fra det, Så forvent hovedsaklig kast/fellinger og en del grappling, (kanskje bittelitt spark/slag)

 

Jiu jiutsu/judo= masse fellinger/kast & noe grappling

 

 

Judo i dag har ikke mer til felles med Jiu-jitsu enn BJJ har. Judo er som BJJ først fremst en sport hvor man må rette seg etter et sett med regler, men som til gjengjeld gir en muligheten til å utføre alle teknikkene på en motstander som kjemper 100% tilbake. Ellers er det sant som du skriver at det i Judo er et fokus på kast/fellinger pluss noe bakkekamp.

 

Tradisjonell jiu-jitsu derimot vil være mer typisk selvforsvar hvor man lærer en rekke triks og teknikker som (teoretisk sett) skal kunne brukes i en ekte kampsituasjon. Hvordan blokkere et spark/slag og samtidig uskadeliggjøre motstander, hvordan komme seg ut av forskjellige situasjoner etc. Det er forsåvidt ingen regler, men likevel et sett med teknikker som skal læres.

 

Hvis du vil bli i god form ville jeg nok heller drevet på med Judo eller BJJ, da man der virkelig får kjenne på en motstander som kjemper i mot. Nå har ikke jeg drevet så mye med tradisjonell jiu-jitsu, men jeg følte det ofte som en pause fra Judo-treningen (gikk i en judo-klubb med trenere med svart belte i begge, så vi hadde av og til noe jiu-jitsu). Dog er det sikkert god trening det også, men på en annen måte en Judo og BJJ.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...