Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Hva skrev du om? :)

 

Vurderte først oppgave 5, men da tror jeg nok det hadde blitt rent "Att døda et barn"-plagiat, så jeg droppet det. Skrev da oppgave 4, en dude som skulle ta selvmord, som gikk fra å være selvmord til en slags ulykke, og som fikk en del konsekvenser. Litt mindfuck.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå lest gjennom alt som har kommet siden jeg gikk og la meg i går, og skal si mange leverte tidlig :ohmy:

 

Tok oppgave 4, skrev 21xx eller 22xx ord, ble 5 sider, men tror ikke det ble noe bra... den ble så altfor munter, ikke noe dramatisk :dontgetit:

 

Jeg misunner dere som kan holde på så kort, og allikevel gå ut ifra at dere får -minst- 5... :cry:

Lenke til kommentar

Hva skrev du om? :)

 

Vurderte først oppgave 5, men da tror jeg nok det hadde blitt rent "Att døda et barn"-plagiat, så jeg droppet det. Skrev da oppgave 4, en dude som skulle ta selvmord, som gikk fra å være selvmord til en slags ulykke, og som fikk en del konsekvenser. Litt mindfuck.

 

Tenkte akkurat det samme om oppgave 5 :p

Valgte også 4. Brukte en novelle jeg skrev forleden som utgangspunkt. Ble kanskje litt for poetisk på slutten, litt weird, men ble veldig fornøyd med resten ^^

Lenke til kommentar

Det er helt klart en vanskelighetsgrad på oppgavene, tror det har noe å si i bedømmingen? Er jo lettere å skille seg ut positivt med en oppgave ikke mange har valgt, og hvis diskusjon.no er et uttrykk for hele Norge så virker det som om oppg. 4 er den som flest valgte. Ergo burde det være godt skrevet for å skille seg fra resten. De fleste jeg har snakket med valgte også den btw :p

Lenke til kommentar

Det er helt klart en vanskelighetsgrad på oppgavene, tror det har noe å si i bedømmingen? Er jo lettere å skille seg ut positivt med en oppgave ikke mange har valgt, og hvis diskusjon.no er et uttrykk for hele Norge så virker det som om oppg. 4 er den som flest valgte. Ergo burde det være godt skrevet for å skille seg fra resten. De fleste jeg har snakket med valgte også den btw :p

 

 

Sensorene vurderer hver stil individuelt, og ikke i forhold til de andre som er levert inn. :nei: Hva jeg har skrevet på oppgave 4 skal for eksempel ikke sammenlignes med det alle de andre her på forumet har skrevet. Den vurderes utifra mine ferdigheter som "forfatter", om du skjønner hva jeg mener =P

Lenke til kommentar

Det er helt klart en vanskelighetsgrad på oppgavene, tror det har noe å si i bedømmingen? Er jo lettere å skille seg ut positivt med en oppgave ikke mange har valgt, og hvis diskusjon.no er et uttrykk for hele Norge så virker det som om oppg. 4 er den som flest valgte. Ergo burde det være godt skrevet for å skille seg fra resten. De fleste jeg har snakket med valgte også den btw :p

 

Tviler sterkt. Tekstene blir bedømmet på lik linje som alle de andre tekstene, uansett "vanskelighetsgrad". Selv mener jeg at det ikke finnes noe "vanskelighetsgrad" på eksamen. Ta eks. i matte, du får ikke oppgaver å velge mellom der er det konkrete oppgaver uansett om du ligger på 2'ere eller 6'ere :)

Lenke til kommentar

Det er helt klart en vanskelighetsgrad på oppgavene, tror det har noe å si i bedømmingen? Er jo lettere å skille seg ut positivt med en oppgave ikke mange har valgt, og hvis diskusjon.no er et uttrykk for hele Norge så virker det som om oppg. 4 er den som flest valgte. Ergo burde det være godt skrevet for å skille seg fra resten. De fleste jeg har snakket med valgte også den btw :p

 

Tviler sterkt. Tekstene blir bedømmet på lik linje som alle de andre tekstene, uansett "vanskelighetsgrad". Selv mener jeg at det ikke finnes noe "vanskelighetsgrad" på eksamen. Ta eks. i matte, du får ikke oppgaver å velge mellom der er det konkrete oppgaver uansett om du ligger på 2'ere eller 6'ere :)

 

Agree! :thumbs:

Lenke til kommentar

Du har jo faktisk valgoppgaver i matte. Type velg A, B eller C, A gir 1 poeng osv. Nettopp for å vise hva du kan. ;)

 

Edit: Jeg mener ikke at man at man automatisk at man får en dårligere karakter altså, kun det faktum at jo flere som velger den, jo vanskeligere er det så skille seg ut! Men kjenner jeg folk som vanker på slike forum stiller mange sterkt uansett.

Endret av WASD
Lenke til kommentar

Naturligvis, men ikke vær så naive. Sensor danner seg et inntrykk uansett av den jevne innlevering.

 

Hvis sensor er slik du påpeker her er sensoren utrolig dårlig. Det er helt klart at en sensor skal nullstille seg etter hver enkelt oppgave. Det som kan være dårlig med at alle velger samme oppgave er at da er det lettere å danne seg en skala over hvor godt en skriver siden sensor har lest mange oppgaver med samme utgangspunkt før. Da er det en fordel å velge oppgaver som ikke de andre har valgt siden da blir sensor mer "usikker" eller det kommer deg mer til gode ;) men som sagt sensor skal nullstille seg, uansett :)

Lenke til kommentar

Det er helt klart en vanskelighetsgrad på oppgavene, tror det har noe å si i bedømmingen? Er jo lettere å skille seg ut positivt med en oppgave ikke mange har valgt, og hvis diskusjon.no er et uttrykk for hele Norge så virker det som om oppg. 4 er den som flest valgte. Ergo burde det være godt skrevet for å skille seg fra resten. De fleste jeg har snakket med valgte også den btw :p

 

 

Sensorene vurderer hver stil individuelt, og ikke i forhold til de andre som er levert inn. :nei: Hva jeg har skrevet på oppgave 4 skal for eksempel ikke sammenlignes med det alle de andre her på forumet har skrevet. Den vurderes utifra mine ferdigheter som "forfatter", om du skjønner hva jeg mener =P

 

Læreren min klaget en gang på at nesten alle hadde gjort den samme oppgaven. Hun sa at det kunne være hun ga litt dårligere karakter enn det kanskje var vært for hun ubevisst sammenlignet tekstene.

Lenke til kommentar

Du har jo faktisk valgoppgaver i matte. Type velg A, B eller C, A gir 1 poeng osv. Nettopp for å vise hva du kan. ;)

 

Ikke på verken tentamen eller eksamen har du det. Det er kun på vanlige kapitellprøver man har det. Nå kan ikke jeg snakke for hele norge, men det er i alle fall slik skolen i mitt nærområdet har det :)

Lenke til kommentar

En sensor er et menneske det også. Det er menneskelig å danne seg inntrykk, og i min erfaring blir det ofte slik jeg sier. Men, nei, det skal jo ikke være sånn. Og alle er jo forskjellige, og hvem som finner hva lett er jo nettopp det, forskjellig.

 

^Vi hadde ihvertfall valgoppgaver på tentamen! :p

Endret av WASD
Lenke til kommentar

Du har jo faktisk valgoppgaver i matte. Type velg A, B eller C, A gir 1 poeng osv. Nettopp for å vise hva du kan. ;)

 

Ikke på verken tentamen eller eksamen har du det. Det er kun på vanlige kapitellprøver man har det. Nå kan ikke jeg snakke for hele norge, men det er i alle fall slik skolen i mitt nærområdet har det :)

 

Tror det var det før, men nye eksamenregler har gått bort fra det.

Lenke til kommentar

Du har jo faktisk valgoppgaver i matte. Type velg A, B eller C, A gir 1 poeng osv. Nettopp for å vise hva du kan. ;)

 

Ikke på verken tentamen eller eksamen har du det. Det er kun på vanlige kapitellprøver man har det. Nå kan ikke jeg snakke for hele norge, men det er i alle fall slik skolen i mitt nærområdet har det :)

 

Tror det var det før, men nye eksamenregler har gått bort fra det.

 

mattelæreren min som er 62 år sier at det har vært sånn i alle år og det vil alltid være slik, men han kan selvfølgelig ta feil :) i så fall, min feil :)

 

Merkelig ;p hvis man går inn på matteeksamen.no så finner du i alle fall eksamene fra 79 til 2009 og ingen av de har valgalternativer ;p men kan hende det er nye regler det kan godt hende, men har ikke vært det tidligere i alle fall :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...