Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Hmm :confused:

 

Ved minste tvil bestiller jeg nytt pass = nå. Det lå vel egentlig i korta allerede før jeg spurte når jeg tenker meg om.

 

Har ikke tid til å sjekke og vet at det kan dukke opp "et og annet" om man treffer på rett person der borte. Skal krysse en del små landbaserte grensekontroller.

 

Case closed.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, så ingen krise så lenge jeg har beviser for hjemreise før passet utgår altså.

Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at det som oftest burde gå om du har til hele perioden du har lovlig opphold for, når du har returbillett har jeg ikke hørt noen gå etter. Men om det er under ett år igjen av gyldighet ville jeg bestandig sjekket med landene jeg skal til for å være sikker.

 

Å bli avvist kan bli en kostbar affære og du vil for evig og alltid bli plaget av spørsmålet "Har du noen gang blitt utvist eller nektet innreise til et land?" som stadig flere land stiller.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Jeg trenger litt hjelp fra noen erfarne reiseglade. I går kveld bestilte jeg tur-retur New York fra Gardermoen, med Brussel Airlines til, og Lufthansa tilbake. Jeg presterte i all min dumhet å blande fornavn og etternavn. I passet mitt står det slik:

 

Fornavn: Ola August Hansen

Etternavn: Nordmann

 

På bestillingen skrev jeg det inn slik:

 

Fornavn: Ola

Etternavn: August Hansen Nordmann

 

Oppdaget denne feilen øyeblikkelig etter bestilling. Har prøvd å få endret det hos ticket.no som jeg reiser med, men de sier at billetten er non-refundable, og at jeg ikke får reist med denne billetten. På min ESTA-søknad stemmer navnet overens med passet, så i kontrollen inn til USA skal det ikke være noe problem forhåpentligvis, men er veldig usikker på om jeg får reist med fly i det hele tatt. Har lest flere steder at det ikke skal være noe problem, men siden dette er til USA vet jeg ikke. Noen som kan si om dette vil gå greit, eller om jeg må bite i det sure eplet og bestille ny billett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Ticket.no sier at de gjorde det, og at det var Brussel Airlines som selv sa at det var ingenting å gjøre. Tok allikevel kontakt med dem selv, men det elektroniske systemet deres var nede i hele dag, så prøver igjen i morgen. Ticket sa også at billetten er tatt ut på Brussel Airlines dokumenter, så det er deres regler som gjelder, uten at jeg skjønte mye av det. 

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått det riktig, så er det Ticket som har solgt deg flybilletten, men billetten er SN stock ticket. Som regel er det slikt at du må forholde deg til der du har kjøpt billetten din. Jeg ville selv ikke bekymret meg for mye, det burde løse seg til i morgen når du har tatt direkte kontakt med Brussels Airlines når systemet er tilbake igjen. Jeg regner med at e-ticket nummeret ditt starter på 082- ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

E-ticket starter på 082- ja, helt korrekt. Forhåpentligvis vil de være behjelpelige i morgen ja, men virker jo som at det ikke er mulig å endre på noe som helst uten å booke en ny billett. 

Lenke til kommentar

Får håpe personen du snakker med i morgen ikke er så firkanta. Jeg ser ikke hvorfor de ikke skulle endre dette uten store problemer, da det er bare å flytte mellomnavnet ditt tilbake på fornavn feltet. Jeg selv tenker at du har jo alt på det rene, fornavn og etternavn er på plass, mellomnavnet ditt er bare blitt lagt feil først i etternavn feltet. Lykke til :new_woot:

Lenke til kommentar

Høres utrolig lite servicevennlig ut. Disse billettene er registrert i en database, så det er ikke verre enn å gå inn og endre navnene i registreringen.

 

Apropos ticket.no, er det noen som har prøvd gotogate? Jeg skulle bestille en Norwegian-billett der, men først tvinger de deg til å takke nei til en lang liste med forsikringer og når du klikker på "nei" så får du opp en pop-up hvor det står noe sånt som "er du sikker? en ulykke hender så lett etc." Jeg har aldri opplevd en side som pusher ekstrakostnadene så hardt. Men ikke nok med det; når jeg endelig var kommet frem til betalingen så skulle de ha 317 kroner i gebyr for at jeg betaler med Mastercard. Jeg prøvde andre korttyper, men det var like dyrt. Konkluderte med at denne siden var en scam og kjøpte billetten direkte fra Norwegian - kun 100 kroner i kortgebyr der, hvorfor så stor forskjell i pris?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0BI3DS

Lite servicevennlig kan man jo absolutt kalle det. Fikk tak i Brussel Airlines i dag, og de sa at vi kunne få endret navn på billetten hvis vi betaler en fee, uten at de sa hvor mye det var. De sa også at dette måtte gå gjennom Ticket, så jeg skulle ringe de og fortelle dem at de skulle kontakte Brussel for å få gjort endringen. Ringte de i dag kl. 10:30, og de har ikke ringt meg tilbake enda. 

 

Vitner jo også om enten ekstrem latskap, eller bare forsøk på svindel, fra Ticket side når de sier til meg at det er ingenting å gjøre og at de har kontaktet Brussel. 

Lenke til kommentar

Da ble det nytt pass imorgen og jeg lurer på om det er mulig å få beholde det gamle passet? Det står at jeg må levere den inn, men det må da være mulig å "ødelegge" det istedet, f.eks ved å klippe bort side1 hvor bildet er plassert?

 

For meg har det en del affeksjonsverdi da det har vært med på utallige eventyr og er fullspekket med stempler osv...faktisk det eneste og mest konkrete minnet jeg har fra alle reisene om man ser bort ifra minnene.

Lenke til kommentar

Da ble det nytt pass imorgen og jeg lurer på om det er mulig å få beholde det gamle passet? Det står at jeg må levere den inn, men det må da være mulig å "ødelegge" det istedet, f.eks ved å klippe bort side1 hvor bildet er plassert?

-Om det er en reklamasjonssak for pass som har teknisk feil må de ha inn det gamle passet for at du skal få et nytt gratis. Om du velger å få det tilbake makulert må du betale som for vanlig passbytte.

-Om det er et vanlig passbytte kan de makulere (lage hull gjennom og klippe bort deler av den maskinlesbare koden på "bildesiden") det gamle passet og gi deg det tilbake.

-Om det er et vanlig passbytte og du har et visum i det som fortsatt er gyldig (for eksempel 10 års visum til USA) så kan de makulere alle sidene bortsett fra det med visum.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tolv og en halv time (på dagtid) på flyplassen i Bangkok om noen dager. Hva gjør man med slikt? Er immigrasjonskøer etc korte nok til at det er greit å ta turen ut for å sove ut litt, eller bør jeg booke meg inn på airside-hotellet? Har 12 timers flight både før og etter, så tror ikke jeg gidder å dra til sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...