Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ønsker å klage på standpunktkarakteren


Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk just forleden karakterkortet for utgangen av tiende klasse. I norsk hovedmål skriftlig fikk jeg karakter 4, mens en bekjent fikk 5. Vi har holdt på med en fordypningsoppgave som vi fikk 5- på, samt tentamen som ble en ren femmer for oss begge. I motsetning til ham har jeg vært nazi på leksearbeidet, men jeg har ikke vært muntlig av den grunn.

Jeg lurer på om hvilke andre faktorer som kan ha påvirket karakteren. For meg blir dette urettferdig da jeg har lagt mye arbeid i norskavdelingen. Jeg er ganske sikker på at dette kan løses, men jeg føler ubehag ved å klandrer lærinnen våt for å ha gjort en feil. Vil det være smart å spør hva hun vektlegger i karaktersettingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En karakter som tar for seg det skriftlige arbeidet ditt skal naturligvis ikke ta for seg hvor aktiv du er i timen med å svare på spørsmål o.l.  Leksen du har gjort er ubetydelig for hvilken karakter du skal ha. Det går bare på ordenskarakteren om du ikke gjør den.

 

Nå tviler jeg på at dere bare har hatt  to vurderinger i norsk hovedmål, så blir litt vanskelig å si noe om du fortjener 4 eller 5. Grupperkarakterer har vært lite brukt på min skole (går vgs.) da de færreste på en grupper gjør det like bra. Kanskje læreren har vurdert deg til 4 og medeleven din til 5, og satt dere på -5. Du har nok ingenting å tape om du klager :)

Endret av frustrert_97
Lenke til kommentar

Skjønner ikke vitsen med å klage. Karakterene fra ungdomsskolen teller veldig lite, de teller bare for videregående opptak. I tillegg har alle med ungdomsrett, krav på en elevplass på videregående skole. Trur nok, eller jeg kan garantere deg, at om resten av karakterene dine ligger rundt 4, så kommer du inn på hva du vil på VG1. Eneste du oppnår med å ha en femmer på karakterkortet, er vell og skryte til venner og familie....

Endret av fjernto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhm, om du bor i distrikts-Norge så kommer du nok inn på det du vil om du har 4 i snitt. Om du bor i Oslo o.l. kan du nok finne skoler der du må ha fem i snitt for å komme inn. Er ikke sikker på det, men det er logisk at det er flere som vil inn på enkelte skoler der, enn i eksempelvis Molde. Ungdomsretten er usaklig å trekke frem. Om du ønsker å bli økonom, som krever generell studiekompetanse, hva hjelper det dag å komme inn på naturbruk? 

 

Dog, du skal ikke bare la en lærer bestemme karakter som om vedkommende vet best. Om du klager vil læreren måtte forklare hvorfor du har fått den og den karakteren, samt standpunkt. Rektor må godkjenne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uhm, om du bor i distrikts-Norge så kommer du nok inn på det du vil om du har 4 i snitt. Om du bor i Oslo o.l. kan du nok finne skoler der du må ha fem i snitt for å komme inn. Er ikke sikker på det, men det er logisk at det er flere som vil inn på enkelte skoler der, enn i eksempelvis Molde. Ungdomsretten er usaklig å trekke frem. Om du ønsker å bli økonom, som krever generell studiekompetanse, hva hjelper det dag å komme inn på naturbruk? 

 

Dog, du skal ikke bare la en lærer bestemme karakter som om vedkommende vet best. Om du klager vil læreren måtte forklare hvorfor du har fått den og den karakteren, samt standpunkt. Rektor må godkjenne det.

Ungdomsretten er da absolutt relevant til dette! Kommer en elev inn på naturbruk, men ønsker å bli økonom når han blir voksen,så kan han gå påbygg,men det viste du sikkert? 

Endret av fjernto
Lenke til kommentar

 klandrer lærinnen våt

 

 

Kan du ikke ta en prat på tomannshånd med henne før du går til noe skriftlig klage. Kanskje hun kan forklare ting bedre, eller at hun faktisk hører på deg. Så lenge argumentasjonen din er seriøs, så skader det ikke å forsøke med dialog.

 

I det useriøse hjørnet:

Skulle vel stå: Klå lærerinnen våt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...