Gå til innhold

Bygge Pc, hjelp til å finne komponenter (12 - 15 000,- kr)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte å bygge meg en stasjonær gamer-pc da jeg har hatt laptops de siste årene. Skulle gjerne hatt litt hjelp med å finne de riktige komponentene. Jeg har en kompis som skal hjelpe meg med å bygge den, men han sier han ikke er oppdatert på pcdeler og anbefalte forumet her. 

Budsjettet er på 12-15 000 kr. Datamaskinen skal i all hovedsak brukes til gaming, surfing, musikk og video. Med fokus på gaming.

 

Jeg ser for meg et rimelig stort kabinett (slik at jeg kan utvide og oppgradere etterhvert), en SSD til systemet, en SSD til spill. Hadde vært rått om jeg fikk en pc som klarte å spille f.eks. the witcher 3 i 4k, men kan ikke nok om grafikkort til å vite om dette er innenfor budsjettet mitt eller ei. Har hørt mye bra om vannkjøling, er dette noe å satse på foran vanlige vifter?

 

Takk på forhånd for enhver hjelp =) 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor: Jeg ville gått for enten i7 4790k eller 5820k. 5820k yter bedre, men det er ikke sikkert du kommer til å merke så mye av det i spill. 4790k er litt billigere enn 5820k, men du sparer også litt til fordi minne og hovedkort er billigere til den plattformen. Plattformen til 5820k(2011-3) er mer fremtidsrettet, så her vil det være mulig å oppgradere senere.

 

Skjermkort: GTX 970 eller GTX 980, eventuelt GTX 970 i SLI. Velger du den billigste prosessorløsningen, vil du kanskje ha nok penger til GTX 980.

 

PSU: Gå for en bra strømforsyning. EVGA Supernova G2 850 eller 750.

 

SSD: Samsung 850 Evo er gode SSD-er.

 

Sånne ting som kabinett og slik er det lett å finne info og priser om. I store kabinett, som du har lyst på, er det som regel stor plass til å jobbe og luftgjennomstrømning pleier ikke å være et problem.

 

 

Forslaget mitt: https://prisguiden.no/liste/154113

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Ville gått for 5820k (er ikke noe som heter 5830k). 16GB ram, med en 250/500 Samsung 850 Evo ssd og evga 850 G2.

På kabinett kan du velge selv, men jeg liker Fractal Define S, Corsair 750D og Corsair 760T best selv :)

Det har du helt rett i. Det var ikke bare én gang jeg hadde skrevet feil heller.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Oppsett med 5820k. Som du ser, blir det en del dyrere, og da har jeg valgt billig minne og billig hovedkort. Noen hundrelapper over budsjettet ditt.

 

https://prisguiden.no/liste/154114

 

Jeg er usikker på kabinett. Jeg har selv Obsidian 800D. Det har jeg hatt siden 2010. Jeg er veldig fornøyd med det, og derfor har jeg ikke satt meg så veldig inn i kabinetter.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Hehe, selv de beste gjør feil ;)

 

Ta vekk den ssd'en på 250GB og behold den på 500, dette er lett å oppgradere senere ved behov

 

Jeg ville skiftet til dette hovedkortet, https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-ga-x99-ud5-wifi-217554

Og disse ram brikkene (quad channel memory) https://prisguiden.no/produkt/ODNeMzAxMjA3Nzc

 

 

Du kan også gå opp til f.eks 750D som er er ganske fint kabinett også :)

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden annbefaler dere han intel sine extreme prossesorer? :/ i spill er det besvist at forskjellen mellom en vanlig i 5 å en i7 er minimal! Å absolutt ikke værdt 1-2000kr ekstra!

Så om han har et budskjedd på rundt 15k å vil ha en gaming rigg til witcher! Hva skal han da med en prossesor til nærmere 10.000kr? Ville gått for en av de bedre i5 jeg, evt vanlig i7 om det du er som andre å bare MÅ ha en i7 selvom du ikke aner hvorfor du har den! (Fordi gutta sier det er bedre) vær

Så god, kast noen lapper rett ut av hvinduet :p med mindre du begynner å redigere videoer evt 3d design ;)

Det er da ingen som har anbefalt ham det? De to prosessorene(i7 4790k og i7 5820k) det er snakk om her koster 3-4000. Det er i7 5960x du tenker på.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor i all verden annbefaler dere han intel sine extreme prossesorer? :/ i spill er det besvist at forskjellen mellom en vanlig i 5 å en i7 er minimal! Å absolutt ikke værdt 1-2000kr ekstra!

Så om han har et budskjedd på rundt 15k å vil ha en gaming rigg til witcher! Hva skal han da med en prossesor til nærmere 10.000kr? Ville gått for en av de bedre i5 jeg, evt vanlig i7 om det du er som andre å bare MÅ ha en i7 selvom du ikke aner hvorfor du har den! (Fordi gutta sier det er bedre) vær

Så god, kast noen lapper rett ut av hvinduet :p med mindre du begynner å redigere videoer evt 3d design ;)

Det er da ingen som har anbefalt ham det? De to prosessorene(i7 4790k og i7 5820k) det er snakk om her koster 3-4000. Det er i7 5960x du tenker på.
jeg så det :p uansett, en god i5 er mer enn bra nok :-) å har litt ekstra cash å spytte i evt bedre hovedkort eller skjermkort ^^
Lenke til kommentar

Hvis man for det meste skal spille spill som TW3, gta V, cs:go osv kan du gå for en i5 4690k og z97. Hvis ikke er neste steg 5820k. 
Jeg syns ikke 4790k lønner seg.

Hvis du bruker pc'en til videoredigering eller hvis du spiller tunge strategispill så er 4790k bedre enn 4690k, men når du før går opp til i7, så gå opp til 5820k. Da får 2 kjerner ekstra, flere utvidelsesmuligheter og ddr4 som vil kunne bruke i din neste pc.  

Lenke til kommentar

Hvis man for det meste skal spille spill som TW3, gta V, cs:go osv kan du gå for en i5 4690k og z97. Hvis ikke er neste steg 5820k. 

Jeg syns ikke 4790k lønner seg.

Hvis du bruker pc'en til videoredigering eller hvis du spiller tunge strategispill så er 4790k bedre enn 4690k, men når du før går opp til i7, så gå opp til 5820k. Da får 2 kjerner ekstra, flere utvidelsesmuligheter og ddr4 som vil kunne bruke i din neste pc.  

Du sparer ikke så mye på prosessoren i seg selv, men du sparer fort en del på hovedkort og minne. Jeg vil tro du sparer ca 2000,- på det tilsammen, inkl prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...