Gå til innhold

Billedkunst: noen her med peiling på tolkning av bilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg når jeg så bildet var Succubus:

The appearance of succubi varies, but in general they are depicted as alluring women with unearthly beauty, often with demonic batlike wings, and large breasts; they also have other demonic features, such as horns and cloven feet.

 

Et rødt bind kan bety så mangt, tre tau stomper etc. To par horn (4), mange muligheter her, decapitation symbolism...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Spørsmålet er om det visuelle uttrykket skal tolkes emosjonelt. Det er en forsjell på faglig og emosjonell tolkning. Som nevnt av PepsiCo har man det denotative, som er pur fakta basert på det man ser. Konnotativ tolkning er følelsene du får av å se på bildet. Det kan være assosiasjoner, følelser av forskjellig slag og det kan vekke engasjement.

 

Denotativt er jo dette ganske enkelt. Man ser jo det man ser.

 

Konnotativt synes jeg det minner meg litt om Themis fra gresk/romersk mytologi (her er jeg ikke helt sikker) som i alle år har vært et symbol på rettferdighet. Metallica brukte dette kraftig i coverarten til albumet "...And Justice for All" hvor en statue av Themis blir revet i stykker.

 

Når det kommer til fargen på kledet er jo rødt en varm farge, som gjerne kan bety både kjærlighet og varme, men også det motsatte i form av aggresjon og blod. Det at figuren er hodeløs gir meg en litt "disconnected" følelse, som om det er en advarsel om at vi distansierer oss mer og mer fra vårt naturlige selv. Ledningene (som er det jeg synes det ligner på) som henger ut av halsen kan også underbygge dette i form av at det nå i de moderne tider ofte rettes kritikk mot det moderne menneskets livsstil, hvor vi nærmest blir til roboter. Igjen kan dette ofte bindes opp mot politisk kritikk i begge retninger, halshuggeren og "kontrollereren" kan være både den totalitære kommunisten og den griske kapitalisten.

 

Igjen skal det neves at hornene deriverer figuren vekk fra Themis-temaet ved at horn fra gammelt av har vært en type demonisk ting (særlig sett fra det kollektivistisk religiøse standpunktet) og godt kan bety at figuren er de-facto ond. Ergo kan hele tegningen dras opp mot rettferdighet igjen, i en annen form enn det Themis-temaet gjør, men heller mot en type øye-for-øye tann-for-tann retning hvor det onde skal ondt fordrives med (ergo halshugging, som er ansett som en særdeles inhuman måte å henrette mennesker på).

 

Dette ble kanskje litt usammehengende, men det er vanskelig å få konnotative tolkninger ned i ord. Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...